Ik begrijp de heftige reactie van mijn paard niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Ik begrijp de heftige reactie van mijn paard niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:34

Hallo Bokkers,

Ik lig weer in de knoop met mijn paard onder het zadel, kan altijd gebeuren maar het loopt erg uit de hand en ik begrijp totaal niet wat er in haar hoofd omgaat op dit moment...

Het ligt niet aan het zadel en het paard is medisch ook in orde, hierover reageren mag maar is voor mij niet zo zinvol.

Zaterdag ben ik met Wiba op wedstrijd geweest (dressuur), dit verliep verder prima en ik was erg tevreden over het resultaat, verder helemaal niks raars gebeurt of iets verdachts.
Zondag wilde ik gaan rijden, ze was erg druk en haar maatje (E) en zij bleven maar naar elkaar gillen, hier is het mee begonnen.

Deze twee hebben vorig jaar bij elkaar in de wei gestaan, waren twee dikke maatjes, dit jaar staan ze dus apart met op het moment een grote wei ertussen, contact hebben ze dus niet.
Mijn merrie is bij de ruinen gezet omdat het bij de merrie groep niet ging, en ze is ook nogal dik met een ruin (S). Dit gaat verder prima, en ze is verder goed opgenomen in de groep.

Zondag was ze dus erg druk, E bleef maar roepen, en Wiba reageerde. Ook onder het rijden, ze bleven maar met elkaar bezig, (weilanden liggen naast de bak) E stond bij het draad en ze hebben de hele tijd naar elkaar lopen gillen. Ik drong absoluut niet door, ik kon overgangen rijden maar daar was het meegezegd. Aangezien ik heel erg moe was, niet de puf had om 'het gevecht' aan te gaan en Wiba liep te springen en te stuiteren heb ik haar al snel weer naar de wei gebracht. Ik dacht: mischien is de wedstrijd gisteren even te veel geweest, naja dan een dagje vrij.

Maandag bleek niet veel veranderd, ze was weer erg druk, ook onder het zadel maar nu ging het van kwaad tot erger. Zowel als ik op links of rechts stap, draaf of gallopeer is er niks aan de hand, ze loopt zoals altijd, gewoon goed. Het 'gezeur' begint als ik op de rechter hand wil afwenden en dan voornamelijk in de buurt van de B en de F. Ze probeert op de hoefslag te blijven lopen, en als ik iets strenger reageer, ontploft ze, ze word echt kwaad.

Ze gooit haar voorbenen en hoofd in de lucht, begint te springen en te stuiteren richting de K (die hoek zegmaar), ik druk mijn buitenbeen aan (ik probeer dus een volte te maken van B-E-B op de rechterhand), madam word nog kwaaier, begint nog heftiger te reageren en probeert helemaal om te draaien naar de K, als we op de andere hand belanden omdat ze zich omdraait spoor ik haar aan, verander van hand en probeer het nogmaals, ik krijg weer precies dezelfde reactie.

Als het haar niet is gelukt om om te draaien omdat ik haar toch nog op die volte wil hebben, begint mevrouw even later snel achterwaarts/zijwaarts te lopen, weer richting de hoek van de K. Ik ben hier maandag een uur lang mee bezig geweest voordat ze een beetje wilde toegeven en het dus iets redelijker ging, als ze het goed deed, uitbundig belonen, heb het de hele tijd herhaald, herhaald en nog eens herhaald. Uiteindelijk ging het wel een beetje en viel er iets beter te communiceren. Ik dacht dat er verbetering inzat...

Vandaag ben ik anderhalfuur bezig geweest zonder verbeterend resultaat, weer hetzelfde verhaal als hiervoor, weer die hoek inwillen duiken. Het frapante is dat ze het alleen op rechts doet en als ik bij C-M een grote volte maak, ze het dan niet doet, ze doet soms wel pogingen tot, maar lang niet zo heftig en kwaad als bij de B, als ik mijn buitenbeen iets aanleg loopt ze hem keurig rond, geen vuiltje aan de lucht dus.

Ik weet me hier totaal geen raad mee, waar heeft mijn paard last van? Ik ben verder niet onder de indruk van haar gedrag maar de reactie is zo heftig en ik merk dat ze enorm kwaad word terwijl ik niet meer vraag dan een gewone volte of afwending.

