schema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

schema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:21

Hey!

Ik vroeg me af of jullie een schema hebben voor jullie (jonge)paarden.
Ik ben namelijk net begonnen met een paard, maar zij heeft niet zoveel conditie. nu rijd ik ongeveer 3x per week een half uurtje., maar iemand een idee hoe ik dit op den duur kan oppakken?

Emm_

Re: schema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:13

Hoe jong is je paard? Is ze al lang onder het zadel of ben je haar aan het beleren?

Wat ik doe met mijn jonge paarden is rustig aan beginnen. Wanneer ze nog niets kunnen begin ik vaak met wandelen langs de weg. Daarna ga ik 2x per week een kleine 15min in de bak aan de slag, wat ik opbouw naar 2x 30 min, wat ik weer opbouw naar 3x 30 min etc.
Het is heel moeilijk om een 'exact' trainingsschema te geven gezien elk paard anders is en elk paard anders reageerd.
Als je paard gewoon een tijd stilgestaan heeft denk ik dat je goed bezig bent met 3x 30min. Is je paard 'moe' aan het eind/bezweet? Dit zou je rustig kunnen opbouwen naar 3x 45min of 4x 30min. het is een beetje inschatten wat je paard aankan en hoe ver ze is. Maak ook lekker veel stapritten, krijgen ze het snelst conditie van!

HBZ

Re: schema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:04

Hallo,

Ik heb ook meerdere jonge paarden getraind, wat belangrijk is dat je ze eigenlijk spelender wijs leert wat ze moeten doen, dus richt je niet alleen op het rijden. Persoonlijk vind ik in het begin 30 min erg lang. Je paard zal dan wel echt moe zijn ofnie?

Ik begon altijd met 2 a 3 keer per week rijden en rij dan 15 min ( beetje afhankelijk van het paard). Doormiddel van wat ik voelde van het paard bepaalde ik mijn rij tijd. Deze was nooit langer dan 30min.
Vooral een jong paard moet je niet helemaal moe en leeg rijden, dan gaan ze tegen het werk opzien.

Daarnaast deed ik ook veel aan de hand werk en longeren, zo leerde ik ze stemcomando's etc.
Daar heb je later weer veel profijt van.
En vooral in deze tijd van het jaar lekker veel het land in doen.

Hou rekening met het voer dat door de hoeveelheid werk ( dat ze niet gewend zijn, omdat ze in het land niets hoeften te doen dan eten en groeien), zorg ervoor dat ze voldoende vitamines mineralen etc binnen krijgen. Vooral als ze veel zweten.
Deze paarden worden door de overgang van onbeleerd naar beleerd vaak mager omdat ze al het voer nodig hebben voor de training.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 19:48

Allereerst bedankt voor jullie reactie's!
Ik vroeg dit me af omdat ze nu ongeveer 3 à 4 maanden stil heeft gestaan, omdat de vorige bijrijder een plaatsje dichter bij huis kon krijgen.
Ik stap ook erg veel hoor :o
Dus ze is natuurlijk wel moe, maar niet erg bezweet, gewoon warm. ik stap vooral nog veel omdat ze ook nog wat 'trekt' met haar linker voorbeen. maar dat is maar heel af en toe, ongeveer 1 of 2x per keer dat ik Gisela rijdt.

Als ik mijn handen naar voor doe, blijft ze ontspannen, maar zoekt ze niet de hand op zeg maar.(snappen jullie wat ik bedoel?) verder gaat het wel erg goed.

Ohja: het is niet dat ik een schema zoek ofzo, maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie dat hetbeste lijkt.