Hoeveel keer per week rijden met 3.5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Hoeveel keer per week rijden met 3.5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:00

Hey allemaal,

Mijn av merrie is nu ruim een maand onder het zadel en ik rijd twee keer per week een half uurtje. Ik ben erg benieuwd hoe vaak degene die in dezelfde situatie zitten als ik rijden (dus degene met een paard wat een maand onder het zadel is en rond de 3.5 jaar oud) en wanneer jullie dit uitbreiden.

Juangi

Re: Hoeveel keer per week rijden met 3.5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:02

Ik zou 3x in de week rijden, om de dag (om de spieren een rustdag te geven, en dan bijvoorbeeld longeren, wandelen etc) en dan 20 min (incl in/uit stappen.

Bij 4 jaar, 4 keer in de week, 40 minuten en elk jaar verder.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:03

lekker op de wei en met grondwerk beginnen

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:07

Mijn paard wordt 8 mei vier jaar.
Heb haar in laten rijden, ze is nu vanaf januari onder het zadel.
En ik doe haar ongeveer 5 of 6 keer in de week.
Waarvan 3x rijden ongeveer 20 minuten, daarvoor even longlinen 10 min.
Dan stappen we in het bos met haar, zit ik er wel op.
Dan nog een keer longlinen ( dubbele longe).
Dan 1 of 2 dagen vrij.
Ze doet het lekker en ik denk dat je ook naar het paard moet kijken of het te veel of te weinig is.

succes Patricia

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:10

thnx voor de reacties!

@patricia6: Ja ik kijk ook zeker naar mijn paardje hoor! Heb ook goede begeleiding. Was ook meer nieuwsgierig wat jullie ervaring/aanpak is.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:14

Mijn 4 jarige pak ik 3 - 4 keer in de week. Vaak 2x erop en 1 of 2 keer longeren, per keer zo'n 20 -30 minuten. Meer moet ik ook nog niet doen met hem want dan merk ik gewoon dat hij dat teveel vindt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:15

zie mijn onderschrift, ik zou pas gaan rijden met vijf jaar

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:17

Ik zou wat je nu doet voorlopig aan houden. Als Ziyyah lekker op conditie komt kun je uitbreiden naar 2x per week 40 minuten. In het najaar kan je dan, als alles voorspoedig gaat, er nog een dag bijpakken :)

Hoe is ze onder het zadel? O:) Ik ga binnenkort met haar 2 halfbroers beginnen met inrijden :)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-05-11 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:21

Ik zou eerder vaker wat korter rijden dan minder vaak en dan een half uur.
Het is meer een kwestie van mak houden dan echt werken.
Ik rij de paarden die net onder het zadel zijn(leeftijd onbelangrijk) meestal 4x per week en dan max 20 min.
Als ze een keer wat schrikkerig zijn wat langer,maar liever korter.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:28

@arabesk: Heb jouw profiel een tijdje geleden al zeer grondig doorgespit. Vind het erg knap wat je allemaal opgeschreven hebt en waar je voor staat. Je zal ook zeker een punt hebben. Respect dus!
Ik ken mijn paardje heel erg goed en ik heb goede begeleiding dus het komt goed. Ze zal niet overvraagd worden en ben enorm zuinig op haar, dus wees gerust :)
@Mloeser: Thnx voor je tip! Ze is geweldig onder het zadel! In mijn profiel staat de link van toen ik er de tweede keer op zat. Ze is zo gigantisch braaf. Ik heb afgelopen woensdag voor het eerst echt los gereden en dat vond ze wel even eng, maar ze bleef boven verwachting braaf. Nu moet baasje nog leren iets handiger te worden.
Oeh welke halfbroers ga je inrijden? Heel veel succes in ieder geval en ik hoop dat ze net zo makkelijk zijn als hun halfzusje :p
@ambre: thnx voor je mening!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:57

