moeilijk bit aannemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

moeilijk bit aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:22

Hallo

Mijn nieuwe pony wil moeilijk het bit aannemen tijdens het opzadelen. Ook wanneer het uit zijn mond moet is dit heel gevoelig
Het is een jonge pony en kende het nog niet. Ik had een appel mouth van BR gekocht omdat paarden dit makkelijker zouden aannemen.
Nu is het steeds een strijd om het bit in te doen.

Heeft iemand tips ?
Tandprobleem kan niet want tandarts is net geweest.

Melissa_K

Re: moeilijk bit aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:37

ik heb dit ook gehad. wij deden altijd het halster af en dan proberen het hoofdstel om te doen.
en hoe je hem ook vasthield zijn hoofd ging omhoog of het bit ging er niet in.

Nu houden we gewoon het halster om en doet hij het veel makkelijker.
Maar we halen het halster er wel onder weg.
misschien helpt dit

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:43

Ander bit? Dunner bit? En is je paard niet aan het wisselen?

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:55

ik zou juist geen ander bit proberen hij moet dit bit in want wat als hij nou het andere bit ook niet aanneemt zit je met een bit je moet het van hem/haar winnen anders wint hij en blijft hij het doen. ;)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:06

mlissa schreef:
ik zou juist geen ander bit proberen hij moet dit bit in want wat als hij nou het andere bit ook niet aanneemt zit je met een bit je moet het van hem/haar winnen anders wint hij en blijft hij het doen. ;)

Juist ja... ;( Vooral niet proberen om het je paard naar de zin te maken. Je moet het winnen, want stel je voor je zou me teen bit blijven zitten.. (wel eens van marktplaats ofzo gehoord??) Als jouw schoen knelt, dan heb je het ook maar op te soppen zeker?! Geen paardenmond is hetzelfde, dus andere bitten proberen is zeker geen overbodige luxe voor je paard en vaak de moeite waard. Zulke zeken kosten nu eenmaal ook geld. Je laat je zadel toch ook aanpassen tot het goed ligt, waarom dan opeens bezuinigen op zoiets cruciaals als een goed passend en prettig bit (in de zin van de mond is zooo gevoelig). Probeer bitten van stalgenoten (ik weet het niet zeker maar soms laten winkels je ook bitten testen :+). Dan is er altijd nog de bitloze optie en inderdaad het stukje gebit laten controleren.

Mlissa, je bent lekker kort door de bocht... repsect naar je paard betekent ook het beste voor hem zoeken en zeker niet hem een bit op te dringen of acceptatie te forceren. Je gaat lekker tegen je eigen onderschrift in...niet?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:18

Hoe oud is de pony?
Denk aan wisselen.

Zie het ook niet als winnen , dat is onzin , want een paard denkt niet zo.

Hij geeft aan dat het niet fijn is, luister daar eens naar en ga een oplossing bedenken die wel prettig is voor het dier, b.v bitloos, sommige paarden hebben echt tijd nodig.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:49

Bedankt voor de reacties iedereen
Mijn pony is juist 5 geworden.
Ik zou misschien eens een ander bit kunnen proberen. Ik heb hier nog een gewone watertrens liggen en een iets dunnere watertrens ook. Eenmaal hij het bit inheeft heeft hij er 'precies' geen las van ( kan dat natuulijk niet in zijn plaats zeggen) Hij kauwt er af en toe op en voor de rest ligt het stil.
Hij is eigenlijk redelijk laat om op te leren dus zou het misschien daaraan kunnen liggen ? Dat hij gewoon niet wil of geen zin heeft in een bit ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:53

Neffesh schreef:
Bedankt voor de reacties iedereen
Mijn pony is juist 5 geworden.
Ik zou misschien eens een ander bit kunnen proberen. Ik heb hier nog een gewone watertrens liggen en een iets dunnere watertrens ook. Eenmaal hij het bit inheeft heeft hij er 'precies' geen las van ( kan dat natuulijk niet in zijn plaats zeggen) Hij kauwt er af en toe op en voor de rest ligt het stil.
Hij is eigenlijk redelijk laat om op te leren dus zou het misschien daaraan kunnen liggen ? Dat hij gewoon niet wil of geen zin heeft in een bit ?

'Geen zin hebben' kennen paarden niet in zo'n zin.
Grote kans dat hij aan het wisselen is, is niets aan te doen...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:56

Even de tandarts laten langskomen, pony is vast aan het wisselen of heeft een wolfstandje, wat erg vervelend is en die eruit moet.

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:59

tandarts bellen!

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:02

ts schrijft dat de tandarts net geweest is in de openingspost

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:02

soorry overheengelezen :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:00

idd dat geen zin in dat moet jij los laten dat zit tussen jou oren en dat het te laat zou zijn is ook niet aan de orde, ik rij mijn jonge paarden bitloos in en die krijgen pas een bit in als alle hulpen bevestigt zijn en dan zijn ze al veel ouder dan 5.
Miss moet je er gewoon een aparte oefening van maken en met veel geduld aan de slag gaan.

Probeer er ook eens achter te komen wat er bij de vorige eigenaar is gebeurd.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:05

Je paard zit midden in de wisselperiode!
Logisch dat hij zijn mond niet open wil doen, hij laat jou merken dat het hem pijn doen.
Misschien je tijdelijk bitloos gaan rijden? En anders probeers eens een leerbit.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:33

Bedenk ook dat veel paarden veel te weinig plaats hebben in de mond voor een standaard bit.
Zo kwam ik er pas een paar maanden geleden achter (m.b.v. zeer goede tandarts) dat mijn merrie een heel dikke tong en een vrij laag gehemelte heeft, en feitelijk geen plaats voor het (ook nog eens relatief dunne) enkelgebroken bitje dat ik gebruikte (en waar ze toch al zo'n 14 jaar mee gereden werd!)
Ik heb nu een Myler aangeschaft, en ben benieuwd hoe ze het daarop zal gaan doen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:39

Je kan proberen er een snoepje bij te houden.
Dat wil soms helpen een paard te leren zijn mond open te doen om het bit erin te doen.
Hij gaat ook gelijk het bit met iets leuks vergelijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:47

Ook al is de tandarts net geweest dan kan hij wel zeker last hebben van zijn gebit. Vlak voor een tand doorkomt bijvoorbeeld kan het tandvlees erg gevoelig zijn, vraag maar eens aan een kind dat aan het wisselen is van een jaar of 6. Waarom ga je heb niet een tijdje bitloos opleren en als de hulpen er netjes opzitten weer eens een bitje erin doen? Zo zou het doorrijden wel eens veel ontspannender kunnen verlopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:50

En probeer eens om niet alleen "te gaan werken" als je het bit in doet. Soms gaat het er gewoon om dat ze liever niet aan het werk gaan. Gebruik het hoofdstel met bit dus ook eens om je paard in de wei te zetten (natuurlijk niet omlaten in de wei!), lekker buiten aan de hand te grazen, een rondje te lopen en weer terug naar stal.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:21

Je zegt dat hij het bit nog niet kent, dus lijkt mij dat je het rustig moet oefenen.
Wat doe je met hem als het bit er eenmaal inzit?
Geef tegelijkertijd dat je het bit in doet een snoepje, een rondje met hem stappen aan de hand en weer uitdoen, zo kan hij er ook aan wennen.
Is het bit wel de goede maat? en heb je hem wel op de juiste hoogte, misschien moet je de bakstukken een gaatje ruimer doen zodat het bit niet te strak omhoog word getrokken in de monthoeken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Succes