paar rijvraagjes:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

paar rijvraagjes:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 20:36

titel spreek voor zich

als ik met met benen wil sturen om te wijken ofz gaat hij alleen harder.. hoe leer je dit goed aan?

en wat te doen als je pony alleen maar hard wil draven en niet rustig?

als ik volte ga rijden gaat hij alleen maar harder.. problemen met evenwicht?

aeolusnr1

Re: paar rijvraagjes:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:44

Benen geven hoeft niet noodzakelijk sneller te betekenen.
Het is eerder jouw zit, jouw signalen die je uitzend, zoek de fout bij jezelf en niet bij het paard.
Het wijken voor druk kan je al beginnen inoefenen bij het grondwerken, daarna als je op het zadel zit, doe het dan vanuit stilstand, als he paard al denkt aan wijken dan al belonen, uiteraard niet opgeven dan hé, tussendoor even rust geven en opnieuw de vraag stellen, binnen het uur moet eigenlijk elk paard dit begrijpen en echt uitvoeren, en zo telkens verder uitbreiden en verfijnen.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:37

Bij wijken, zou ik eerst beginnen in stap, daar leert hij op je been te reageren & rustig te blijven.
daar heb je vaak ook teugelhulp bij nodig, en ik doe dan altijd mijn buitenteugel iets van de hals af en m'n binnenteugel er tegenaan. me binnenbeen leg ik dan iets naar achteren. maar dit verschild natuurlijk wel per paard. misschien is les nemen dan ook niet verkeerd.

& als je paard te hard draaft, dan moet je iets minder hard gaan lichtrijden en je zwaarder maken.
& dat probleem met die volte's,
ik weet niet of je les heb, maar als je dat nog niet heb, dan zal ik daarvoor toch eens gaan kijken.
want dan gaan deze fase's waarschijnlijk allemaal een stuk sneller en leer je zelf ook nog dingen.;-)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:18

als ik met met benen wil sturen om te wijken ofz gaat hij alleen harder.. hoe leer je dit goed aan?
Dan moet je beter van voren op houden ;)
en wat te doen als je pony alleen maar hard wil draven en niet rustig?
Wil of gaat? Als hij gaat rustig draven en als hij wil dat moet je tegen houden ;)
als ik volte ga rijden gaat hij alleen maar harder.. problemen met evenwicht?
Dat zou ik zelf ook niet weten.

Het klinkt een beetje alsof je paard ,je in de maling neemt een alleen zijn eigen zin doet. Heb je les? Zoals Josieee al heeft gevraagd ;)

IrisCyrill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:13

wijken: ga opzoek naar de juiste balans tussen been- en teugel- hulpen. been geven komt al gauw over als harder moeten. je moet dus wat je drijft, ook weer opvangen met je zit en je teugelhulp.

draven: probeer veel tempowisselingen en overgangen te rijden. zo worden jullie beide bewuster van jullie tempo en zal dit ook steeds makkelijker aan te passen zijn. pak steeds een lange zijde om over te gaan op een arbeidsdrafje en wissel dat ook weer af door hem juist op een langere zijde te laten verruimen. Maak veel overgangen tussen draf en stap. steeds iets langzamer draven tot hij bijna stapt en dan weer wat verruimen. verruimen in stap tot hij bijna draaft en weer terugnemen. zet maar flink aan het werk!

volte: spring je vaak aan in galop op de volte? het zou kunnen dat hij die link legt. wederom: tempowisselingen en overgangen, ook op de volte. Hou het maar meerdere rondes vol. oefenen, oefenen, oefenen! Succes

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:19

Let er ook goed op dat je je benen niet afsteekt op momenten dat je geen been geeft. Als je je benen verder even niet gebruikt, moeten ze nog steeds tegen je paard aan blijven liggen.

Verder zou ik eerst zorgen dat je tempo goed onder controle komt en je gewone figuren zoals bochten, voltes etc kan rijden zonder sneller te gaan. Goed met stelling en buiging. Dit zijn echt dingen die nodig zijn voordat je met iets als wijken gaat beginnen. Eerst een goede basis, dan pas verder.

Succes!