Even meegaande met arabesk qua leeftijd inrijden zou ik nu alles nog goed gaat afsluiten en lekker zomer de wei op doen. Zeker nu met het mooie weer kom je in de verleiding om teveel te willen en toch te overbelasten gezien de jonge leeftijd.
En daarnaast meegaande met de rest is half uur op deze leeftijd/inrijfase erg lang. 15-20 min is zat en als alles goed gaat bereik je op lange termijn veel meer door al eerder te stoppen, zelfs als dat al na 3 of 5 minuten afstappen is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:00

ik vind twee keer in de week wel prima, maar een half uur wel erg lang. Afgezien van de leeftijd hoor, ik doel ook meer op het feit dat je paard maar een maand onder het zadel is. Dan vind ik een half uur je balans houden met ruiter wel erg veel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:04

opisop_shop schreef:
ik vind twee keer in de week wel prima, maar een half uur wel erg lang. Afgezien van de leeftijd hoor, ik doel ook meer op het feit dat je paard maar een maand onder het zadel is. Dan vind ik een half uur je balans houden met ruiter wel erg veel.

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je doet... De jonge paarden die ik onderhand ohz heb reed ik op hun 4e 3x per week 40 minuten, waarvan ik zeker een half uur aan het stappen was, ontspanning en aanleuning (niet in de krul trekken maar van achter naar voren, aangezien de balans dan meestal goed zit bij een verstandige ruiter eind v/h derde jaar). Deze dieren lopen allebei nu netjes mee in de dressuur, een M1 de ander is net in de Z1 gestart. Ze zijn niet beschadigd of geblesseerd. Allebei nu ongeveer 8-9 jaar oud.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:17

R0oszs schreef:
Mijn 4 jarige pak ik 3 - 4 keer in de week. Vaak 2x erop en 1 of 2 keer longeren, per keer zo'n 20 -30 minuten. Meer moet ik ook nog niet doen met hem want dan merk ik gewoon dat hij dat teveel vindt.

Zelfde hier, ik geef de voorkeur aan 4 jarigen, die zijn qua ontwikkeling zowel geestelijk als lichamelijk iets verder waardoor het beleren wat soepeler gaat.
Mijn eigen paarden laat ik liever wat langer in de weide staan en begin dan met wat longeren 2-3 keer per week en dan gaat er voor het eerst een zadel op als ze (bijna) 4 zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:25

Ik ga mee met Tamary...als ze braaf zijn weer een paar maanden de wei op. Dan kunnen ze er even over nadenken, zeggen wij altijd. Na de zomer pak je ze dan weer op en dan kunnen ze fris en uitgerust de lange winter in - meeste problemen zie je vaak ontstaan in de eerste winter, paarden moeten er aan wennen dat ze meer op stal staan, het werk is vaak wat beperkter (je kunt vaak minder buitenrijden, dus is het vaak dressuren of longeren, misschien een enkele keer een sprongetje).

Ook wat betreft de manier van trainen ga ik liever voor wat vaker en dan niet zo lang (kwartiertje), ritme is belangrijk, zo wennen ze aan het werk maar zijn ze ook zo weer klaar, dat houdt het leuk. Veel en lang longeren is voor een jong paard trouwens ook belastend, zeker als ze bijgezet staan is het hard werken en het is ook wel een beetje saai....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:22

Ik heb een 4 jarige nu ongeveer vanaf april zadelmak. Die probeer ik 2 á 3 x per week zo'n 15 tot 20 minuten te rijden.
Naast het rijden zo'n 1x per week grondwerk of gewoon poetsdag en verder helemaal niets. Ben van plan als de basis er goed in zit 1 á 2 x per week een buitenrit te maken en 1x bak werk erbij. En als ze dan 5 wordt het verder op te pakken in de bak.
Daarnaast vindt ik zelf heel belangrijk om het werk goed af te sluiten dus als het goed gaat stop ik. Heb 1x gehad dat ik iets van 10 minuten gestapt had en toen gestopt. Het belangrijk om het leuk te houden. En in mijn ervaring kan het in je nadeel gaan werken als je teveel wilt, dan worden ze "vervelend" en wordt het stoppen op het moment dat het goed gaat onmogelijk omdat je ze te veel vraagt en daardoor te veel verzet krijgt en moet je uiteindelijk stoppen maar heb je het niet goed afgesloten. Maar opzich werk ik zo met ieder paard. Niet zozeer een jong paard. Als ik vindt dat het goed gaat gewoon stoppen en dan maar wat korter liever dat dan te lang doorgaan. Het is moeilijk om ergens een tijdsduur op te plakken. Ik denk zelf als je gewoon een lekker ontspannen buitenrit maakt waarbij je voornamelijk stapt het voor een jong paard ook niet zo intensief is als je een 45 minuten rijdt in plaats van de gebruikelijke 20 minuten in de bak. Dat is iets wat je denk ik als ruiter gewoon moet voelen hoe intensief je bezig bent en of het paard er plezier in heeft zodat je weet wanneer te stoppen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:38

