aandacht krijgen van paard voor zijn ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

perzie

aandacht krijgen van paard voor zijn ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 22:20

Hallo,

Hoe krijgen jullie de aandacht van jullie paarden ..
Soms zit het allemaal niet mee (vooral bij buitenbak rijden) vogeltjes, kalfjes, wind, tractor enz..
Proberen streng te zijn, aan het werk te zetten, overgangen maken, veel figuren rijden ..

Soms lukt het direct die oortjes naar mij gericht, soms lukt het pas na een half uur ?

Hoe lossen jullie dat op ?

_/-\o_

S_en_Z

Re: aandacht krijgen van paard voor zijn ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:19

Ik praat altijd tegen mn paard.. maar das meer omdat ze dan gestresst raakt van alle bakkabouters. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:41

Ik klets tegen het paard, en ik laat haar echt werken...... dan moet ze zich daarop concentreren, en dan blijkt opeens dat er niet zoveel bakkabouters zijn :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:43

Inderdaad praten tegen je paard, en flink aan het werk zetten.
Als je veel aandacht van ze vraagt, dmv figuren/overgangen etc. houden ze die aandacht al een stuk beter bij jou! :)

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 07:58

doe ik allemaal !
zelfs als hij het erg erg heeft begin ik te zingen |o

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:16

Gewoon negeren, misschien maakt je paard er een spelletje om aandacht van.
Negeer het gewoon, en rijd door of er niets aan de hand is

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:22

Goed aan het werk zetten, zodat ze hun concentratie daarvoor nodig hebben.
En niet toestaan dat ze hun hoofd omhoog doen om ergens naar te kijken. Die van mij moet mooi aan de teugel blijven lopen en recht voor zich uit kijken. ALs ze de kans krijgen om hun hoofd te draaien om te gaan staren naar iets is het al te ver gekomen.

Maar uiteindelijk kan je nooit alle onverwachte sprongen en 180°bochten voorkomen. Soms zijn het gewoon van die dagen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:25

Niet teveel aandacht aan geven, als hij verder braaf is en goed loopt zou ik er niet verder naar kijken als zijn oren niet op jou gericht staan. Als hij echt gaat klieren is het een ander verhaal.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:44

Als je je paard opvoed zodat het jou als zijn "kudde leider" ziet zal het altijd zijn aandacht bij jou houden omdat zijn instinct hem zegt "mijn leider zorgt voor mij dus moet ik hem steeds volgen".

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:51

naast hem ben ik wel degelijk de leider,
maar op hem durft dat nog wel eens foutlopen ! die dunne grens tussen hem de baas zijn en hem
niet kwaad/lastig maken vind ik vrij moeilijk ..

niet altijd maar soms lukt het me gewoon niet om hem direct de baast te blijven, en die aandacht
doet daar enorm veel aan ! bij andere paardjes moeten die oortjes inderdaad niet altijd naar de ruiter
staan maar bij hem voel ik dat het hier inderdaad over meer gaat 'ik moet inderdaad zijn leider zijn'

:?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:59

En wees ook precies op de kleine dingen als stelling. Door echt met alles aan het werk te zijn, en kleine dingen van je paard te vragen, moeten ze zich ook beter concentreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:45

Dat is idd heel belangrijk.

@ TS: de merrie bv wordt echt boos als je niet vriendelijk rijdt. Maar als ik vriendelijk ben, maar wel precies en correct, en ik prijs haar als ze het goed doet, let ze verschrikkelijk goed op, en wil ze me ook echt een plezier doen (en ohhh, wat is ze dan fijn!). Maar belonen als ze doen wat je wil, al is het maar iets kleins, maakt zoveel verschil...... echt :j Paarden willen best werken, de meeste paarden zijn erg werkwillig, maar ze willen graag horen als ze het goed doen :j

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:23

Dit heeft vaak te maken met de vertrouwens band van jou met je paard.

probeer meer vertrouwen te krijgen en probeer vooral ook je paard te vertrouwen.
Misschien klinkt dit heel raar, maar zelf ben ik ervan overtuigt dat een wanneer jezelf je paard vertrouwd hij jou ook gaat vertrouwen

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:56

mmm ja kan wel, zoals ik al zei die band tussen ons is enorm sterk op de grond !

vb. meneer mag op het einde van de weide staan met zijn vriendjes als ik aan de omheining
kom en hem roep komt hij spontaan af ...

dus op dat vlak hebben we een geweldige band, alleen zal hij nog een beetje die onzekerheid voelen
erop vrees ik, daar moet ik nog aan werken ..

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:25

Onzekerheid voelt hij zeker weten aan!! Ik heb het ook nog een beetje met de merrie waar ik op rij. Thuis gaat het nu gelukkig wat beter, maar ik merk dat als ik onzeker ga rijden, zij zeker weten ergens van schrikt! Als ik nu aan het rijden ben en ik zie iets waarvan ik denk dat ze gaat schrikken (bijvoorbeeld een jasje die langs de bak ligt), kijk ik niet naar dat voorwerp, maar juist even de andere kant op en blijf ik zelf ademen en gewoon doorrijden! Dit helpt wel!

Maar nog vind ik het soms moeilijk hoor...

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 07:43

Ik ken het gevoel, meneer blijkt nogal last te hebben van lentekriebels,
binnen kan ik hem aan maar buiten is die onzekerheid er nog een beetje ...
Zal ik toch aan moeten werken !
wel goede raad van zelf niet naar het voorwerp te kijken.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:52

Ook ik ken dat gevoel, 9 van de 10 keer is een voorbij lopende wandelaar veel leuker om naar te kijken dan ik die op zijn rug zit. Ik begin op zo'n moment tegen hem te praten, en dat gaat ie weer aan de slag.Als ik tegen hem zeg dat ie lui is en onder het werk uitkomt( zo'n gesprekken heb ik met hem) dan gaat ie ook maar weer verder..Als hij maar even heeft kunnen kijken..ik vind het ook prima hoor, zolang die daarna maar weer aandacht bij mij heeft.