Wie heeft dit weleens meegemaakt? Enige tips?
Alvast bedankt voor de reacties & sorry voor het lange verhaal.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:03

volgens mij is ze gewoon een beetje aan het vervelen, ik denk dat het slim is om er in iedergeval iemand bij te hebben, mocht er iets gebeuren, misschien even aan de longeerlijn tijdens het rijden of van te voren. Ik denk dat als je eenmaal gewonnen hebt ze er wel mee ophoud. Hoe oud is ze? die van mij is ook flink aan het puberen :+

Wiwabalia

Re: Ik begrijp de heftige reactie van mijn paard niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 23:06

In april 8 geworden.

Donderdag ochtend gelukkig weer les dus dat scheelt wel iets. Mams en zuster zijn er altijd bij dus denk dat ik morgen eens met dat longeertouw aan de gang ga.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:07

kellyyy88 schreef:
nee helaas geen ervaring mee.. succes

Kijk hier heeft TS iets aan _/-\o_

Ts, kun je die hoek niet afzetten en zo een paar keer rijden?
Anders laat haar maar boos worden, als jij zegt, we gaan bij B een grote volte maken, dan doe je dat ook, ongeacht of zij dat wel of niet wil, ze heeft in de wei genoeg tijd om naar die plek waar zij heen wil te gaan ;)
Ik denk dat dit gewoon een kwestie is van doorzetten en dat boze gedrag negeren, is ze ook niet hengstig oid?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 23:10

Aan hengstigheid ookal gedacht maar volgens mij heeft ze dat net gehad. Ik laat me verder ook niet imponeren, en ik zal er echt alles aan doen om de kant op te gaan die ik wil, zelf na anderhalf uur. Heb ook geprobeerd haar laten uitrazen zodat ze wat minder energie zou hebben voor dit (lijkt mij als paardzijnde toch erg veel ernergie kosten), hielp helaas niet.

En in de wei heeft ze inderdaad genoeg tijd aangezien ze daar nu al een tijdje 24/7 instaat. Hoek kan ik niet ergens meeafzetten, maar mischien dat ik daar iets op kan bedenken..

Het lijkt me toch dat ze het op een gegeven moment de strijd moet opgeven..

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:13

Ik heb ook heel veel problemen met mijn paard gehad.

heb begon met bokken op het been tot niks meer willen dan alleen maar steigeren en achteruit.
als ik gewoon aan het rijden was niks aan de hand en ik ging van had veranderen kwam ze midden uit de draf recht omhoog.
ook een beetje op de manier hoe jij zegt altijd het zelfde stuk.

na laten kijken en bleek dat ze iets met haar eierstokken had, daar aan verholpen en medicijnen voor gehad.
maar helaas helemaal geen verbetering.

omdat ze echt levensgevaarlijk was was ik er dus wel van onder de indruk en vond het ook echt niet leuk meer.
zelf aan de hand werd ze de baas.

ze heeft daardoor een tijd stil gestaan ik wist niet meer wat ik ermee aanmoest.

nu staat ze op een stal waar ze opnieuw met haar bezig zijn.

ze bekijken het van de kant dat ze het paard niet kennen.
en vertelden mij dat het paard mij alle tijd iets heeft willen vertellen.
maar heb het op alle manieren geprobeerd lief, dat hielp niet dus op het laatst word je wel een keertje kwaad.

hiermee heeft ze veel vertrouwen verloren vandaar haar extreme gedrag.

hier werken we nu hard aan en er is alweer rustig een paar pasjes op gedraafd.
ook aan de hand lopen kan nu weer super het is alweer een heel ander paard.

en dat alles alleen omdat ze me wat wou vertellen.

wou nou precies de reden is geweest zou ik nooit achter komen, ze is nou daar ook nagekeken door een osteopaat en een homeopaat en daar komt uit dat het eigenlijk niet aan haar eierstokken heeft kunnen liggen.
wel dat het een heel gevoelig paard is en dat het als goed is iets uit haar verleden is.

Nou denk ik niet dat dit het geval is bij jou paard, maar hou het in je achterhoofd.
heeft hij/zij iets mee gemaakt voordat dit gedrag begon ?
en idd het kan ook gewoon heel hard uitproberen wezen dat dacht ik in het begin ook.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:14

xx_Kelly_xx schreef:
Aan hengstigheid ookal gedacht maar volgens mij heeft ze dat net gehad. Ik laat me verder ook niet imponeren, en ik zal er echt alles aan doen om de kant op te gaan die ik wil, zelf na anderhalf uur.

