Kort & intensief rijden zonder warmingup of meer tijd nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Kort & intensief rijden zonder warmingup of meer tijd nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:13

sorry voor de vage titel!

ik heb sinds februari een lease paard, KWPN merrie van 16 jaar!
nu had ik telkens het probleem dat ze heel lui en langzaam was, ik kwam zeg maar bezweet van het paard af en zij had nog even veel energie!.
nou eigenaar mij geholpen, en die vertelde mij dat je jessy [ het paard dus ] beter zo'n 3 kwartier kan rijden [zonder in en uitstappen] want dan kan je beter bij haar alles eruit halen wat erin zit.

nou inderdaad en nu ben ik ook van mening dat je beter wat korter en intensiever kan rijden en alles er uit halen wat erin zit, dan dat je een uur rijd en dat jij harder werkt dan het paard, je hoort immers samen te werken!
nu vraag ik mij af is bokt het me mij eens of niet?

ik hoop dat ik het goed onderbouwd heb en dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel
Laatst bijgewerkt door Elles op 25-04-11 17:42, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast en onzinnige poll verwijderd.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:19

In en uitstappen moet je zien als een warmingup en coolingdown
Jij gaat toch ook niet in een keer intensief sporten zonder warming up
Want zonder warming up is er meer kans op blessures
Zowieso ook uitstappen om het paard weer goed te krijgen
Anders kan ie spierpijn krijgen

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:23

corientjuhh schreef:
In en uitstappen moet je zien als een warmingup en coolingdown
Jij gaat toch ook niet in een keer intensief sporten zonder warming up
Want zonder warming up is er meer kans op blessures
Zowieso ook uitstappen om het paard weer goed te krijgen
Anders kan ie spierpijn krijgen

ik stap sowieso in maar ik heb het over echt intensief rijden ZONDER het in en uit stappen meegerekend!
ik ga ook niet meteen 10 rondjes sprinten zonder op te warmen of af te koelen, geld bij mij het zelfde als bij het paard hoor ;)

edit: ik kan niet eens 1 rondje sprinten maar goed daar heb ik het veder maar niet over :')

corientjuhh

Re: Beter kort en intensief rijden of minder + in- en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:25

Je stapt wel in en uit?
Maar uit je verhaal begreep ik direct intensief aan de slag gaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:30

Ik vind dan zelfs 45 min nog best lang. Bij een flegmatiek paard inderdaad liever kort en hevig met veel overgangen. Ik deed na voldoende instappen 30 min werk. Een uur slaat sowieso nergens op, dat is enkel de manege standaard. Als je een paard hebt dat veel tijd nodig heeft rij je langer en bij een paard dat snel de aandacht kwijt is kan soms 20 min al lang genoeg zijn.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:30

corientjuhh schreef:
Je stapt wel in en uit?
Maar uit je verhaal begreep ik direct intensief aan de slag gaan

sorry dan heb ik het toch verkeerd onderbouwt, hé dacht net dat ik het goed heb geschreven maar nee hoor }:0 }:0 }:0

ik heb het dus echt over 15 min opwarmen daarna echt 30 min tot 45 min intensief dressuur of springen en daarna uitstappen, daar houd ik vaak niet echt een tijd bij aan omdat ik dan rondje naar buiten ga

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:33

Sizzle schreef:
Ik vind dan zelfs 45 min nog best lang. Bij een flegmatiek paard inderdaad liever kort en hevig met veel overgangen. Ik deed na voldoende instappen 30 min werk. Een uur slaat sowieso nergens op, dat is enkel de manege standaard. Als je een paard hebt dat veel tijd nodig heeft rij je langer en bij een paard dat snel de aandacht kwijt is kan soms 20 min al lang genoeg zijn.

hm hm ik kom ook eigenlijk net van de manege af hoor, en ja uur is standaard bij ons met niet anders gewent.
paard is inderdaad vrij snel de aandacht kwijt en eigenaresse had ook gezegt de ene keer kan ik net 20 minuutjes haar erbij houden maar andere keer weer langer.

