iemand ervaring met dravers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariana2007

iemand ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:42

Hallo allemaal,

Misschien heeft iemand hier ervaringen met Dravers? Ik heb nu een draver van 4 die nu een half jaar onder het zadel is. In het begin ging het goed. In de bak was ze braaf en buiten ook. Maar nu gaat het alleen buiten nog maar goed. Buiten doet ze alles voor me, dan wil ze heel erg graag werken. Maar nu is het in de bak een drama! Ze schrikt overal van gaat er van door bokken en is dan niet meer sturen. Ik begrijp er helemaal niks meer van.
In de bak vraag ik helemaal niks van haar alleen gewoon rondjes stappen en draven. Maar ze doet het gewoon niet. Buiten kan ik van alles met haar oefenen en dan doet ze het ook.
Hebben jullie tips of ideen hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt voor het reageren!

Groetjes Kari-Janne

LoveUggs

Re: iemand ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:46

Ik zou, nu het lekker weer word, lekker buiten blijven rijden. En zodra het minder weer word, met anderen in de binnenbak gaan rijden. Zo kan je paardje zien dat er niks engs is aan binnen rijden. Ik heb geen verstand van dravers, maar het is lekker weer! Dan zou ik lekker buiten rijden, als je paardje dit lekker vind :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:04

Dat is typisch een puberdraver :)
Die van mij begon er ook na een half jaar mee en maak je borst maar nat, want het duurt nog wel even voordat hij/zij er mee ophoudt :( Die van mij is nu 5 en misdraagt zich nog steeds om de paar weken :P (en buiten wil hij idd ook wel gewoon, maar heeft hij nog niet zoveel vertrouwen).
Ik zou gewoon even buiten rijden en hééééél veel afwisselen in de bak, dat helpt bij mijn pony :)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:16

Veel overgangen rijden, veel figuren, blijf je paard verrassen! Wat is er veranderd vanaf het moment dat ze binnen niet goed meer wilde lopen? Is het weer veranderd, is er in de bak iets veranderd? Is het een binnen- of buitenbak? Hoe groot is de bak?
Is ze eerst getraind als draver maar was ze niet goed genoeg gelijk al, of is ze nooit als draver getraind?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:58

Een draver is ook gewoon een paard hé, das niet spectaculair anders.

Ariana2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:21

Nee, dat is ook zo maar die hebben wel een andere aanpak nodig als andere paarden.

- Merileth: Aan de bak is niks veranderd. Het is een binnen bak. het is een gewone binnen bak niet heel groot. Ze is nooit als draver getraind heb haar vanaf dat ze 2 was en ze stond toen al 2 jaar in een land met leeftijd genootjes. Ik heb het gevoel alsof ze gewoon meer een buiten paard is. Want ik krijg het amper voor elkaar om een volte rijden in de bak. Dan gaat ze in protest en gaat ze ervandoor en bokken. Maar buiten op een open stuk loopt ze zo op de volte. Zonder ook maar een kik te geven.

Bedankt voor de reacties

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:34

Ik heb zelf ook een draver, een 8-jarige merrie.
Toen ik haar kocht kon ze met opstijgen geen eens stilstaan en ging ze in de buitenbak door in een hele vlotte draf. In een aantal maanden heb ik haar kunnen trainen en nu is het een heel braaf paard.

Ik zou me als ik jouw was niet te veel focussen op het rijden van voltes in de binnenbak, en gewoon rechtdoor te rijden, veel overgangen stap en draf.
Probeer stelling te vragen door je paard naar binnen te laten kijken.

Uiteraard kan je dit ook proberen door je paard te longeren, dmv een longeertuig.

veel suc6

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:47

aeolusnr1 schreef:
Een draver is ook gewoon een paard hé, das niet spectaculair anders.

Nou...een draver en zeker een die op de baan heeft gelopen, vereist toch echt een andere aanpak in training dan een "normaal" paard.
Veel dravers scharen b.v achter, zijn vaak erg sterk in de achterhand en overbouwd, waardoor het onder zetten van het achterbeen moeilijker word. Veel dravers plaatsen het achterbeen niet onder, maar naast het lichaam.
Dan is ze ook geleerd om hard te gaan, dulden vaak geen paard voorop met buiten rijden b.v.
Het blijft natuurlijk wel een paard, maar om een draver dressuur matig fijn aan het werk te krijgen, heb je meer tijd en zeker geduld nodig!

En ik heb er zelf 3 gehad waarvan 1 op 1 1/2 jarige leeftijd , had maar heel kort op de baan gelopen, 1 met 2 1/2 die het toch tot L2 heeft gebracht, en een van 7 jaar die lange tijd op de baan had gelopen. en meerdere prijzen had gewonnen. Nee, geen makkelijke paarden om mee te werken!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:53

ik heb een aantal dravers beleerd en mijn mening over dravers is ( en wat ik geleerd heb ) is dat dravers door dat ze alleen maar recht uitlopen slecht kunnen buigen.
wij hebben deze problemen ook gehad en wat bleek ze zaten vast in hun rug en hals .