En in de wei heeft ze inderdaad genoeg tijd aangezien ze daar nu al een tijdje 24/7 instaat. Hoek kan ik niet ergens meeafzetten, maar mischien dat ik daar iets op kan bedenken..

een hoek kan je makkelijk afzetten met een longeerlijn, maar dan eentje die je alleen om een paal heenslaat of over de bak heenlegt, niet dat je vast komt te zitten. De meeste paarden lopen niet zomaar door/tegen een hangend stuk draad aan...

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:14

Hhaa, zie nu dat het een heel lang verhaal is geworden.
excuus daar voor :P

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 23:18

@ V_lalala: ik hou het in me achterhoofd, mocht dit gedrag niet verminderen dan ga ik buiten huis kijken of ervaren mensen zoeken die mij kunnen helpen (op wat voor manier dan ook). Alleen bij mij is dit na de wedstrijd begonnen (zondag dus) en ik heb haar vanaf augustus vorig jaar, ze is niet de makkelijkste maar toch een paard waar goed mee te cummuniceren valt (normaal gesproken dan) onder het zadel en in de omgang een vreselijk lieve merrie. Dit gedrag komt bij mij echt een beetje ''uit de lucht vallen''.

Ik ga kijken wat ik met die hoek kan doen, longeerlijn neerhangen, of dat ik aan de longe voltes ga rijden. Ben alleen bang dat als ik die hoek afzet, ze toch die kant op wilt blijven duiken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:20

Mijn advies, ga haar rijden en houd het bij de dingen voorlopig die wel goed gaan. Zoek minimaal 1 of 2 weken de problemen niet op (je weet inmiddels al waar ze narrig gaat lopen doen) en zet haar dan gewoon weg.
Een gevecht van anderhalf uur lost, zeker in dit geval (je weet niet waarom ze zo doet), meestal helemaal niets op.
Als je bijvoorbeeld 2 weken "zonder problemen" hebt gereden, kan je voorzichtig de kant of het lijntje waar het fout ging weer opzoeken.
Succes!

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:29

xx_Kelly_xx schreef:
@ V_lalala: ik hou het in me achterhoofd, mocht dit gedrag niet verminderen dan ga ik buiten huis kijken of ervaren mensen zoeken die mij kunnen helpen (op wat voor manier dan ook). Alleen bij mij is dit na de wedstrijd begonnen (zondag dus) en ik heb haar vanaf augustus vorig jaar, ze is niet de makkelijkste maar toch een paard waar goed mee te cummuniceren valt (normaal gesproken dan) onder het zadel en in de omgang een vreselijk lieve merrie. Dit gedrag komt bij mij echt een beetje ''uit de lucht vallen''.

Ik ga kijken wat ik met die hoek kan doen, longeerlijn neerhangen, of dat ik aan de longe voltes ga rijden. Ben alleen bang dat als ik die hoek afzet, ze toch die kant op wilt blijven duiken.

Idd bij mij een beetje het zelfde, die van mij is voor de rest ook helemaal geen gemeen paard.
ze heeft me er ook nooit af willen gooien, Het waren meer waarschuwingen.

heb die van mij vanaf november '09 en heb denk ik drie keer alleen kunnen rijden.
ze had vanaf het begin wel al wat probleempjes "daar moest doorheen gereden worden werd mij altijd verteld"
daardoor ging het keer op keer alleen maar slechter.
Tot de bom op het laatst barste zegmaar.

ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om er een ervaren persoon bij te halen.
die kan misschien meer zeggen of het iets is wat letterlijk boven het hoofd van je paard hangt is.
of gewoon uitproberen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:36

Ik weet natuurlijk niet wat je precies allemaal met je paard doet en hoe vaak, maar ik geef mijn poown vaak vrij en ga soms expres er ook heen om óf alleen te poetsen, of helemaal NIETS te doen, ga ik gewoon een uurtje bij m in de wei zitten en kijken. Zo associeert je poown je niet alleen maar met werken. Daarnaast zou het misschien ook gewoon een weekje nukkigheid kunnen zijn, daar moet je óf doorheen óf even vrij geven..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 00:46

Is ze niet gewoon hengstig?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 06:21

Ik denk dat het met kudde gedrag te maken heeft,zo van, ik ben de lijder en ga/wil naar de kudde toe. :(
loopt hij aan de hand wel goed mee, let hij dan wel goed op, of is hij dan ook vervelend? :j
Als dat zo is dan moet je er iemand bij halen die dat dominerende gedrag tegen jou, er samen met jou, om te buigen naar een normaler gedrag zodat jij weer de lijder word, ben en ook blijf. *\o/*

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:25

Zeker Esra die erg aan het blèren was? Dat is dan over een week over hoor, die is op het moment over de top hengstig en schreeuwt de hele boel bij elkaar. Ik denk dat als dat over is, het al een stuk rustiger is in de wei!

