mijn paard krijgt geen spieren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva

mijn paard krijgt geen spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 09:32

zoals de titel al zegt.. mijn paard krijgt GEEN spieren.
vorig jaar heb ik heel veel met haar getraind longeren, springen(balkjes enz..) , dressuur, noem maar op! ik had het hele jaar door getraind. toen had ze eindelijk een BEETJE spieren.

nu staat ze al meer dan een half jaar stil (blessure in de rug) dus nu is ze die beetje spieren wat ze had helemaal kwijt. ze zit nu ook nog steeds dik in de wintervacht die wil ze niet kwijtraken.
over 2 weken ga ik het rijden weer VOORZICHTIG oppakken :o
(ze is best agressief en alles moet zoals zij het wil, en zo gaat het dus vaak fout)

maar mijn vraag was dus of iemand misschien tips voor mij heeft wat ik nog meer kan doen zodat ze weer een beetje spieren krijgt.
en heeft iemand miss nog ideeën hoe ik de wintervacht wegkrijg?
alvast bedankt! :j

aikon

Re: mijn paard krijgt geen spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:49

Wie heb je naar haar rug laten kijken? Kan best zijn dat het mager bespiert zijn, geen bespiering krijgen hier weg komt. Slaolie over het voer wil nog wel eens helpen bij beter verharen, ook dit kan een inwendig probleem zijn met b.v. de spijsvertering. Of voer wat niet goed is voor haar i.v.m. vertering. Wat weer rug klachten kan geven. Kan allemaal weer aanleiding zijn voor haar zure gedrag. Laat bloed afnemen daar kan men al veel uithalen over hoe gezond een paard is.
Sterkte en beterschap.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:21

de dierenarts.
ze heeft een ontsteking in de slijmvliezen. dat is gekomen doordat mijn zadel niet goed paste.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:28

Hoe wordt ze gereden? Laag lang en rond, want dat is een heel goede manier om haar rugspieren te laten gebruiken, daarbij moet ze haar buik aanspannen en zich rond maken in de schoft. Ontspanning, dus niet met het hoofd bij Jezus en de rug in China zeg maar :) want dat werkt niet, dan drukt ze juist die rug weg.

Ze zou evt ook een tekort aan vit E- Selenium kunnen hebben, dat zie je idd in het bloed wat Aikon ook aangeeft. Als ze heel erg arm bespierd is wil een allround supplement voor 6 weken nog wel eens verandering geven, dan kan je zien of er iets veranderd of juist niet. Als haar darmflora niet juist werkt kan ze die niet (goed) op nemen, dan zie je ook geen verschil, dus dat zou je zelf al kunnen uitproberen.

Werkt dat niet, dan is bloed laten trekken een goede optie. Ook voldoende aanvoer van eiwitten (ook nodig voor spieropbouw) in de vorm van goed hooi en goede brok is noodzakelijk, dus je voer eens nakijken wat erin zit kan ook werken.

En er uiteraard zeker van zijn dat én de ontsteking volledig weg is, én je zadel nu wel zo goed mogelijk ligt, want anders kan je doen wat je wil, maar zal het niet werken. Heel veel succes! :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:28

Het feit dat ze haar wintervacht niet kwijt wil raken zegt vaak al iets over de gezondheid van het paard.
Ik zou me eerst maar s richten op haar weer volledig gezond te krijgen.
Een paard dat niet goed in zn vel zit heeft alle energie nodig voor zn eigen onderhoud, om te overleven.
Je kunt niet van je paard vragen dat hij ook nog eens genoeg overhoud om spieren op te bouwen, als hij zich niet fit voelt.
Ga zelf maar eens fitnessen als je je ziek voelt. Dan kosten de meest simpele oefeningen je een lading energie en kost het je lichaam alles om te kunnen blijven functioneren.
Spieren kweken is niet hetgeen waar je je nu druk om zou moeten maken :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:41

Ik ga met de rest mee...
Zorg dat ze weer echt fit is. Op zich geen wonder dat ze wat humeurig is wanneer ze door het rijden veel pijn heeft gehad (niet passend zadel)... helaas vergeet een paard dit soort zaken niet snel.
Zorg dat je tuig goed past, kijk of ze op spierniveau echt goed los is (kijk maar eens op Happy Athlete).

