Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eliine schreef:Verzorgpony van mijn zusje vertoonde exact hetzelfde gedrag. Was altijd een leuk en lief paard. Tot een maand geleden. Hij werd steeds nukkiger en 'vervelender'. Was niet meer te berijden, ging stilstaan, of bokken en steigeren als je wel been/tikje gaf. Heb haar nadat ik er op had gezeten direct geadviseerd met de eigenaresse te gaan praten omdat dit geen vervelend gedrag was. (ik voelde het hele paard blokkeren zodra je iets anders dan een normaal staptempo vroeg) DA laten komen, die riep dat het onzin was dat hij moest komen, paard was kerngezond waren zijn woorden. In eerste instantie zei hij zelfs dat het paard maar 3 uur per dag moest lopen om zijn energie en het vervelende gedrag eruit te rijden. Ik was het hier niet mee eens en heb via mijn zusje erop aangedrongen dat het paard dan in elk geval een bloedtest zou krijgen. En wat bleek... de spieren van het paard waren dusdanig verzuurd dat er een stofje in het bloed met een waarde van 1000 keer zoveel in het bloed voorkwam. Uiteindelijk heeft het paard 4 dagen op de kliniek doorgebracht en bleek er nog meer aan de hand te zijn. Het paard heeft ooit waarschijnlijk bij de vorige eigenaar een klap gekregen en doordat hij nu teveel belast werd is het langzaamaan steeds meer pijn gaan doen. Waardoor hij dus steeds meer in protest ging omdat het gewoon ontzettend pijn deed om bereden te worden! De blessure zat in zijn been maar is door de pijn omhooggetrokken naar zijn rug en spieren (omdat hij zichzelf op die manier probeerde te ontlasten). Hij moet nu een maand absolute rust krijgen en een herstelperiode daarna voordat dit weer goedkomt. Hadden ze nog langer op dit paard doorgereden onder het mom van 'dit is vervelend gedrag wat er uit geslagen moet worden' was het zeer waarschijnlijk heel slecht afgelopen.
). Dan kunnen ze daar tijdens het rijden last van hebben.
)