Een half uur is mischien wat lang maar bij mij is dat met uitstappen erbij (dat is over de weg) en instappen erbij, ik denk dat hij zo'n klein kwartiertje echt bezig is en longeren hetzelfde. En als hij vervelender is, zijn we wel een half uur bezig om de ontspanning weer op te zoeken. Vaak is het bij mij ook maar 20 min.

En bij mij is de mijne de eerste 2 maanden niet heel veel onder het zadel geweest, in de winter. Iedereen reed bij ons in de binnenbak en dan kon ik moeilijker een tijd 'zoeken' waarneer ik alleen in de bak kon zijn als ik uit school kwam, dus vaak was het zaterdag of zondag waarneer hij onder het zadel kwam. Maar goed heeft hij lekker de tijd gehad om te groeien.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:54

HedwigO schreef:
Hey allemaal,

Mijn av merrie is nu ruim een maand onder het zadel en ik rijd twee keer per week een half uurtje. Ik ben erg benieuwd hoe vaak degene die in dezelfde situatie zitten als ik rijden (dus degene met een paard wat een maand onder het zadel is en rond de 3.5 jaar oud) en wanneer jullie dit uitbreiden.

Onze paarden (av's en partbred av's) worden relaxed en ontspannen ingereden rond hun 4de in 2 a 3 daagjes en gaan daarna terug de wei in.
Worden pas onder het zadel belast vanaf hun 5de (hooguit 2x pw). Vanaf 6 jaar worden ze opgetraind naar zwaarder/echt werk.

Hoefbeentjes zijn pas op 5-jarige leeftijd "volgroeid". Rugwervels ook rond die leeftijd. Op vroege leeftijd (zwaar) werk vragen is, vind ik, wat risico-voller.
Zeker als het rondjes-in-een-zandbak betreft ;-)

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:54

ik doe dan de eerste paarmaanden rustig aan dus ongeveer 2 keer rijden en 2 x longeren met zadel en hoofdstel. en daarna ga ik steeds meer rijden :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:12

Ik rij een 3 jarige 2 x per week 15 min en dit is inclusief het longeren. Dus ik longeer een minuut of vijf en dan zit ik er daarna hooguit 10 minuten op, meestal korter. Daarnaast longeer ik 1 x per week 10 minuten. Meer dan genoeg voor die jonkies.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:47

Maximaal wat zitten stappen en sturen eens per week en de rest lekker grondwerken, wandelen, omtutten tot ze vijf is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:25

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 11:04

thnx voor de reacties. Zou het wel jammer vinden als dit een discussie topic wordt over de leeftijd waarop wordt ingereden. Hier zijn al heel veel topics over.
Ben dus louter benieuwd naar de mensen die hun 3/3.5 jarigen rijden en hoe vaak die dat doen en hoe die dat opbouwen.

Ik denk dat ik het voorlopig bij 2 keer in de week max 20 min/half uur houdt en dan alleen kilometers maken en de knoppen erop zetten. Dus gewoon lekker laten lopen en de ontspanning opzoeken.
Gisteren lekker een lange wandeling gemaakt ter afwisseling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:05

Dus je wil eigenlijk alleen reacties van mensen die wél op hun 3,5 jarige rijden. Mensen die zeggen 'nee ik doe dat pas met vijf, want....' moeten dus maar wegblijven? :roll: Zo werkt het niet natuurlijk, bij een vraag op bokt hoor je soms ook antwoorden die je zelf niet leuk vindt, maar je kunt er ook wat van leren :)*

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:07

Ik rijd mijn 3-jarige max 3 keer per week. Dan is hij inclusief het longeren zo'n 15 tot 20 minuten aan het werk en vooral rechte lijnen. De rest van de tijd staat hij heerlijk met een maatje op de wei :)