Bang voor aanspringen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beccatje

Bang voor aanspringen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:53

Hallo bokkers!

Ik heb een probleem. Ik ben bang voor het aanspringen in galop.
Zodra ik eenmaal in galop zit gaat het goed, maar met aanspringen
ben ik bang. Dat is al sinds ik 2 jaar geleden mijn pols brak toen ik
vanuit galop eraf viel. Het was helemaal weg toen ik nog
op de manege reed, maar nu heb ik sinds kort een bijrijdpaard,
en is het weer terug. -:(- |o

Hebben jullie tips om hier voorgoed vanaf te komen?? :(:) :?

Blabla1980

Re: Bang voor aanspringen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:15

Ik kan niks anders verzinnen als door vaak in galop aan te springen..
Hoe vaker je iets doet hoe minder eng het word :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:49

Haha, ik herken het van vroeger. Toen werd ik ook heel zenuwachtig van aanspringen. Ik dacht dat mijn pony of paard het als een teken kon zien om te gaan bokken of weg te schieten en dat ik wel eens lelijk zou kunnen vallen. Vandaag heb ik daar gelukkig geen last meer van.

Heb je er een reden voor om ergens bang voor te zijn? Is je bijrijdpaard soms gemeen bij het aanspringen? Als hij tot nu toe altijd al braafjes in galop is gesprongen, moet je maar in je achterhoofd houden dat je op een braaf paard zit en dat je je niet teveel zorgen moet maken ;) .

En anders moet je misschien eens vragen om een paar keren aan een longe te mogen aanspringen. Dan heb je iemand in de cirkel staan die heel snel kan ingrijpen als het mis zou gaan. Als je merkt dat het aanspringen zo vlekkeloos verloopt, voel je je misschien ook wat zekerder zonder dat touwtje.
Ik laat mijn paard ook wel eens eerst aan de longe (zonder iemand erop) aanspringen als ik merk dat ze heel erg fris is. Als ze heel netjes en beheerst luistert, weet ik dat de kans groot is dat ze onder het zadel ook netjes zal zijn. Als ze wegrent dan neem ik haar terug totdat ze wel fatsoenlijk aanspringt. Al moet je dat natuurlijk niet gaan totdat je paard bijna half dood is van de inspanning. En niet alle paarden zullen ook wel hetzelfde reageren als mijn paard.

Wat je ook zou kunnen doen, is jezelf zekerder maken door veel evenwichtsoefeningen te doen. Doe je teugels in een knoopje, of laat je paard door iemand vasthouden, en probeer maar dingen uit: rondje in het zadel doen in stap (misschien lukt het je zelfs wel in draf), op je knieën zitten, rechtsstaan, in draf met je linkerhand je rechterteen aanraken en omgekeerd, zonder beugels of teugels draven, proberen je beugels in draf aan en uit te krijgen...als je al die dingen heel vlot kunt doen en je merkt dat je heel goed in je zadel zit, ben je misschien ook minder snel zenuwachtig dat er iets fout zou lopen bij het aanspringen. Je heb jezelf immers bewezen dat je best wel een goed evenwicht hebt en dat je paard al flinke stoten moet uithalen om je uit het zadel te lichten.

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:13

Heel erg bedankt voor de tips Kwanyin! Hij is super afgericht en heeft in Engeland vrij hoog in de sport gelopen voor hij naar Nederland kwam, dus er is eigenlijk geen reden om bang te zijn, maar ja... Ik galoppeer alleen maar aan de longe op hem om deze reden, en lag er natuurlijk al weer naast %) waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van oefenen!
Laatst bijgewerkt door Beccatje op 09-05-11 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistral_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:28

Lekker ontspannen gaan zitten, en denken aan de lekkere galop die daarna komt! :D
Dan komt het vast weer helemaal goed!!

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:31

Bedankt voor de tip!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:42

Doordat het een voor jouw waarschijnlijk nog redelijk onbekend paard is (en de galop dus ook) is het spannend. Door de spanning is het mogelijk dat je minder goed zit, waardoor je sneller valt. Ik denk dat het vooral een kwestie is van ontspannen probeer voor je aan de longe gaat galopperen eens om wat oefeningetjes te doen. Zwaai met je arm. Beweeg je benen. Daardoor ga je al meer ontspannen zitten.

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:11

Blijf alsjeblieft tips sturen! Ik heb ze nodig :+

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:12

als je nou gewoon even tijdens het aanspringen je zadel pakt? of een plukje manen? heb je danniet het idee dat je het meer durft
doordat je wat meer houvast hebt?

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:23

Ik gebruik een bokriempje ;) het gaat wel al wat beter, maar het gaat nog steeds vrij angstig, daardoor lukt het niet goed... :=

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:32

Probeer tijdens het aanspringen eens aan iets anders te denken. Nu zie je vast een beeld voor je dat het fout gaat en dat je valt of niet? Hierdoor is ook je houding krampachtigrustig ontspannen gaan zitten en niet denken wat als ....

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:34

Gewoon rustig proberen te blijven en blijven oefenen, eerst misschien aan de longe, dan een keer los met iemand die meekijkt etc. etc. En zo dus steeds een stapje verder gaan. :)

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:08

Het is gelukt!! WOEHOE!!! ik ben weer helemaal angstvrij, dankzij jullie tips!!! heel erg bedankt allemaal!!!!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:16

Super :)
Fijn gevoel zeker he!