30 tot 45 min was by the way een soort richtlijn ik weet niet hoeveel elke bokker rijd en wat hij of zij doet natuurlijk!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:34

45 minuten zonder in- en uitrijden? Wauw, dat is megalang!

Ik ben meestal zo'n 15/20 minuten bezig met losrijden. Daarna even stappen, en dan begin ik bv met een blokje overgangen maken, 5-10 minuten, dan even stappen. Dan bv zijgangen of galopwerk en weer even stappen. Dat doe ik zo 3 of 4 blokjes (of soms minder, als het heel goed gaat of ik gewoon wat weinig tijd heb) Daarna draaf ik enkele minuten uit, en dan uitstappen. Alles bij elkaar zit ik er meestal 40 minuten tot ruim een uur op. Daarvan is dan 30-45 minuten intensieve training, met stapmomenten tussendoor. EN dan heb ik het over een Z paard. Een jonger paard (waarmee je minder krachttraining doet en minder te oefenen hebt) loopt meestal korter.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:35

30 45 vind ik best lang
Zowieso met springen
Ik rij altijd 10 min in
Dan 20 min ong rijden en dan lekker uitstappen

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:37

Maar jullie zijn het wel met mij eens dat je beter kort en intensief kan rijden dan het standaart manege uur hobbeltje? :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:38

Jep
20 min intensief en dan klaar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:41

:j
Stoppen op het moment dat het nog goed gaat. Als je rijdt tot je paard het zat is heeft hij geen voldoening aan het werk en leert hij minder.

Lillian__

Re: Kort & intensief rijden zonder warmingup of meer tijd nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:44

Maar wat vinden jullie nou van mensen die dus wel veel en veel langer zo rijden, tot het schuim bij wijzen van spreken op de hals staat?

*probeert het op gang te houden*

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:46

Olster4ever schreef:
Maar wat vinden jullie nou van mensen die dus wel veel en veel langer zo rijden, tot het schuim bij wijzen van spreken op de hals staat?

*probeert het op gang te houden*

Dat is geen maatstaf, schuim op de hals. Ik heb er hier een staan die ik in dit weer gerust een halfuur intensief kan laten werken, en dan wel goed nat is maar nauwelijks schuimt. Staat er ook één die met dit weer juist heel snel schuimt en als ik die nu een halfuur train staat hij letterlijk te druipen. Evengoed heeft hij een goede conditie en is hij snel op adem.

Langer rijden kan nut hebben, maar niet iedere dag. Je paard moet ook conditie opbouwen (tenminste voor de sport wel) en dat gaat niet gebeuren als je telkens na 20 minuten stopt. Echter iedere dag je paard 1,5 uur hard laten werken is vragen om problemen, overtrainen is nooit goed. Dosering, luisteren naar je paard en gewoon gezond verstand, dan kom je een heel eind!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:49

Nou ik vind kort en intensief beter dan lang en tja er gebeurd niet veel zeg maar,

gisteren ook ik stap altijd 10 min in tot mijn paard proest en zijn hoofd laat zakken dan draaf ik een paar rondjes aan een lange teugels ik ga stappen en pak hem op en ga heel veel met stelling buiging en voorwaard neerwaards stappen draven en evt galopperen. gisteren heb ik op de 10 min instappen en de 15min uitstappen zo'n 15 minuutjes maar gereden omdat hij zo zeik nat was, en hij heeft best veel conditie...

dit vind ik beter... maar tja dat is mijn mening.

als het goed gaat als hij doet wat ik van hem vraag dan is hij wat mij betreft klaar...
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 25-04-11 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:49

Ik heb er geen standaard tijd voor. Als het goed is is het klaar. En ook als het wel eens niet lekker gaat blijf ik niet doormodderen. Ik kies een onderdeel dat wel goed gaat en dan sluiten we het toch goed af.

