Wie heeft zijn paard pas laat ingereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wie heeft zijn paard pas laat ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:13

Ik lees hier op bokt van mensen die erg fanatiek van de daken schreeuwen dat een paard niet voor hun 6e of 7e jaar ingereden zou mogen worden..
Maar nu vraag ik me af.. zijn er hier ook echt mensen die hun paard zo laat pas ingereden hebben?
Wat waren de voordelen? en vooral, waren er ook nadelen?

Mijn paardje wil ik in gaan rijden als ze een jaar of 4 is (mocht ze er dan aan toe zijn hoor..)
Ik wil zorgen dat ze voor ik ga rijden, goed gespierd is, dus eventueel eerst voor de kar beleren o.i.d.
Zo denk ik dat ze me een stuk beter kan dragen. :j

meisje

Re: Wie heeft zijn paard pas laat ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:17

Heb mijn paard met 5jaar ingereden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:20

een welshcob x kwpn kruizing die ik reed was pas met 6 jaar ingereden door ons, aangezien hij erg lang door groeide en wat slungelig bleef :j
Mijn ruin is met 3,5 bijna 4 ingereden... hij was ook al redelijk vroeg 'paard'.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:22

ik heb darca met 14 jaar ingereden :+ maar dat kwam omdat de eigenaar zoveel paarden had dat hij haar steeds vergat. :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:23

was ze iig wel lekker uitgegroeid en had je ook geen last meer van puber-spatjes :+

_00_0

mijn bijna 3 jarige laat ik net zolan staan tot hij er klaar voor is minimaal nog 1 jaar.
Is trouwens een pony van 1.35m.
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 09-05-11 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Mijne was ruim 4,5 a 5 jaar :j
't ras is een laatbloeier :)
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 09-05-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Heb de mijne met 5 zadelmak gemaakt.
En heb er ooit 1 zadelmak gemaakt en ingereden toen die al bijna 8 was.

Je paard tot dragen brengen is een kwestie van jarenlange opbouw in dressuuroefeningen. Maar dat terzijde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:25

ik heb [***] in gereden toen hij 8,5 was. de oude eigenaresse was helaas overleden, en was al oud, dus die kon het niet doen.
Ik heb hem gekregen. en ben toen samen met mn moeder aan de gang gegaan.
Hij was in het beging niet zo zeker. maar al snel sloeg dat om en hij leerde heel snel. nu hobbelen we lekker met hem in de ronte en vind het allemaal even geweldig

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:25

De mijne was ruim 4,5 toen er voor het eerst een zadel op ging. Heb hem op 3.5 jarige leeftijd eens aangekeken en hem zo het land weer in gegooid. Was nog zo'n puppy dat ik het niet realistisch vond om erop te stappen.

Paard wordt nu 6 en langzaam toch in verhouding en volwassen. Hij is gewoon laat rijp; net als zijn moeder en andere paarden uit deze stam.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:16

tjaaa das hier op bokt een netelig gesprekspunt hé.
Persoonlijk vind ik dat het zadelmak maken best zo jong mogelijk zou gebeuren, en zet hem dan even terug op de weide bijvoorbeeld.
Niet alle paarden zijn even makkelijk en zo'n jonger diertje is toch net iets makkleijker te kneden, en accepteerd je makkelijker als zijn leider dan zo'n oudere leeuw.
Maar idd niet ieder paard is een leeuw en voor zijn rug is het zeker beter net iets langer te wachten, maar overdrijven is nooit goed, en dat geldt voor beide parijen.
En in de wedstrijdsport is het gewoon een verloren zaak als je zoveel jaar extra gaat wachten.
Hou wel rekening met de tragr ontwikkelende rassen, Tinkers , Friezen, PRE, Ijslanders, ......
Maar met gezond verstand kan er echt wel wat hoor, in de wedstrijdsport worden er idd wel een hoop paarden kapot gereden doordat ze te vroeg en te extreem getraind werden, maar bij de meeste anderen is dat toch een heel ander verhaal hoor, zo'n paardenrug kan best al wel wat verdragen hoor , die spieren en ligamenten die de rug vasthouden die zijn echt mega sterk hoor.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:27

