opbouwen, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deniseee96

opbouwen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:13

hallo allemaal :)

gister ben ik gevraagd om samen met iemand een paardje weer aan het zadel te laten wennen en weer te gaan rijden, met als uiteindelijke doel dat ik erop ga rijden, ook buiten.
even wat info over het paardje:
quater horse ruin van 24 jaar, lange tijd niet gereden, vind het bit geen probleem, longeren ook niet,nog niet met bit gedaan, nu wordt er niets met hem gedaan, overdag staat hij op de wei.
Ik ga samen met mijn instructrice aan de slag met hem, een keer in de week begeleid, en een keer in de week zelf.

Mijn vraag is: hoe kun je dit opbouwen, rekening houdend met zijn leeftijd...

Air

Re: opbouwen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:17

Ik mis zijn geschiedenis?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:19

wat is de reden dat hij lange tijd niet gereden heeft? dat is namelijk ook wel belangrijk
en hoe lang heeft hij precies niets gedaan?

Deniseee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:21

er is met hem recreatief in de bak+ buiten gereden, western+traditioneel, ik rijd traditioneel.

Deniseee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:22

zijn eigenaar durft niet meer te rijden, en vond dat hij niet meer aan het werk hoefde. hoelang weet ik niet maar dat ga ik nu even navragen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:26

Bij een paard van 24j ga je niet veel meer moeten denken aan opbouwen, eerder aan het afbouwen van werken onder de ruiter.
24j is heel zeker een flinke leeftijd hoor.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:44

aeolusnr1 schreef:
Bij een paard van 24j ga je niet veel meer moeten denken aan opbouwen, eerder aan het afbouwen van werken onder de ruiter.
24j is heel zeker een flinke leeftijd hoor.

maar zeker nog lang niet versleten. Vooral voor die leeftijds is beweging belangrijk. Anders worden ze stijf.
Dus rijden is echt geen probleem, als je maar rekening houdt met de leeftijd.
Ga z'n paard niet dagelijks 1 uur lang rijden maar 3 of 4 keer in de week een half uur.

Nu even over jou vraag wat betreft het opbouwen.

Als het paard braaf is zou ik eens op het zadel gaan hangen, kijken wat er dan gebeurt.
Gaat dat goed , dan zou ik erop stappen ( wel het paard aan de longe houden, door iemand in het middel te laten longeren met een lange zweep erbij, voor het geval het paard gaat steigeren of begint te bokken, dan kan de persoon in het midden het paard aansporen) Wanneer dit allemaal geen probleem is begin je met 3x in de week een kwartier rijden, paard rondjes stap, draf en galop. Zo bouw je dat steeds verder uit. Het paard geeft zelf aan wat wel en niet kan. Maar 1 ding is heel belangrijk. Rij het paard niet telkens totaal leeg. Dan gaan ze er geen plezier in krijgen.

Verder zorg dat het paard genoeg voer krijgt, om conditie op te bouwen moet het paard wel voldoende krachtvoer krijgen.,

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:17

je geeft aan dat je instructrice je begeleidt. Zij kent het paard beter dan ons, kan zij je geen tips geven over hoe je het beste op kunt bouwen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:25

Inderdaad, ik denk dat je het samen met je instructrice moet gaan doen.
Ik zou wel meer dan 2 keer per week rijden, longeren! 2 keer is dan net even te weinig om echt weer conditie op te bouwen.
En dan niet 3 keer dik een uur voluit, maar dat langzaam op bouwen.
Vooral longeren in het begin, zonder gewicht loopt toch wat makkelijker dan met bepakking!

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:47

Ik denk ook dat het slim is om een plan te gaan bedenken met je instructrice,
Ik zou niet super veel gaan rijden in het begin, maar gewoon oefen ritjes.
Ook niet super veel gaan werken aangezien hij 24 jaar al is ,
Ik heb ook een quarter horse <3