drukke haflingerruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juulpollux

drukke haflingerruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 16:47

hey,

ik rijd nu een haflinger die plotseling de laatste 3 dagen erg druk, zacht-uitgedrukt, is.
Als ik de bak in loop ga ik eerst stappen, dan is hij gewoon rustig. Als ik ga draven, schiet hij in de galop, begint te bokken en te steigeren! Dan wendt ik hem in een volte maak weer een rondje en probeer ik het nog een keer. Hoe veel rare en normale figuren ik
ook rijd, hij blijft aan te galopperen en te bokken. Hij sterk ik hem wil terug wil nemen met mijn zit, hij rent zo hard dat hij bijna
zijn grip in de bochten verliest. Ik ben erg bang dat hij zichzelf straks verwond. Uiteindelijk heb ik hem rustig kunnen rijden en tijdens het uitstappen, met lange teugel, schoot hij ervan door en ik vloog onder het zadel vandaan, over z'n kont achterover. Hij word bang als ik er aan kom lopen met mijn zweep in mijn hand (heb hem normaal in mijn hand achter mijn rug en geef hem alleen een tik als niet reageert?) en rent weg. Is dit mijn fout? Of licht het aan zijn gedrag? Hij neigt ook op de achterhand te lopen. Dat hij bang is, snap ik niet, we hebben een sterke band met elkaar?

Ik heb misschien een idee, ik rijd de laatste paar dagen (5), hem zonder aan de teugel te rijden. De eerste keer ging het super goed en hij bood zichzelf vrij snel aan, alleen hij viel wat te diep (zonder te hangen). De dag daarna toen accepteerde ik het niet en besloot ik niet te zijn hoofd te accepteren en hem doorrijden, toen werd hij al wat vervelend. En de laatste paar dagen wilt hij alleen maar rennen en bokken. De eigenaresse zegt dat ik hem aan de teugel moet rijden (zagen) en korte vage figuren rijden (is dit wel de juiste manier?)

groetjes juul :P

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:55

Niet galoperen tot hij rustig is want in galop raak hij zijn energie niet kwyt maar word hij alleen maar heter en heter. ik Zou veel overgangen in de draf maken draf stap stap draf en schijnovergang en middendraf helpt ook goed:)

suc

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:55

Heeyy!
Probeer hem eerst, met zadel,
even 10 minuutjes te longeeren, even veel draven en hard laten galopeeren.!
Dat helpt meestal!

xxx

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:24

Probeer veel overgangen te maken. (stap- draf. dan weer 2 pasjes draven en weer gelijk gaan stappen)
Vooral niet gaat trekken aan de teugels, en evengoed met je benen blijven rijden.

Het kan natuurlijk ook dat je haflinger ergens last/ pijn van heeft ?!?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:26

Plotseling, dat kan dus duiden op pijn.
Ik zou zeggen: laat hem een grondig nakijken, van mond tot staart, en laat ook het tuig door een zadelmaker nakijken niet door 'een broer-van de neef-van de tante-van de achteroom-van een vriend-van een kennis.

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 17:56

nikkialex schreef:
Heeyy!
Dat helpt meestal!

xxx

bedankt maar longeren is geen goed idee met hem. :(:)
hij begint te steigeren weg te rennen etc.
ookal sluit ik hem op (hem tussen lijn en zweep)

longeren is een ander probleem die hij heeft! :9

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:49

nikkialex schreef:
Heeyy!
Dat helpt meestal!

xxx

Dit is juist geen goed idee, de meeste paarden worden hier juist erg heet van!

Doe het gewoon rustig aan met je paardje, inderdaad veel stap-draf overgangen (en andersom). Houd hem lekker bezig, dus elke keer weer een slangenvolte draaien, of een gebroken lijn, of een gewone volte, of... Als je dan toch een galopje wilt wagen, houdt hem dan op de volte. Dan kan hij niet ineens wegschieten. Goed belonen als hij braaf is! Eerst kleine stukjes, een halve volte bijvoorbeeld. Als hij dan toch weer helemaal hyper wordt, even weer tot bedaren brengen door bijvoorbeeld even met lange teugel te stappen of te draven. Vooral niet trekken en doen!
Succes

Kim14

Re: drukke haflingerruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:51

Krijgt je paard niet sinds kort andere brokken of meer brokken?
Die van mij kan niet goed tegen brokken, worden ze veel te heet van en hebben ze ook totaal niet nodig. Haflingers kunnen het makkelijk af met een klein handje :)

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:13

Lydian schreef:
nikkialex schreef:
Heeyy!
Dat helpt meestal!

xxx

Dit is juist geen goed idee, de meeste paarden worden hier juist erg heet van!

Doe het gewoon rustig aan met je paardje, inderdaad veel stap-draf overgangen (en andersom). Houd hem lekker bezig, dus elke keer weer een slangenvolte draaien, of een gebroken lijn, of een gewone volte, of... Als je dan toch een galopje wilt wagen, houdt hem dan op de volte. Dan kan hij niet ineens wegschieten. Goed belonen als hij braaf is! Eerst kleine stukjes, een halve volte bijvoorbeeld. Als hij dan toch weer helemaal hyper wordt, even weer tot bedaren brengen door bijvoorbeeld even met lange teugel te stappen of te draven. Vooral niet trekken en doen!
Succes

oke bedankt! :9
@kim14; nee, hij krijgt dezelfde porsies eten. :D