6,5 jaar :) Groen gekocht en 2 maanden later ingereden.
Geen idee hoe hij als jong paard was, maar in vergelijking met, vond ik hem veel stabieler :)

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:34

aeolusnr1,

Nou, vind dat men paarden zeker niet te vroeg moet opleren. Kijk maar naar wat er gebeurd als je dit doet op lange termijn. Heb mijn paarden op niet al te jonge leeftijd opgeleerd maar wel wat gelongeerd en aan de hand gewerkt en ze varen er wel bij. Ook op oudere leeftijd dus!!!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:45

Mijn oude verzorgpony, hebben we met 5,5 jaar ingereden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:32

Jep, "mijn" Thigor was 6,5 geweest. Heeft eerst jarenlang zijn mannelijkheid mogen gebruiken, daarna pas ingereden. Nog steeds is hij eigenlijk niet doorgereden omdat hij en ik nogal wat communicatiefoutjes hebben gehad. Mijn mening is dat zijn leventje veel te snel omgegooid is en hij veel te veel indrukken in een te korte tijd heeft gehad wat tot uiting kwam toen er eindelijk een beetje rust kwam. En daarbij zijn ze met inrijden de rem vergeten te monteren, niet heel slim.... Inmiddels gaat het super, hij en ik weten wat we aan elkaar hebben en er is nu weer een paar keer op gezeten (buiten een paar meter en een keer tijdens longeren met zadel), dat gaat super! Meer ga ik niet meer doen, helaas, hij moet noodgedwongen volgende maand weg...

Luna is net 2 jaar geworden, zoals ze nu is, lichamelijk, maar voornamelijk geestelijk, zal ik er niet op zitten voor ze vier is, maar wie weet is dat over een jaar heel anders en begin ik dan met korte ritjes. Ik heb zo onwijs veel geleerd van Thigor, en boktverhalen. Hieruit heb ik besloten dat als Luna onder het zadel komt we eerst een paar maanden, misschien een jaar, eerst alleen maar lekker de bossen in gaan, en pas later in de bak bezig gaan (natuurlijk eerst wel rem en voorwaarts bevestigen!)

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:17

Ook hier een laatbloeierpoownie. Ik heb er voor het eerst opgezeten toen hij 4 was. En eigenlijk de afgelopen 2 jaar weinig gedaan, af en toe er is op en ook lange periodes van eigenlijk niks doen.

Inmiddels is hij dus 6, en pas sinds een paar weken gaan we nu wat meer ritme in het rijden krijgen, en vooral lekker veel naar buiten.

Ik kon door die lange periodes van niks doen wel iedere keer goed het verschil merken hoe makkelijk hij het toch weer oppakte. Maar ook hoeveel sterker hij steeds werd, in positieve zin, zowel lichamelijk als geestelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:44

aeolusnr1 schreef:
Hou wel rekening met de tragr ontwikkelende rassen, Tinkers , Friezen, PRE, Ijslanders, ......
.

Onuitroeibare mythe. De door jouw genoemde rassen ontwikkelen zich niet trager dan andere.

Phyliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 02:24

Ik heb Bo ook ingereden toen ze 4,5 jaar was voor dat ze van mijn was, was ze al beleerd voor de wagen ik zelf vond dit persoonlijk een nadeel.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 02:56

Hier nog iemand. Hij was bijna vijf jaar toen er voor de eerste keer iemand op ging zitten.
We hebben er veel profijt van want op die leeftijd zijn we uitgegroeid en geestelijk ook veel stabieler.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:35

Klijntjuh schreef:
Ik lees hier op bokt van mensen die erg fanatiek van de daken schreeuwen dat een paard niet voor hun 6e of 7e jaar ingereden zou mogen worden..
Maar nu vraag ik me af.. zijn er hier ook echt mensen die hun paard zo laat pas ingereden hebben?
Wat waren de voordelen? en vooral, waren er ook nadelen?

