wijken aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:31

Ik heb een nrps paard van net 6 jaar. In het afgelopen jaar heb ik haar de basis aangeleerd, maar nu wil ik starten om haar het wijken aan te leren en eventueel schouderbinnenwaarts. Ik heb daar wel ideeën over, maar ik wil graag wat meer ervaringen horen.
Hoe kan ik er het best mee starten? Kun je het best op de volte beginnen met wijken of is het makkelijker op de lange zijde? En kan ik beter in stap beginnen of in draf?? Enzovoort.

HBZ

Re: wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:29

Hallo,

Vaak leer ik het jonge paarden op de volgende manier aan.
Ik begin er vaak al mee wanneer ze 4 jaar zijn.

Draf is het gemakkelijkste voor ze ( dan ligt het tempo iets hoger en gaat het overstappen makkelijker.

Ik doe het altijd op de lange zijde:

bijvoorbeeld vanaf A:
Ik wend af zodat ik 2 meter aan de binnenkant van de hoefslag kom, dan kijk je zelf naar binnen en neem je stelling naar binnen aan en laat je het paard als het waren naar buiten weg lopen. ( in het begin is het niet er als ze over de schouder vallen, maar dit moet je wel zo veel mogelijk proberen te voorkomen door met je buitenbeen ( die naar voren ligt) het paard tegen te houden en met je buitenteugel die goed tegen de hals aan ligt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Bij vragen stel ze gerust

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:42

Persoonlijk zou ik proberen het begrip; 'wijken voor druk' er in te prenten ;)
Als je dat op stal met poetsen al vaak doet (ff duwen om opzij te gaan), snappen ze het sneller.
Probeer onder het zadel druk te geven met je been, zodra hij opzij gaat, beloon je! (hoeft nog niet mooi pootje-over hoor)

Dit kan je uitbreiden naar steeds wat verder, en steeds netter. Belonen als het goed is, je paard zal het snel snappen als je duidelijk en consequent bent,
succes! :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:45

Ik heb het wijken voor beendruk zo geleerd aan mijn jonge paard:

Halthouden parallel aan de afrastering
Hoofd van het paard naar de afrastering houden dus buitenteugel eraan en binnenteugel LOSlaten
Met buitenbeen en evt. tikje van zweep bij het been paard stukje omzetten, paard mag niet voorwaarts gaan maar alleen met de kont opzij.
Bij goede reactie weer gewoon stilstaan en vet belonen.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:49

ik heb altijd geleerd om op een volte te gaan, en de volte steeds groter maken voor je been. veel oefenen, maar hij leert het wel goed voor je been. en al oefenen met poetsen, af en toe op zij zetten etc.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:13

Je paard moet zowiezo het wijken voor druk kennen anders ga je nooit kunnen wijken. Je paard moet wel de koppeling leggen met de druk en het opzij stappen anders kom je nergens. Dit kan je oefenen vanaf de grond, met grondwerk maar ook in stal en met poetsen. Ik ben persoonlijk geen fan van 2 meter van de hoefslag gaan rijden en dan naar de hoefslag wijken. Daarmee krijg je van die paarden die niet wijken maar een trucje zijn aangeleerd. Je kan het ook van de hoefslag af doen, op een willekeurige plaats op een lange lijn. Maar ook tijdens de voltes is een hele goede manier om je paard te leren wijken!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:01

Ok bedankt, vooral voor de tip van het wijken vanaf de hoefslag richting middellijn.
Ik probeer het een beetje af te wisselen door het op de volte te proberen, maar ook vanaf de a-c lijn een paar passen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:05

Imo is wijken geen kunstje dat je aanleert. Maar gewoon een stadium verder in de opleiding. Alles draait simpelweg om wijken voor de druk. Heb je je paard al deze tijd goed op zit en benen gereden, reageert hij normaal gezien ook gewoon als je hem vraagt zich zijwaarts te bewegen. Wijken is een vrij ongecompliceerde basisoefening, je vraagt je paard gewoon te wijken voor de druk die je met je kuit aanbrengt. Ik heb mijn pony nooit met allerlei poespas leren opzij gaan, maar hij gaat wel gewoon opzij als ik een bepaalde hoeveelheid druk geef met mijn kuit, nooit moeten aanleren, gewoon omdat hij een goede basis heeft.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:13

Er staan hier wel een aantal goede tips.
Toch is elk paard anders en past een manier van aanleren zo ook niet op elk paard.
Je moet dus kijken welke van alle manieren jouw paard het beste aanpakt.
Ik vind zelf de volte een heel goed begin punt.