't Ene paard zweet meer dan een ander, dus zweet is geen maatstaf om te stoppen. En ook de manier van rijden heeft hiermee te maken. Als je een anderhalf uur rondhobbelt kan je paard nog helemaal niet moe zijn, terwijl na een 20 minuten intensief trainen het zweet al tussen de billen staat. Ik vel geen oordeel over mensen die langer of korter rijden, zoals ik al zei: als het goed is is het klaar. Dat kan de ene keer langer duren dan de andere keer. En ja, dan kan een paard best wel eens flink zweten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:52

Ik heb ook geen standaard tijd. Ik stap op, doe m'n ding en klaar is klaar. Dan heb ik dagen dat ik er met 30 minuten weer naast sta maar ook dagen dat ik er een uur of anderhalf op zit. Het ligt eraan hoe het die dag gaat.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:00

ik snap jullie antwoorden inderdaad wel ja.
en inderdaad zweet is geen maat staaf als je echt een paard hebt dat gewoon snel zweet na 5 minutjes al dan rijd je dus maar 5 min.
en bijvoorbeeld paard met een boom van een conditie, goed in de bespiering en van 7 tot 5 buiten loopt, maar die op een gegeven moment wel de aandacht bij jou kwijt raakt, hoelang zou je die bijvoorbeeld 2 á 3 keer in de week intensief laten lopen? 20 minuten aan houden of misschien toch langer?

*ben gewoon nieuwsgierig naar wat jullie doen, vergeef me*

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:05

Rijden is niet tijdgebonden. :) Voor mij in ieder geval
Als jij van te voren in gedacht hebt dat je dat, dat en dat wilt oefenen die dag en je paard doet het zoals jij het wilt dan is het toch goed? Dan maakt het toch niet uit of je er 20 minuten op zit of 50? Je moet natuurlijk wel een realistisch doel hebben. Ik kan met mijn fries het doel hebben dat ik er travers op wil hebben, dan ben ik overmorgen nog bezig. Maar ik heb met de fries wel eens gehad dat ik ze laag rond wilde hebben, continue aanleuning. Als ze dat dan doet in volte's, gebroken lijnen en overgangen ben ik tevree en stap ik uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:08

Rij gewoon eens zonder klok op je gevoel. Stop op een goed moment voordat je paard besluit dat het genoeg is. Kijk dan hoe lang je gereden hebt.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:09

als hij zijn aandacht kwijt raakt zou ik juist meer figuren gaan rijden en heel heel heel veel overgangen, mijn paardje van 4 raakt ook nog wel eens zijn aandacht kwijt dus dan ga ik moeilijke opgave bedenken en dan gaat het perfect! ik zou gewoon rijden tot jij vind dat de training geslaagd is...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:09

Eeeh.. dus 45 min rijden en in- en uitstappen is kort trainen?
Als ik naar mijzelf kijk met hoe lang ik stap vind ik dat sowieso niet kort: 15 min instappen en 15 min uitstappen. Dan zou ik 5 kwartier te paard zitten en dat is meestal toch 'maar' een uur ofzo (dus dan 30 min intenstief trainen, waarvan ik dan ook nog in begin en aan t eind lang en laag vraag dus niet constant in de wedstrijd-houding).
Dus hoe lang wilde je dan eerst rijden?
Snap je dus niet helemaal ;).

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:10

wie snapt u niet? mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:16

Ik weet eerlijk gezegd nooit hoe lang ik rijd of heb gereden. Ik kijk nooit op de klok, vind 't niet belangrijk namelijk. Wanneer we onze oefeningen gedaan hebben, dan sluiten we het af.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:19

Haha.. jou snap ik prima :j .
Nee, ik snap niet wat de TS bedoelt. Ze moet kort trainen en dan zit je nog 5 kwartier te paard. Dan vraag ik mij af hoe lang zij normaal aan t rijden is in de bak :P . Vind 45 min rijden en dan nog in- en uitstappen zeker niet heel kort?
En inderdaad: soms train ik ook kort als er wat dingen gewoon heel goed gaan. Dan is het soms ook gewoon goed geweest.

JamieShanin schreef:
wie snapt u niet? mij?