Daarnaast kun je een volledig spiersupplement inzetten waarin ook alle vitaminen zitten. Dan ondersteun je de spieropbouw maar ook haar vitaminehuishouding.
Phytonics Muscle support is geweldig. Ik gebruik dit nu, en het werkt als een trein.
Er zit geen troep in, dus je kunt het zorgeloos geven en het is erg zuinig in gebruik.
Moet je wel even langs je dierenarts, want het is alleen daar verkrijgbaar...

Enfin, geef haar tijd... heb geduld, en zorg dat alle voorwaarden kloppen: goed tuig, goede zorg, lekker veel naar buiten en een doordachte training.

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:11

Spieren opbouwen duurt een lange tijd kan zomaar maanden duren, ligt natuurlijk aan de intensiteit van de training maar ook aan het voer. Je pony moet goed en genoeg voer hebben anders breekt het lichaam steeds het aangetrainde spiermassa af. Ook breekt het lichaam na 3 weken niks doen of vrijwel geen training de spiermassa af, dit gaat erg snel.
Zorg dat zoals eerder aangegeven dat je tuig in orde is, training en het voer (eventueel supplement toevoegen) en moet het helemaal goedkomen.
Bedenk wel dan dit niet 1,2,3... gebeurt he, neem de tijd en dan komt t vanzelf! Succes!

Enne... als ze eenmaal weer aan t werk is is t humeur zo weg!! :-)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:48

Voor het verharen kan een vitaminespuit wonderen doen, daarnaast helpt trainen nog het beste om bespiering te krijgen. Let inderdaad wel op het juiste en de juiste hoeveelheid voer.

Succes!

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:18

Maroesjka schreef:
Voor het verharen kan een vitaminespuit wonderen doen, daarnaast helpt trainen nog het beste om bespiering te krijgen. Let inderdaad wel op het juiste en de juiste hoeveelheid voer.

Succes!

Ik had ook zo'n vitaminespuit gebruikt. Super! Echt waar. De haren vliegen eraf. En inderdaad met de spieren veel training. Misschien met uitrijden veel bergjes omhoog, is goed voor de achterhand en voor de rug vwnw rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:21

Scheutje lijnzaadolie over het voer doet wonderen voor de verharing.

En die spieren komen vanzelf weer als je weer aan het werk gaat.

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:06

LiVetime schreef:
Het feit dat ze haar wintervacht niet kwijt wil raken zegt vaak al iets over de gezondheid van het paard.
Ik zou me eerst maar s richten op haar weer volledig gezond te krijgen.
Een paard dat niet goed in zn vel zit heeft alle energie nodig voor zn eigen onderhoud, om te overleven.
Je kunt niet van je paard vragen dat hij ook nog eens genoeg overhoud om spieren op te bouwen, als hij zich niet fit voelt.
Ga zelf maar eens fitnessen als je je ziek voelt. Dan kosten de meest simpele oefeningen je een lading energie en kost het je lichaam alles om te kunnen blijven functioneren.
Spieren kweken is niet hetgeen waar je je nu druk om zou moeten maken :)

Precies!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:33

ee_f_ schreef:
de dierenarts.
ze heeft een ontsteking in de slijmvliezen. dat is gekomen doordat mijn zadel niet goed paste.

Die link tussen de slijjmvliezen en zadel, snap ik totaal niet..
Wat had je paard nou wel?

Maar goed...
Dat ze nu ze tijd niets heeft gedaan, bespiering is kwijtgeraakt is niet vreemd.
Neem aan dat ze ook is nagekeken met bloed onderzoek etc?
Want niet goed verharen kan gewoon zijn dat ze laat is (heb hier ook half verhaard gezond paard staan,
terwijl mijn andere allang helemaal strak in haar vacht zit), of doordat hij wat mankeert.

Meer bespiering is een langdurig proces, met gericht bewust bezig zijn met het trainen van de verschillende spiergroepen.
Het ene paard zal meer aanleg hebben om ze snel te ontwikkelen dan de ander.
Tevens speelt het mee hoe je haar traint, daar is de een ook handiger in dan de ander.
En dat in combinatie met goed voeren, dus niet volstoppen met voer, maar voeren naar gedane arbeid.

En je moet uiteraard de arbeid weer langzaam opbouwen.

Hoe bedoel je dat ze best agressief is? Vind dat nogal een statement, is ze agressief, of gewoon dominant of chagerijnig?
Of bedoel je gewoon dat ze een eigen willetje heeft?
Want een paard is vaak niet zomaar altijd zo slecht gemutst.
En hoe oud is ze eigenlijk?