Schouderbinnenwaarts is imo weer een hele andere oefening en moet je al verder zijn in de graad van africhting.
Paard moet daar meer lengtebuiging pakken, is dus weer heel anders.
Dus begin eerst eens lekker met het wijken.
Ik zie op wedstrijden maar weinig mensen die correct wijken laten zien.
Het is echt een onderschatte oefening die best moeilijk correct te rijden is.
Leer het dus goed aan.

Wil je er zeker van zijn dat je dat allemaal goed doet vraag het je instructeur.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:16

Ook ik vind de volte een goede manier om het aan te leren. :j
Volte groter maken, volte kleiner. :j
Ook in stap oefenen. Lekker met je instructeur ook aan de gang gaan, en goed belonen bij elk pasje dat ie goed doet. :j

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:20

Grote volte rijden, kleiner maken, groter maken, weer kleiner. Met je been rijden. Als je paard dat snapt is het wijken al een stuk makkelijker.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:22

Ik doe het op de manier van HBZ en veel belonen als het goed gaat.
Mijn paard deed het al na 3 keer goed (hij is 4 jaar) en na 2 dagen ongeveer 4 keer op beide kanten hoef ik alleen mijn handen en benen maar de juiste aanwijzingen te laten geven en dan wijkt hij! Keurig pootje over en in 1 tempo, zonder over de buitenschouder weg te vallen.

Het enige verschil is, dat ik niet in een bak maar zonder aanleuning op het land rijd, dus ik doe het niet zo zeer langs de kant, maar gewoon ergens op een lange lijn in het land.
ZO heb ik ook niet de limiet aan die 40 of 60 meter, maar kan bijstellen en heb wel 100 meter de tijd! FIJN!!!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:24

Het is sowieso ook voor de basis handig als het paard wat voor been opzij wil gaan, zo kun je hem ook makkelijker een hoek inrijden, als je hem wat makkelijker opzij drukt.

Ik zou beginnen ruim na een letter af te wenden, zodat je een paar meter van de afrastering verwijderd bent dus eigenlijk eerst maar een paar meter opzij hoeft.
Vergeet niet je gewicht op de kant te verplaatsten waar je heen wilt, zo geef je ook de richting aan.
Binnenbeen drukt opzij (in samenwerking met je zit), buitenbeen houdt voorwaarts. binnenhand vraagt lichte stelling naar de kant waar je vandaan komt(alleen buiging achter het oor), buitenhand begrenst.
Probeer stapje voor beetje te doen, zodat je paard leert begrijpen wat je bedoelt.. en dan uitbouwen!

Succes!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:18

jiskaringo schreef:
ik heb altijd geleerd om op een volte te gaan, en de volte steeds groter maken voor je been. veel oefenen, maar hij leert het wel goed voor je been. en al oefenen met poetsen, af en toe op zij zetten etc.

Dan heb je wel het risico dat je paard na een tijdje over de buitenschouder wegloopt ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:21

Daarvoor heb je ook een buitenteugel die je moet leren gebruiken bij het wijken. ;)
Dat is namelijk een deel van de kunst :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:27

het lijkt me verstandig om met dit soort dingen niet zelf te gaan lopen proberen maar het samen met je instruktrice te doen. alleen al dat er iemand met je meekijkt en je op tijd de juiste aanwijzingen kan geven.
vele tips hierboven ga ik in mee ,alleen die ene vanuit stilstad hje paard opzijj te zetten,die niet. wijken is een voorwaarts zijwaarts beweging waarbij het voorwaartse in de oefening belangrijk is ;)
met een jong paard of paard dat het wijken nog niet kent begin je idd op de volte,als hij dat snapt kun je een stukje op de rechte lijn vanuit bv een volte bij a of c en die binnen de hoefslag rijden,dan langs de binnenhoefslag rechtuit met de stelling van de volte en dan naar de hoefslag zijwaarts laten gaan,daarbij oppassen dat ie niet over de schouder wegvalt. binnenbeen bij de singel ,buitenbeen naar achter