misschien heb je wat aan de tip om er even naar de laten kijken.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:23

zou het te maken kunnen hebben met het verschil tussen rechtuit lopen of rondjes lopen? dat ze bijvoorbeeld vast zit in haar lijf of dat het zadel niet helemaal goed meer ligt en dat ze daar in de wendingen last van krijgt?
ik weet niet of je het al geprobeerd hebt anders kan je misschien buiten op een veldje of open plek eens wat voltes rijden en kijken wat ze dan doet, of om bomen heen slalommen. of eens longeren of aan de hand werken in de bak, kijken wat ze dan doet.
lang niet alle puberdravers doen dit hoor, er zijn er zat die gewoon braaf zijn, het kan wel natuurlijk maar ik zou het niet gelijk daarop gooien.
als het wel puberen is zou je misschien eens kunnen proberen juist wel meer te vragen in de bak, veel afwisseling en figuren zodat ze er met haar hoofd bij moet blijven en niet de tijd krijgt gekke dingen te verzinnen.

shellyxluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:43

ik heb zelf een draver gehad.
aan het begin was ze ook super braaf maar een jaar later werd ze echt heel gevaarlijk.
bij mij kwam het omdat ze 's winters geen weidegang kreeg en daardoor zó veel energie had.
dus ik heb haar elke x voor het rijden ff losgegooid een kwartiertje,en dan wezen rijden en dan was ze een stuk rustiger

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:05

misschien kun je hem beter eerst in de bak longeren, enzo wat opbouwen zodat hij er aan wend.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:09

Waarschijnlijk heeft je paard moeite met het werken in de bak, met het inbuigen in figuren en dragen op het binnenachterbeen en is het verzet op het werk waarvan het paard weet dat het in de bak gebeurt. Misschien is het verstandig het paard eerst na te laten kijken of er niks met de rug of nek is, of het paard niet scheef is. Het zal niet aan het karakter liggen, dat deed ie het buiten ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:13

Grote kans dat het hem idd zit in het verschil tussen rechtuit lopen buiten en het meer in moeten buigen in de bak.
Je zit er nu een half jaartje op, en dat is vaak ook de tijd dat ze eens last van de spiertjes krijgen, dat ze wat uit gaan zwaren waardoor het zadel wat probleempjes kan gaan geven, en dat de osteopaat er voor het eerst na het inrijden eens een klein werkje aan heeft.

Wil 'ie aan de hand nog gewoon soepeltjes alle kanten op inbuigen?

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:20

Hallo,

Een vriendin van mij heeft dravers en wat ik van haar vaak hoor is hetzelfde als wat jij verteld. De dravers vinden het in de bak een stuk minder leuk dan tijdens buitenritten. Blijkbaar zit hem dat in het feit dat ze geboren zijn om lekker over de baan te rennen en niet om dressuurmatig rondjes in de bak te rijden. Ik zou ervoor waken dat het niet verslechterd en dat je paard plezier blijft houden in het rijden. Misschien is het een idee om het op te bouwen, eventjes in de bak en dan naar buiten, dus als een soort beloning. En dan steeds wat langer..

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:38

mwa als je bijv. op het draversforum kijkt zijn er toch genoeg dravers die ook met plezier in de bak werken hoor, de meeste wel denk ik. veel dravers willen juist graag hun best voor je doen, als ze het fysiek maar uit kunnen voeren wat je vraagt. ik denk dat ze misschien wel meer dan een gemiddeld paard nodig hebben dat je aandacht besteedt aan het soepel maken, de juiste spieren opbouwen, recht en in balans rijden.
mijn draver kon eerst in de bochten ook alleen maar hard, galoppeerde aan of ging tolten als ik in draf een volte wilde maken, mooi inbuigen was er niet bij. heeft ruim 3/4 jaar geduurd voordat ik haar in draf een nette wending kon laten maken en op een rustig tempo ontspannen kon laten draven. bij ons heeft veel longeren geholpen, grondwerk aan de hand (oa schouderbinnenwaarts) en ook longeren en rijden met een bodywrap.

Ariana2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 07:00

Hallo,

Aller eerst iedereen bedankt voor het reageren! Na ongeveer 8 weken alleen buiten te rijden heb ik gisteren weer even geprobeerd in de bak! Wat een drama! Eerst alleen even rondjes stappen, niks aan de hand! Grote volte in stap niks aan de hand! Toen gingen we aandraven! Geen land meer mee te bezeilen! Slaan met haar hoofd niet meer zijn te sturen alleen maar heel hard gaan en bokken. Nou ik dacht ik ga maar weer naar buiten! Groot grasveld op gezocht ik dacht ga ik daar maar eens even wat proberen! Mevrouw liep als een trein, Grote voltes, kleine voltes! Zonder een kik te geven! Ben inmiddels wel radeloos geworden! Want nu is het nog wel mooi weer om buiten te rijden, maar straks in de herfst en de winter? Dan staat ze weer stil omdat het regent of het is veel te nat buiten, glad door sneeuw enzo! Longeren doen we ook heel veel. Veel grondwerk doen we ook! Ga veel met haar buiten wandelen en dan dingen oefenen. Schouderbinnewaarts enzovoort! Heb haar zadel na laten kijken maar die ligt goed.

Nou ja het was weer een heel verhaal!

Groetjes Kari-Janne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:33

Is je bakbodem aan de zware kant?

Ariana2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 06:10

Nee, Volgens mij niet!