Even wat info vooraf:
Ik heb een verzorg haflinger van 9 jaar, ik rijd haar nu sinds april (5 maanden). Op haar 3de is ze mishandeld
(bij vorige eigenaar), ze hebben haar geprobeerd te beleren voor de kar. En dat is dusdanig mis gegaan dat ze haar met tuig, op en een boom achter haar aan los gelaten hebben in een binnenbak. Ze was zo in paniek dat ze dwars door de deur is gesprongen. Het gevolg is littekens op voor en achterbenen (en wat aan de zijdes maar die zijn bijna niet te zien). Hierdoor kan ze niet gelongeerd worden. Ze valt gelijk aan en is bang voor de longeerzweep. Ik zou haar dit met rust en een helper kunnen leren. Maar daar moet ik dan toestemming van de eigenaar voor hebben, en een helper die de pony ook vertrouwt.
Maar het probleem is dat ze een enorme onderhals heeft, ze loopt met haar hoofd net als een ijslander in telgang (oke ze kan telgang, maar ook als ze dit niet doet loopt ze zo).
Het gaat al iets beter. Maar als mevrouw iets niet aanstaat, is het kop omhoog en flink tempo maken.
Ik rijd haar momenteel met een rubberen ongebroken trens. Dit bit pakt ze beter op dan de enkel gebroken trens. Als ik bijna een uur gereden heb. Komt ze een beetje naar beneden en gaat ze ook beter lopen.
Ze is genoeg voorwaarts en reageert goed op je been. Ik rijd met zachte hand (en toch komt ze omhoog). Maar haar rug, benen, zadel etc. is al gekeken en dat is allemaal goed. Ze heeft nooit geleerd haar rug op de juiste manier te gebruiken. Ik kan haar zonder al te veel druk in haar mond terug rijden als ze harder gaat. Dan gaat ze op het juiste tempo lopen (ipv door de bak heen rennen), alleen weet ze dan zelf niet hoe ze moet lopen en gaat ze huppelen totdat ze het loopje gevonden heeft (goed over de rug, voorwaarsts etc.) .
De Vraag????
Hoe kan ik proberen haar hoofd op die plaats te krijgen waar deze hoort. Met lange teugel strekt ze haar hals goed, alleen in draf kropt ze die ook weer op.
Longeren (niet mogelijk)
Ik ben benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken. Ze wil erg graag voor me werken. En we zijn dan ook erg bezig met de basis en het buigen. Ik wil haar richting dressuur gaan trainen.