Luisteren bij aangalloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TESSMIEN

Luisteren bij aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:42

Hallo ik ben Tessa,
samen met mijn rijpony Mientje probeer ik steeds aan te galloperen,
maar dat lukt maar in 1 richting, als ik de andere richting doe gaat hij rodeo spelen..
de bak is smal en best lang dus best moeilijk, ik gebruik geen zweep ofzo daar schiet hij van weg
en als ik 1x aan tik gaat hij ook meteen in gallop..
Help !? :)

pateeke

Re: Luisteren bij aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:57

Het feit dat hij het maar op één kant doet kan aan verschillende dingen liggen bv. je pony is het (nog) niet gewoon in die richting te galloperen, je doet zelf niet helemaal hetzelfde aan beide kanten (ookal ben je je hier niet van bewust), je bent ondertussen gaan verwachten dat hij rodeo gaat rijden.... Als je zelf de oorzaak van dat gedrag niet vindt, moet je misschien eens aan een lesgever vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe je dat best oplost.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is het volgende. Zet hem op een redelijk kleine volte. De grootte van die volte is afhankelijk van de soepelheid, buigzaamheid en grootte van je pony. Belangrijk is dat de volte niet te klein is (dan kan je pony niet aangaloperen), maar ook niet te groot. Vraag voldoende stelling en begrens met je buitenteugel zodat ie niet over de buitenschouder wegloopt. Vraag hem dan aan te springen. Probeer daarna eventueel de volte te vergroten.

TESSMIEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:24

maar de bak zelf is al heel klein..
maarja ik zal het proberen ;)

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:50

de kant die niet lukt zal ik hem proberen stelling naar binnen met het binnen been je paard naar buiten duwen en dan de galop hulp. succes!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:07

als een zweep niet kan moet je proberen eerst met longeren die kant te galoperen [ alleen zadel op ] en als dat lukt een tijdje zo doen en dan er op gaan maar longeerlijn niet los, vraag iemand dan om te helpen.

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:53

misschien helpt sporen wel en ik zou ook eerst even oefenen aan de longe met zijn/haar moeilijk kant

suc6 ermee

Shakira_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:59

Ik heb dit probleem ook gehad, maar ik was vooral bang. Je paard voelt dit dan, en gaat dan juist z'n rodeo rennen. Als hij z'n rodeo gaat spelen, hoor je dit voorwaarts op te lossen. Wil hij sneller? Prima dan ga jij nog sneller! Je hoort hem uiteindelijk iedere pas onder controle te hebben!