Actief rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_Storm

Actief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 18:33

Hebben jullie tips om actief te rijden?

Zelf rijd ik veel overgangen, verruimingen en schijnovergangen maar vooral in de galop is mn pony niet erg actief, ze sloft niet maar wil van achteren niet lekker zakken en heeft weinig knieactie... tips?

Ik hoor het graag!! :D

Nienke96

Re: Actief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:55

Ik snap niet wat je bedoeld met: ze wil van achteren niet lekker zakken.

Want ze moet van 'achteren' niet zakken.. of bedoel je dat ze op de voorhand valt?

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:20

Nienke96 schreef:
Ik snap niet wat je bedoeld met: ze wil van achteren niet lekker zakken.

Want ze moet van 'achteren' niet zakken.. of bedoel je dat ze op de voorhand valt?

Ik bedoel meer dat ik moeite heb met haar bergopwaarts rijden omdat ze beetje stijf is van achter zegmaar, ze galopeerd niet zo actief met der benen!

Daarbij valt ze inderdaad in draf nog wel eens op de voorhand.. blijft lastig te beoordelen wanneer je er vanaf de bovenkant op zit want dat zie ikzelf alleen vanaf foto's!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:14

Ik zou dan juist in galop veel gaan schakelen,dat is hard werken,maar hoogstwaarschijnlijk zeker effectief! Balkjes draven kan ook goed helpen om hem achter lekker los te krijgen,en de ene x de balkjes ver it elkaar,de andere x de balkjes wat dichter bij elkaar zodat hij ook in die beweging gaat varrieren, helpt vaak toch goed :) Anders zou je hem miss kunnen longeren met pessoa en als die dat fijn doet uitbreiden naar balkjes draven aan de passoa, dat is zeker goed voor m!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:46

Als je bergop wilt galopperen, zullen je andere gangen ook goed voorwaarts moeten zijn. Je geeft aan dat je paard in draf ook op de voorhand valt, dus daar loopt hij ook niet actief op je been en van achter naar voren.

Om een paard lekker op de achterhand te zetten gebruik ik altijd verkorten en verruimen. Vooral bij verkorten komen ze dan lekker terug op die achterhand. Als beloning mogen ze daarna dan lekker naar voren. Het schakelen tussen basistempo, verruimen en verkorten maakt dat je paard alert wordt, en zijn lijf meer in balans komt. Heeft wel even tijd nodig natuurlijk, dat lukt niet in 1x rijden en begint met goede overgangen tussen de gangen. (meteen voorwaarts aandraven als je dat vanuit stap vraagt etc.)

Als je eraan toe bent helpen overgangen die een gang overslaan ook lekker. Dus halt draf, stap galop of nog lastiger halt-galop, maar dan moeten je gewone overgangen dus wel al kloppen. Anders wordt het een rommeltje.

Bij dit alles moet je dan ook nog goed opletten dat je je hand licht houdt... Als een paard de gelegenheid krijgt om te gaan hangen, valt het ook al eerder op de voorhand.

Succes, hopelijk kan je hier iets mee.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:09

vilouma schreef:
Ik zou dan juist in galop veel gaan schakelen,dat is hard werken,maar hoogstwaarschijnlijk zeker effectief! Balkjes draven kan ook goed helpen om hem achter lekker los te krijgen,en de ene x de balkjes ver it elkaar,de andere x de balkjes wat dichter bij elkaar zodat hij ook in die beweging gaat varrieren, helpt vaak toch goed :) Anders zou je hem miss kunnen longeren met pessoa en als die dat fijn doet uitbreiden naar balkjes draven aan de passoa, dat is zeker goed voor m!

dat zou ik ook doen.. miss helpt soms een zweep ook wel en dan zachte tikjes geven.

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:13

Rij je niet teveel op je handen? De meeste paarden die op de voorhand gaan lopen krijgen vaak de kans om "op je handen" te gaan lopen en dan kun je schakelen wat je wil, maar daar help je de houding van je pony niet mee.

Meestal helpt minder hand, meer op zit rijden. En dan schakelen en veel spelen met verkleinen en vergroten van voltes op beide handen.

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 18:45

Oke heel erg bedankt voor jullie tips! Ja in de draf valt reuze mee maar wil der gewoon in een lekkere actieve galop hebben en dat ze der benen ook es leert op te tillen hihi :P

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:12

actief maken kan je misschien door ander voer te geven zoals sportbrokken sportmuesli haver dat kan ook veel helpen maar zorg wel voro een goede dozering want teveel is ook niet goed dan word ze te heet. Ooit al is longeren met pessoa geprobeerd mijn paard reageerd er heel goed op en gebruikt steeds beter haar achterhand ..
Khoop dat je iets kan met deze tips

Suc6

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:09

wat ik zou doen is buiten de overgangen etc.
een paar keer longeren en zorgen dat ze dáár tenminste wel actief is, geef der desnoods als het nodig is even een tikje zodat ze weet dat ze actief en oplettend moet blijven.
klik met je mond als je wil dat ze iets harder gaat of een ander geluid zodat ze op jou moet focussen.
als ze dat beheerst en ook echt luistert naar je stemhulpen zou in de bak ook moeten weten dat ze met een stemhulp harder moet.
succes :D

Maud_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:11

rij veel overgangen. en rij een langzaam (daarmee bedoel ik niet krabbelen) en hou hem dan actief met de benen of KLEINE tikjes met de zweep

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:51

Thanks allemaal!

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:28

Tempo, tempi, schouder voor, volte openen en sluiten, longeren aan de passoa en vooral kilometers maken, dan krijgt hij meer bespiering en daardoor ook de mogelijkheid om te voldoen aan het geen wat jij van hem vraagt.