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:54

Ik zag dat je al had gekeken naar de gezondheid van je paardje. Ook gekeken naar de spieren in de rug etc?
Het lijkt me idd heel erg moeilijk. Al denk ik niet dat dit zomaar verzet is. Misschien is er iets gebeurd in de wei?

Ik weet niet of inmiddels in je les al hulp hebt gehad waar je mee verder komt. Het afzetten van de hoek voorkomt dat ze naar de hoek gaat maar is niet de oplossing denk ik. Als ze dat niet heeft komt er wel iets anders waarmee ze het duidelijk wil maken.

Ze probeert je in elk geval iets te vertellen. misschien dat je het verkeerd van haar vraagt. Sommige paarden kunnen daar heel heftig op reageren weet ik uit ervaring. Heb je zelf misschien te veel spanning, stress of ergens last?

Succes!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 00:09

Liianne_Acie schreef:
Ik zag dat je al had gekeken naar de gezondheid van je paardje. Ook gekeken naar de spieren in de rug etc?
Het lijkt me idd heel erg moeilijk. Al denk ik niet dat dit zomaar verzet is. Misschien is er iets gebeurd in de wei?

Ik weet niet of inmiddels in je les al hulp hebt gehad waar je mee verder komt. Het afzetten van de hoek voorkomt dat ze naar de hoek gaat maar is niet de oplossing denk ik. Als ze dat niet heeft komt er wel iets anders waarmee ze het duidelijk wil maken.

Ze probeert je in elk geval iets te vertellen. misschien dat je het verkeerd van haar vraagt. Sommige paarden kunnen daar heel heftig op reageren weet ik uit ervaring. Heb je zelf misschien te veel spanning, stress of ergens last?

Succes!

Bedankt voor je bericht, vandaag heb ik nog een keer met mijn instructrice mijn paard doorgelopen, zadel nagekeken (al is die redelijk nieuw en op maat dus die kan het niet wezen maar je weet het nooit).

Ik heb bijna overal aan zitten denken behalve inderdaad haar spieren, daar ben ik gister dus achtergekomen, aangezien ze toen omhoog kwam op de hele rechterhand. Op die hand krijgt ze gigantische spierpijn en komt dus omhoog. Ze zit qua spieren op een bepaalde plek vast in haar rug.

Mijn instructrice denkt dat ze qua dresuur de basis niet heeft meegekregen en ontzettend op haar voorhand gereden is. Door dit soort dingen vind ik het zo jammer dat ik zo weinig van haar verleden weet (aangezien we nog meer geintjes hebben gehad zowel negatief als positief), het enigste wat ik weet is dat de vorige eigenaren haar snel, snel, snel naar boven hebben gereden en geld wilde zien (in het concour), dit ging niet zo snel als ze wilden en moest ze weg, kwam bij een tussenpersoon en toen bij ons.

Ze word niet stilgezet, ik ga nu samen aan de slag met mijn instructrice. We gaan weer helemaal terug naar het begin, de basis dus, vooral veel longeerwerk. Voorlopig geen wedstrijden meer. Ze moet er overigens wel doorheen, maar we gaan met bepaalde oefeningen en op een rustige manier weer proberen die spieren los te krijgen, zodat ze niet meer gaat verkrampen. We gaan haar behandelen als een jong paard, dat zijn balans nog moet vinden.

Ik ben benieuwd.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:08

superlise schreef:
Zeker Esra die erg aan het blèren was? Dat is dan over een week over hoor, die is op het moment over de top hengstig en schreeuwt de hele boel bij elkaar. Ik denk dat als dat over is, het al een stuk rustiger is in de wei!

Saar was ook onrustig pas woensdag was ze weer minder gespannen en kon ik weer heerlijk rijden.
De wind hielp ook niet van de week...
Die spierspanning kan dat niet door de eiwitten komen?het gras is erg voedzaam op het moment.