Mijn paardje wil ik in gaan rijden als ze een jaar of 4 is (mocht ze er dan aan toe zijn hoor..)
Ik wil zorgen dat ze voor ik ga rijden, goed gespierd is, dus eventueel eerst voor de kar beleren o.i.d.
Zo denk ik dat ze me een stuk beter kan dragen.
:j

Aan de hand werken (kaptoom) is ook erg goed voor een jong paard, je belast hem nog niet met jouw gewicht maar kunt wel alle oefeningen doen uit de dressuur. Je paard word hier ontzettend los van en over de rug.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:39

Ik ben ook laat begonnen. Hij was 4 toen we hem zadelmak maakten en 6 toen ik hem echt begon door te rijden. Daartussenin alleen maar gezorgd dat de knopjes voor starten, stoppen en sturen erop zaten zeg maar. Moet wel zeggen dat zijn karakter hem flink in de weg heeft gezeten en dat ik twee keer geopereerd ben, waardoor ik lang uit de running was steeds.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:41

Ik ben ook van mening dat vroeg inrijden geen probleem hoeft te zijn.
Afhankelijk van de lichamelijke gesteldheid uiteraard.
Sommigen hebben de doorgroei nodig, maar velen zijn zo klaar als een klontje met 3 jaar hoor.
Vaak zelfs beter omdat ze dan nog handzamer zijn.

Mijn ervaring is dat laat ingereden paarden vaak wat dommiger blijven,uitzonderingen daargelaten.

Inrijden met 3 en dan de wei op vind ik dan een betere optie.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:49

wat is laat? tijd is een mensen ding omdat we zo nodig iets moeten, in de natuur is alles op tijd :+

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:53

Mijn merrie wordt binnenkort 5 en ik ben ze nu zadelmak aan het maken.
Ik heb haar gekocht toen ze 8 maanden oud was.
't Is ook wel een laatbloeier, heel lang puppy geweest maar dat begint nu te beteren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:24

het trekpaard dat ik rij was al beleerd op het kordeel en voor de koets, maar heeft nooit veel moeten werken
ikzelf heb ze ingereden toen ze ruim 8 was
mijn tweejarige mag deze zomer lange leidsels leren kennen (dwz: nu en dan eens oefenen tot ze vooruit, links, rechts en halt kent) en gewenning aan tuig en eventueel iets slepen, heel lichtjes aan, max 1 maal per week 15 minuutjes "werken"
deze winter mag ze dan weer spelen, en volgende zomer kijk ik aan hoe ze lichamelijk uitgegroeid is
geestelijk zie ik niet bepaald problemen, daar ze heel koel in het koppie is, en alles lekker aanneemt, zolang alles spelenderwijze gebeurd zie ik geen problemen
wss komt ze de zomer dat ze drie geweest is (verjaart in juni) lichtjes onder het zadel (pistewerk tot ze vooruit, links rechts en halt kent, daarna korte stapbuitenritjes, heel rustig aan)
dan varieert het een beetje, of ik tegen dan vervoer heb en hoe mijn werksituatie is
als het allemaal goed gaat neem ik ze mss in de winter eens per week tussen, of ze krijgt terug een wintertje vrijaf en pak ze dan als ze 4 is rustig op voor het echte werk

zo heb ik het in mijn hoofd, maar in de praktijk kan het even goed zijn dat ik ze deze zomer gewoon nog laat staan en alles een jaar opschuif.

het ander trekpaard ben ik mee begonnen aan drie, maar die vond ik nog te puppie achtig (die had ik niet van veulenaf trouwens, dus kende heel het paard niet)
die is nu 4 geweest, en zal ik gauw beginnen doorrijden denk ik