paard voelt lui aan, hoe los je dit op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvaaaXX

paard voelt lui aan, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 18:26

hallo allemaal,
ik heb een probleem:
ik heb een verzorgpony genaamd Roosa. ze is echt super lief en je kan echt alles met haar doen <3
sinds kort rijden we ook op haar, maar wanneer we op haar gaan zitten verzet ze geen stap.
ik rij nu met een zweepje, en wanneer ik er gebruik van het zweepje maak geeft ze nog steeds geen reactie.
ze word wel voor de kar gezet en is gewend om met tieske(haar broertje) samen te rijden.
ze zijn ook super gehecht aan elkaar en wanneer de ene word weg gehaald dat word de andere heel druk.
zou het misschien helpen om voortaan tieske ook erbij te halen?
of heeft iemand nog andere tips?

alvast bedankt :)

12sterre34

Re: paard voelt lui aan, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:22

Is ze uberhaupt wel ingereden? Ik zou een ervaren iemand erbij halen die dit voor je kunt doen. Mocht je het perse zelf eens willen proberen: licht been geven samen met de stemhulp voor stap (je zegt dus duidelijk STAP :P ) zodra ze dan voorwaarts gaan beloon je haar met je stem of geef je een aai over de hals. Dit steeds verder uitbreiden en de stem steeds meer weghalen. Ik zou niet doorgaan met de zweep aangezien je zelf aangeeft dat ze daar niet op reageert.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 18:00

ze is al ingereden, en we hebben het zelf ook alle stappen weer vanaf het begin gedaan O:)
ik kom nu net terug van roosa en had je tips gebruikt :D ik merkte al wat verschil!
dus dit zal ik nog wel een tijdje blijven doen. dankje voor de tips!
maar nu komt het een ander probleempje :oo :
ze is dus heel gehecht aan haar broertje tieske(en hij aan haar) dus wanneer de ene weg gaat word de andere heel erg druk.
eerst had roosa dat niet zo heel erg maar nu word ze steeds koppiger en wil ze graag naar tieske toe gaan
zou het helpen om tieske erbij te halen zodat ze elkaar gewoon zien en weten dat er niks aan de hand is?

alweer alvast bedankt :)

sorry als het er misschien een beetje onlogisch staat

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:27

Heey,
Je kan de hulpen van het mennen gebruiken om haar meer aan het been te krijgen. net als sterre zegt, eerst been met een stemhulp geven en als ze hier goed op reageert het langzaam afbouwen zodat ze snapt wat je bedoeld. Ook veel overgangen maken tussen de gangen.
Over het rijden met haar broertje, het ligt er een beetje aan wat je eigen ervaring is. Als jij haar door kan rijden en kan zorgen dat ze op jou let in plaats van haar broertje zou ik hem er niet bij halen. Maar als je van jezelf weet dat je het niet aan kan zou ik ook voor je eigen veiligheid het broertje in de buurt houden.

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:55

Heel veel overgangen rijden, daar worden ze allert van!

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:24

dankje voor jullie tips, ik zal ze allemaal zeker gaan proberen :D

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:43

Wij hebben een pony die amper bereden was, maar wel voor de kar stond. Was niet vooruit te branden!!! Ze begreep de beenhulpen niet. Langzaam maar zeker is daar verandering in gekomen dankzij gebruik van stemhulp.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:50

okee, we hadden ook al een oefening gedaan bij haar voor het beenhulpen te leren, het gaat nu wel al wat beter maar soms merk je wel dat ze het nog gek vind maar daar went ze al wat aan :D
en ze word steeds actiever sinds ik een paar dagen de tips had uitgeprobeerd, het gaat nu al een stuk beter en ze wil nu wel nog lopen alleen moeten we tieske er toch bij halen anders gaat ze rennend naar de overkant(het was voor ons ook een heel wonder dat ze toch in galop ging,ookal was het een hele fijne galopxD)
maar we gaan binnekort ook beginnen om tieske in te rijden dus uiteindelijk kunnen ze ook echt met elkaar rijden maar nu moet er dan eentje gewoon met tieske lopen.
en als tieske ook al lui gedrag vertoont onder het zadel zal ik deze tips iniedergeval zeker kunnen gebruiken! *D

joy333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:58

Ik zou het idd een keer broberen met haar broer erbij,
werkt dat niet dan zou ik haar proberen te longeren mischien helpt het.
Ik zou ook een keer een ander zweepje proberen, soms ligt het ook wel aan het zweepje,
heb ik ook gehad.