Niet aan het been zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovekawa

Niet aan het been zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:15

Heeejjj

Ik heb een probleem,
ik heb sinds de zomer een verzorgpaard, in het begin met rijden ging het vrij goed op de galop naar.
Maar de laatste tijd reageert ze gewoon niet meer om in draf te gaan. In galop is geen probleem of in
middeldraf. Aleen om in draf te gaan daar maakt ze problemen van. Zweepje heeft ook geen nut want, als ik der dan een keer tik ook al is
het een aaitje schrikt ze en begint ze met rennen. Ze schrikt dan ook de hele tijd.
Vind het zielig om er de hele tijd in te stampen...

mischien iemand tips :D
alvast bedankt :o

SanderD

Re: Niet aan het been zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:40

Ik vrees dat een van de oplossingen toch in het gebruik van een zweep ligt. Je paard is afgestompt voor een beenhulp en moet gemotiveerd worden om te reageren op een impuls, daarvoor is een motivatie nodig die ze wellicht niet leuk vindt, zoals een tikje van de zweep.
Als ze erg gevoelig is voor een zweep, probeer dan eerst heel gedoseerd de achterhand aan te raken. Uiteraard belonen wanneer ze harder gaat lopen/draven, dat is immers de reactie die je wilt. Let er ook op dat je beenhulp + tikje tegelijk geeft wanneer een beenhulp alleen niet werkt. Succes ermee. :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:44

Hoe is ze aan het been als je wilt buigen en stelling vragen of wijken? Is ze voorwaarts aan de longeerlijn? Let op je eigen zit en houding als daar spanning inzit kan het zijn dat je paard niet goed durft te lopen omdat ze die spanning voelt.

ilovekawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 07:08

Wijken heb ik nog niet echt geporbeerd maar met stelling ze gaat dan niet langzamer lopen of sneller.
Aan de longeerlijn loopt ze gewoon normaal maar als ik dan zeg van kom even stukje middeldraf dan doet ze dat ook. Ze luisterd opzich best goed naar stem :P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:38

Probeer dan eens meer je stem te gebruiken bij het overgaan naar draf en stop met het geven van de hulp als ze draaft. Dan kunnen er twee dingen gebeuren, ze draaft door (in welk tempo dan ook), ze gaat terug naar stap. Bij het eerste probeer je met een hulp haar naar middendraf te krijgen of je neemt haar terug naar stap en doet het nog eens. Bij de tweede geef je de hulp voor draf opnieuw en wacht weer af als ze eenmaal draaft. Zo beloon je haar voor het luisteren naar je hulp, je bevestigt haar gedrag dus. Dit is iets wat tijd en geduld nodig heeft. Wees dus relaxt, neem de tijd en heb heel veel geduld om een `eenvoudig`commando makkelijk te maken voor haar.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:36

mijn oude pony deed dat ook. maar ik deed toen altijd gewoon been geven, en als ze dan niet reagert. iets harder been geven, en als ze dan nog niet reageert 2X heel snel been, en als het dan nog niet lukt dan geef gewoon heel hard been. maar let op!! als je d'r naar voren rijd let dan op dat ze wel echt naar voren is en niet nog met de rem er op loopt. en zorg ook dat je niet de hele tijd been geeft daat worden ze ook niet fijner van. bij mij pony heeft het gewerkt.