Vage(galop) problemen met 5-jarige Friese ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiangirl

Vage(galop) problemen met 5-jarige Friese ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 07:51

Hallo,

Ik heb sinds december 2009 een Friese ruin. Hij heeft nooit problemen met de galop gehad, tot vorig jaar augustus. Hij begon toen een soort van “hupjes” te maken met zijn achterbenen ipv zijn been eronder te zetten. Ook zakte hij achter af en toe weg met zijn achterhand. Hierop zijn wij gestopt met galopwerk en is er een osteopaat bij geweest. Deze gaf aan dat hij div. blokkades is de buurt van zijn si-gewricht had zitten. Na behandeling was het probleem zo goed als over. Tot een paar weken terug, nu wisselt hij om de paar sprongen als hij rechtsom moet galopperen, overkruist, contra en gooit zijn kont omhoog en maakt zijn rug bol. Linksom en aan de longe doet hij dit niet! Tandarts is pas geweest, ik heb een nieuw zadel aan laten meten….Ik zit er over te denken om hem mee te nemen naar een kliniek voor foto’s van zijn rug, knieën e.d. Maar heeft iemand misschien idee wat dit zou kunnen zijn of komt dit bekend voor? O, ja de osteopaat is van de week weer geweest en kon weinig bijzonders vinden op een paar kleine plekjes na. Tevens is zijn rugbespiering ongelijk, links meer dan rechts.

Heeft iemand misschien idee wat dit zou kunnen zijn of komt dit bekend voor?

HBZ

Re: Vage(galop) problemen met 5-jarige Friese ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:37

Heb je foto's een fimpje van je paard?

Ik heb namelijk ook ziets gehad met mijn eigen paard, die had de bekken scheef staan.

Kun je mij ook even vertellen hoe jij het paard traint? kwa hals houding etc.
En is het paard ook stijf aan een kant meer dan andere kant?

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:38

heeft ie wel een goede achterhand? qua spieren ?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:47

Ik zou naar een goede kliniek gaan en eens beginnen met een zorgvuldig kreupelheids onderzoek. Scheve bespiering kan komen omdat ie 1 achterbeen wat ontlast {bijv. wat minder ver onder de massa zet}. Soms is dat niet eens zichtbaar {vaak wel voelbaar, doordat je je paard niet recht krijgt of correct gebogen}. Uiteraard krijgt zo'n paard ook rugproblemen, maar dat kan dus heel goed secundair zijn. Knie problemen {wat nogal eens voorkomt bij een fries} zou goed kunnen. Ik heb dat met een merrie gehad {kruisband verrekt} . Uitte zich met name in de galop door niet meer goed door te springen, overkruist etc. en het gewoon niet goed doen. Het leek inderdaad uit d'r rug te komen. Chiropractor erbij, flink gehamerd en geduwt {bekken scheef, si gewricht niet goed, wervels scheef...noem alle termen maar op}. Heeft me flink geld gekost en achteraf bleek het hele probleem vanuit de knie te komen. Ik zal dus met mijn paarden nooit meer eerst naar een chiropractor of ostheopaat gaan. Eerst een zeer nauwkeurig kreupelheidsonderzoek!!!!! {is mijn bescheiden adviesje}.
Succes.

friesiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:48

HBZ, nee op dit moment heb ik geen foto's of filmpje. Zal vanavond wat proberen te maken tijdens het longeren. Wat betreft training, actief voorwaarts neerwaarts, daar hij de neiging heeft om zich op te krullen. Tevens veel overgangen om de achterhand te stimuleren. Hij is rechtom ook stijver dan links. Hij loopt zo'n 5 keer per week een half uur tot 3 kwartier, waarvan 1x gereden door mijn instructrice.

xjesssicaa, als je hem zo ziet ziet hij er goed gespierd uit...

Sliert, helaas denk ik hier ook aan. Is het bij jouw paardje goed gekomen?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:57

Misschien ook een idee om eens een paardenmasseur te benaderen. Heb zelf een paard wat zich lastig laat rijden. Heel strak in het lijf en de rug en is ook achter soms onregelmatig. Ben ook bij een osteopaat geweest (Plekjes op de rug en de ribben los laten werken) en nu is ze 1 keer gemasseerd. Ze is hierdoor al erg vooruit gegaan. Misschien helpt dit voor jou paard ook.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:17

Ja, maar het advies van de chiropractor was voorwaarts neerwaarts longeren en veel galopwerk. En dat was dus niet goed en heeft het probleem verslechterd. Advies bij een verrekte knie of kruisband is twee tot drie maanden op het harde stappen. Daarna weer wat drafwerk inlassen maar alleen rechtdoor!!! Cavalettie stappen is ook goed, maar pas na die maanden op het harde stappen. Mijn paard heeft daarna nog met twee hoeven in d'r neus M2 en Z1 gelopen. Alleen was ze drachtig en heeft ze een heel groot veulen gekregen. Sindsdien krijg ik d'r niet goed aan het lopen helaas.

friesiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:28

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:47

mooie fries.
Wat ik op dit filmpje zie is dat ie linksom fijn draaft, maar zodra ie van linkerhand naar rechterhand gaat, dat ie veel meer moeite heeft om zijn tackt vast te houden. Zou kunnen dat ie hier al iets last had van zijn linker knie, maar dat is natuurlijk wel echt gissen! De problemen die je omschrijft, zouden ook passen bij een blessure van een linker knie. Mijn paard had het aan d'r rechterknie en alles wat jij omschrijft had zij ook, maar dan aan de andere kant. Misschien als ik een filmpje zie van hoe het paard nu loopt, dat het duidelijker is. In de draf heeft het paard het meeste last van de knie als het been aan de buitenkant zit. Dan moet het been een grotere afstand afleggen en dat doet zeer.

friesiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:59

Dank je! Maar idd toen ik hem de eerste keer wilde laten keuren, kwam hij uit de trailer met z'n linkerknie op slot. De keuringsarts kon hem niet keuren en gaf ook aan dat ik dit paard nooit maar ook nooit moest kopen als sportpaard daar hij vond dat hij te zwak in zijn achterhand was. Na wikken en wegen( ik was natuurlijk al verliefd) en aangepast beslag heb ik hem ergens anders laten keuren. Deze arts vond het een geweldig sportpaard...hij is ook zo door de beide keuringen heen gekomen. Mijn vorige fries had ook lichte problemen met zijn knie. Dit is na goede training helemaal verdwenen. Het vreemde vind ik, dat hij een bepaalde periode nergens last van heeft gehad met rijden. Het is dus tussendoor over geweest, zou het ook met groeien te maken kunnen hebben? Hij heeft echt nog groeispurten..dan ligt hij ook vaker dan normaal. Maar goed, ik zal zoals gezegd vanavond kijken wat ik op film kan zetten.

friesiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 09:37

Hieronder het beloofde filmpje, let niet op de kwaliteit van het longeren, valt niet mee filmen en longeren te gelijk. Overigens zie ik er nu niet veel aan, hij liep duidelijk beter dan de afgelopen dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=4A-ccvBX9pA

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:44

Hoi,
zo op het filmpje zie ik er eigenlijk niets aan. Misschien was ie gewoon een keer door zijn knie gezakt/gezwikt en heeft die knieband weer even een optater gehad waardoor ie weer even last had? Maar als ie zo scheef bespierd is, is er misschien iets chronisch aan het zeuren. Een vriendin van mij had een paard waarvan de ostheopaat zij dat het bekken scheef stond {etc....het bekende verhaal}. Behandeld en nog een keer behandeld. Bleek achteraf ook de knieband te zijn. Zij moest ook longeren van de ostheopaat. Helaas heeft paard nu dus atrose op de knie gekregen. Niet in hele ernstige mate, maar voor verkoop naar het buitenland komt ie al niet meer in aanmerking {gaat hier om een vrij duur paard}. Paard van haar had vergelijkbare klachten als die van jou. Wel niet wel niet wel niet lekker lopen etc. Vage knie klachten worden niet makkelijk gediagnosticeerd is mijn ervaring. Losse knieen komen veel voor bij friezen. Binnendoor zetten achter en gewoon spieren erop trainen. Maar als ze dan even een trainingsstop hebben, komt het zo weer terug natuurlijk. Als je twijfelt aan je paard, gewoon naar een goede kliniek stappen en paard na laten kijken. Beter dan doortrainen en blijvende schade aanrichten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:53

mooie fries!
Ik zie hem niet kreupel lopen,maar soepel is anders.
Zijn rug houdt hij vast....is hij met drie jaar al ingereden?Daar kun jij niets aan doen natuurlijk...maar friezen zijn wat laat uitgegroeit.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:28

ik had gehoord dat die pas op 5 jarige leeftijd zijn uitgegroeid.
misschien groeipijn :')

friesiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:47

Dank voor de reacties.

Ik heb vanmorgen een afspraak gemaakt in Lienden. Gisteravond onder het zadel was hij wel oke, maar toch is de (rechter)galop niet zoals het moet zijn (niet voorwaarts en goed doorgesprongen, hij valt erg tegen je binnenbeen en laat moeilijk los). Overigens was het overspringen en overkruist gaan wel weg (toch effect van de behandeling van de osteopaat?)Op stal zagen zij er ook niets aan, maar ik ga toch maar op mijn gevoel af.

Hij idd ingereden op zijn derde. Daarom heb ik het afgelopen jaar erg rustig aan gedaan. Tot volgende week donderdag maar simpel werk aan de longe en lekker lang op de wei. Heb alleen zo'n rot onderbuikgevoel wat niet over wil gaan, ik ben bang dat het helemaal niet goed is....

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:13

Geen paniek.....mijn merrie heeft na d'r knieblessure {die behoorlijk heftig was!} ook nog met gemak Z gelopen. Het hoeft niet dramatisch te eindigen hoor, maar soms moet je gewoon even flink gas terug nemen. Een paard kan nu eenmaal nog steeds niet praten en vertellen waar het zeer doet. Maar wel goed dat je je gevoel volgt. Soms zijn dingen niet zichtbaar maar wel al voelbaar en je kent zelf je paard het beste. Sterkte in ieder geval.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:19

Als het aan de longe wel goed is en onder het zadel niet; kan het mss aan je zadel liggen?

friesiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:27

Sliert, dank je wel. Zal idd mezelf (nog) niet zo druk maken. Ik weet natuurlijks nog helemaal niets.

Nibbit, ik heb pas een nieuw zadel laten aanmeten, dus ik ga ervan uit dat dit past. Overigens heb ik nog twee andere zadels geprobeerd (van stalgenoten), was precies hetzelfde.