Balkjes lopen nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Balkjes lopen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:34

Ter afwisseling laat ik mijn pony al eens vrijspringen (ik rijd verder niet op hem) en ik had het de vorige keren al gemerkt, maar vandaag was het wel heel duidelijk: onder de 50 cm vindt hij het echt niet nodig z'n benen op te heffen ... Zolang er dus geen echte sprong zeg maar staat doet meneer ook totaal geen moeite, hij verongelukt nog liever ... Zet een sprong van 50 cm of hoger en alles gaat super ...

Dus ik zit met een probleem .. de opwarming ...
Zoals het hoort is: warmstappen/draven (eventueel galopje), daarna balkjes lopen, dan klein sprongtje, dan "echte sprong" (50 cm).
Maar die balkjes & dat klein sprongetje vindt meneer dus niks aan ..
Dus vraag ik me af: moet het wel echt?
Of kan het geen kwaad als je na de gewone opwarming begint met 50 cm en daarmee verder werkt?

Ik heb al gewoon balkjes geprobeerd, de balkjes iets hoger (zo'n 15 cm denk ik), galopbalkjes, hogere galopbalkjes, .... alles gaat met tegenzin en hij gaat gewoon met momenten bijna op z'n plaat omdat hij het niet nodig vindt z'n benen op te heffen ... Moet ik hem dit echt aanleren (en hoe?) of kan het ook best wel zonder?

Alle tips zijn welkom :)

Ps: het is op zich wel geen rijtechnisch probleem aangezien ik er niet op zit, maar omdat dressuur & springen onder deze categorie horen .. Anders zie ik wel waar hij terecht komt ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Balkjes lopen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:02

Balkjes lopen is geen moeten, opbouwend inspringen in mijn ogen wel. Echter ligt er aan hoe groot jouw pony is om te bepalen hoe hoog de inspring hindernissen zijn. Ik begin met inspringen bij de 50cm (vaak eerste sprong een kruisje op de meter, midden is dan iets van 40/50 cm en dan stijl op de 50/60/70cm). Na een sprong of 6/7 gaan de hindernissen richting de 80/90/100cm, met trainen spring ik vaak niet veel hoger. Aangezien de techniek, controle, etc belangrijker is dan de hoogte. Als er op een juiste manier gesprongen wordt, is de hoogte het struikelblok niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:10

Ok, dank je wel :)
Pony is 1.45m ...

Sowieso was ik eigenlijk vandaag van plan om aan de techniek te werken ... ik wilde een lijntje zetten met dus 2 hindernissen met 1 galopsprong tussen, maar omdat hij met de galopbalken al gewoon bijna op z'n gezicht ging (puur omdat hij dus geen moeite deed) durfde ik dat niet ...

Wat kan ik nog gebruiken om aan z'n techniek te werken? Of kan het geen kwaad om 2 sprongen van 50 cm te zetten? (uiteraard beginnend met 1 sprong) ...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:17

Als je hem goed opwarmt met lopen (dus stappen, draven en galopperen) kan je gewoon beginnen met een kruisje op de 50/60/70cm (scheelt in het midden niet veel). Als hij die dan 3 of 4 keer gesprongen heeft en gaat er beheerst over en niet als race eend, maak je daar gewoon een stijl van op 50/60cm. Laat hem die een aantal keer springen en zet voor het stijltje een kruisje neer op zo'n 70cm.

Met een pony van 1,45m stelt 50cm niet zo heel erg veel voor hoor. Je kan door verschillende lijntjes hem gaan laten nadenken. Leg eens een keer een balk er tussen in, maak de afstand iets kleiner of juist groter (geen meters natuurlijk). Of maak er een in uitje van, of juist weer een galop sprong of 3/4, etc. Zet een kruisje en een oxer neer, maak de tweede sprong eens anders (bijvoorbeeld een horizontaal kruisje). Of zet 3 sprongen neer.