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:55

Ik ga dat vanuit halthouden toch nog even verdedigen: Een jong paard dat opzij gaan voor beendruk nog niet doorheeft kan het makkelijker vinden om 1 ding tegelijk te leren. Dus alléén opzij voor het been. Als je daar het voorwaarts meteen bijpakt moet je dus voor èn achter tegelijk gaan regelen (zie de opmerking buitenteugel hierboven) en vaak wordt zo'n jonkie dan ook nog loperig omdat ie het niet snapt en dus voor weg wil lopen, moet je dat er óók nog bijpakken. Daarom vind ik het handig om gewoon 1 ding strikt apart te oefenen indien mogelijk en dat kan bij deze oefening. Is voor mijn paard in elk geval een heel handige en voor hem duidelijke oefening gebleken, na twee oefensessies zonder voorwaarts kon ik het wijken in stap èn draf al goed oppakken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:01

Ik begrijp wat je bedoelt TJolieke.
Toch ben ik van mening dat het voorwaartse er direct in moet zitten.
Dit om het direct goed aan te leren en niet met een omweg.
Grote kans is er dan als hij straks bij een stap verder beendruk voelt, hij stilvalt in tempo.
Dan moet je hem gaan corrigeren terwijl het paard denkt dat hij het goed doet.
Dus ik ben van mening dat je direct duidelijk moet zijn wat je van het paard verlangt in een oefening.
Zo ontstaan er ook geen discussies.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:03

Met het wijken begin ik als mijn paard onafhankelijk op de binnenhoefslag kan lopen. als die dit vlekkenloos beheerst, maak ik een beginnetje aan wijken.

Bij sommige paarden begin ik er in stap mee,sommige in draf,per paard verschillend,in draf hebben ze meer impuls waardoor het voor het paard inprincipe makkelijker is,maar in stap heb je toch meestal dat stukje meer controle.

Ik begin eerst met volte vergroten volte vergroten ,zodat hij het principe van de zijwaarts drijvende hulp snapt. Als die dit goed beheerst, begin ik op de binnenhoefslag,en echt vlak naast de hoefslag, en geef diezelfde zijwaartse hulp. zo breid ik de afstanf tussen hoefslag en paard steeds iets uit zodat de te wijken afstand steeds iets groter word, zodra 5 meter wijken gaat, en hij de zijwaartse hulp goed snapt,begin ik met het begrenzen, 5 meter wijken ofzo,en dan op de binnenhoefslag begrenzen,zodat je geen klever krijgt. maar dat ik toch al wel in wat later stadium dat ik daarmee begin.

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:06

je hebt al veel tips hierboven gehad. maar ik wil nog even aangeven dat ik als ik jou was nog even zou wachten met het schouderbinnenwaarts. bij het wijken laat ik zeker in het begin de voorhand wat voor de achterhand komen. ook ik begin een klein stukje vanaf de hoefslag en ga dan steeds verder opzij. dit doe ik wel direct op kuitdruk. het duwen met poetsen spreekt mij persoonlijk niet zo aan, maar dat komt omdat ik de ervaring heb dat jongen paarden daar juist tegenin gaan hangen en die reactie wil ik niet met rijden.

maargoed. Bij het schouderbinnenwaarts rijden wil je de voorhand juist andersom als bij het wijken. dat kan het voor je paard wat lastig maken en hij kan dingen door elkaar gaan halen.

en als je toch aan je schouderbinnenwaarts begint zou ik deze uitbouwen vanuit een kleine volte;)

ik hoop dat je er wat mee kunt en succes!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:53

Wijken voor druk begint al vanaf de grond op de poetsplaats en dergelijke. Je paard moet zijn schouder, heup en midden voor druk opzij kunnen laten gaan.
Zelf zou ik eerst schouderbinnenwaarts en `travers` willen beheersen voordat ik met het dresuurproef wijken aan de gang ging. Schouderbinnenwaarts wordt imo overgewadeerd, het is gewoon de stelling en buiging op de volte hebt maar dan rechtdoor. als je ene volte kunt openen kun je ook schouderbinnenwaarts. Travers is daarin lastiger, daarom heb ik het tussen haakjes gezet. Ik leer mijn paard aan zijn heupen naar binnen te zetten, van de hoefslag af. In het begin let ik daarbij nog niet op stelling en buiging als hij maar niet teveel naar buiten gaat kijken/buigen.

Je snapt als je deze beide oefeningen op de ac lijn kunt dan het dan een kleine stap is naar het wijken. Het paard heeft inmiddels de kracht en vooral balans om zijn benen te kruizen en zijwaarst te gaan.