Er is zoveel te verzinnen, maar het belangrijkste doel moet je in je hoofd houden. Wat wil je er mee bereiken? Wil je hem verbeteren? Gewoon plezier geven? Of??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:23

Ok, dank je wel :)
Een race eend zal het probleem niet zijn, racen staat niet in z'n woordenboek :+ Eerder ... naja :P

Hoe bedoel je voor het stijltje een kruisje neerzetten? Vlak tegen die stijl? Dus dat het zeg maar een dubbele hindernis is? Ik snap je denk ik niet goed :o Het is wel belangrijk dat bij alles wat ik opbouw, dat hij het langs 2 zijden kan springen ... want hij is vrij en als hij opgewarmd is loopt hij gewoon op en af en om hem telkens weg te houden langs 1 kant zie ik niet zo lukken :+

Wat ik wil bereiken ... goh ... dat is een moeilijke.
Ik wil vooral plezier, voor hem dan .. ik wil dat hij het leuk blijft vinden maar tegelijk wil ik ook wel dat hij goed springt en op die manier toch wat spiertjes traint .. niet dat hij als een hert met 4 benen er overheen gaat omdat hij dat zo leuk vindt bijvoorbeeld, snap je? Dus de nadruk ligt op plezier, hij moet het leuk blijven vinden, maar ik wil hem toch wel trainen & verbeteren (heel stiekem, zodat ie dat niet merkt :P ).

Maar het kan dus geen kwaad om, na opwarming & inspringen, met een lijntje van 50 cm te werken bijvoorbeeld? Want dat lijkt zo "hoog" als er iets zou misgaan .. maar langs de andere kant valt alles ook wel gewoon om als hij totaal niet zou uitkomen ofzo ...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:46

Kruisje voor het stijltje bedoelde ik dus een dubbel sprong mee. :)
Eerst een kruisje, daarna een stijltje. Als hij van twee kanten springt kan dat ook, maar minder logisch (meestal eerst kruisje dan stijltje, maar eerst stijltje dan kruisje is in princiepe geen probleem).

50 cm is echt niet hoog voor je pony, zeker niet als hij er lol in heeft. Ga maar eens na, hoe hoog zijn de hindernissen in het DB springen? Dat is al 80cm ;) Dus vrij moet hij dat echt wel kunnen (mits er geen lichamelijke problemen aanwezig zijn, maar ik neem aan dat dat niet zo).
Als hij een keer echt niet uit komt, valt alles gewoon om. Soms moeten ze zich ook een keer goed stoten of een fout maken, daarna letten ze vaak beter op en zorgen ze er voor dat het niet nog een keer gebeurt (meestal). Zeker met vrij springen, onder het zadel heb je natuurlijk nog de factor "storende/in de weg zittende ruiter".

Als je het vooral voor het plezier van je pony doet en de training/verbeteren er een klein beetje bij betrekt, zou ik het vooral spannend en interessant voor hem maken. Maak een stijltje en leg er een deken over heen, of een horizontaal kruisje (dus een oxer/breedte sprong), enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:51

Ahja ok, ik dacht al :+
Mijn bedoeling met het lijntje was bv. een kruisje/stijl en dan nog een stijl/oxer (ik heb verschillende cavaletti-blokken dus heb wel wat opties ;) ). Dat zou geen probleem moeten zijn op 50 cm?

Het is natuurlijk ook wel zo dat als ze zich eens stoten dat ze in theorie beter gaan opletten :j Vorige keer had hij dat ook, telkens de hindernis hoger ging ging hij er de eerste keer doorheen :+ En daarna had hij iets van: oh, toch maar opletten .. En dan sprong ie super :j

Vandaag echter bleef hij er gewoon doorheen gaan ... Nu, ik zat wel op 1.05m, wat natuurlijk een hele hoogte is ... Maar hij heeft het wel gedaan en kan het dus wel ... maar meestal ging hij er gewoon doorheen ... Daarom dat ik dus wat meer wil focussen op techniek & spiertjes opbouwen/verbeteren enzo ... maar het moet wel leuk blijven, anders blijft ie het niet doen :+ Dingen onder/over de hindernis doe ik al regelmatig :j Maar dat kan ik dan bv. ook bij dat lijntje om hem extra te doen opletten?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

Ja hoor, dat kan ook gewoon in een lijntje! Als ie de 1,05m haalt, haalt hij de 50cm helemaal. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:06

Haha ja, zou eigenlijk wel moeten lukken hé :')

Denk je trouwens als we op die manier wat aan de techniek & het kijken/opletten werken, dat het springen in de hoogte ook beter gaat? Want hij kan dus de 1.05m, maar hij had het toch moeilijk .. maar ik heb het idee dat het vooral was omdat hij niet goed keek & daardoor niet uitkwam enzo ... Zou toch wel graag hebben dat ik hem af en toe die hoogte eens kan laten springen, vind het wel chique :o En omdat hij het wel kan denk ik niet dat ik daar wat verkeerd mee doe .. maar ik wil dus wel eerst de techniek verbeteren ...