Achterhand aciever.. hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Achterhand aciever.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 16:30

Hee bokkers,

Nu het weer heerlijk weer is, ben ik weer begonnen met het langzaam oppakken
met het rijden. Maar, Hij is er echt even weer helemaal uit, en hij maakt dan ook echt
voor geen meter zijn passen af..
Hoe kan ik ervoor zorgen dat zijn achterhand er beter onder komt zodat hij meer ontspannender gaat
lopen?

Tips zijn welkom!!

Groetjes

_Layco_

Re: Achterhand aciever.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 18:59

niemand ??

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:17

veel tempowisselingen en schijnovergangen maken. Rijdt je paard goed voorwaarts en wanneer je hem terug neemt houd je hem iets tegen van voor en geef je been of een tikje zodat hij meer op zijn achterhand komt. Je paard zal dan ook minder gaan hangen en wordt meer ontspannen. Voor de ontspanning kan je ook wat met de aanleuning 'rommelen'. Daarmee wil ik zeggen rijdt hem op normale hoogte en vraag hem dan eens wat vw-nw en dan weer op normale hoogte. Bij mijn paard werkt dit erg goed teminste!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:39

Als eerste: hoe lang ben je/is je paard eruit geweest? Het is toch al een flinke tijd mooi genoeg weer geweest om te rijden, wat is langzaam oppakken?
Hoe oud is je paard, wat rij je met hem, meer info is wel handig, dan kan er wat gerichter antwoord gegeven worden!

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:22

net wat de bokkers hier boven al zeggen, veel tempowisselingen rijden en veel schakelen daar word je paard achter actief van... en zorg inderdaad voor ontspanning dat hij zij over de rug gaat lopen, doet ie dat over een tijdje nog niet zou ik er een fysio bij halen.

m_deherder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:14

kleinvosje schreef:
Als eerste: hoe lang ben je/is je paard eruit geweest? Het is toch al een flinke tijd mooi genoeg weer geweest om te rijden, wat is langzaam oppakken?
Hoe oud is je paard, wat rij je met hem, meer info is wel handig, dan kan er wat gerichter antwoord gegeven worden!

hier heeft kleinvosje zeker gelijk in. daar kun je nog aan toe voegen heeft het dier ooit blessures in regel blijven die altijd een zwakker punt na een lange periode van rust. ook je eigen conditie speel mee. (lenigheid, cordinatie, enz...)
periode van rust zorg in regel ook voor een verandering van bespiering van het paard. en dat heeft invloed op de pasvorm van het zadel.

als het paard door welke rede dan ook (spier/gewrichts)pijn heeft zal het zeker minder presteren, probeer dat zoiezo uit te sluiten.
gericht tainingsschema (cordinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen en later kracht, intensieve oefeningen)

ilovemyhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:57

Ik heb een paard een tijdje moet oprichten, richting de achterhand

Heel veel overgangen moeten rijden, beginnen met diep en laag, en steeds meer iets oprichten :)

succes

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:59

Balkjes lopen hielp bij mijn luie ruin :j
En afwisseling in tempo, omgeving en inderdaad manier van rijden (vw-nw / normaal)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 14:07

kleinvosje schreef:

Ja, dat bedacht ik me ook later :P

Even een klein paspoortje van mijn pony:
Leeftijd:15
Ruin
Ik ben al wel begonnen met rijden, maar dan gewoon heerlijk buitenritjes, gewoon even
wat anders dan school. Dus nu wil ik weer een beetje aan zijn conditie gaan werken,
en wat serieuze dingen meenemen. Hij heeft zo'n 5-6 maanden niks serieus meer gedaan..
Ik rij met hem gewoon recreatief, maar hij heeft in m-dressuur gelopen, dus hij kan heel wat:P
En wat bij mij langzaam weer oppakken is, gewoon rustig weer beginnen en gelijk weer beginnen met
nageeflijkheid, wijken etc.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 15:06

En als die achterhand er goed onderkomt, maar het paard wil gewoon niet goed doorlopen,
en ook niet reageert op tikjes van de zweep, moet ik dan spoortjes gebruiken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:07

Nee, zorgen dat ie wel reageert op je kuit en zweep. Iets harder aantikken dus. Sporen zijn ter verfijning van de hulp, niet om voorwaartser te rijden.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:09

kleinvosje schreef:
Nee, zorgen dat ie wel reageert op je kuit en zweep. Iets harder aantikken dus. Sporen zijn ter verfijning van de hulp, niet om voorwaartser te rijden.

Dat snap ik,
Heb vandaag weer gereden, en ging echt super!!
Achterhandmag er nog beter onder, maar ben tot nu toe tevreden,
Liep lekker fijn ontspannen en lekker laag,

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:43

Goed zo! Bedenk maar zo: je kunt niet verwachten dat je paard het in 1 keer goed doet, het kwartje moet wel vallen!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:44

kleinvosje schreef:
Goed zo! Bedenk maar zo: je kunt niet verwachten dat je paard het in 1 keer goed doet, het kwartje moet wel vallen!

Ja, ik had dus in het begin precies nouja goed zegmaar gereden,
maar daar reageerde hij niet op, dus dacht ik, oke, dat word hem dus niet,
dus was ik wat ''strenger'' geworden,(ook met mn handen) en dat was echt een hel,
Dus gister dacht ik, gewoon heelmaal opnieuw proberen, en het ging echt
lekker! Nu weet ik gewoon waar het knopje zit :P

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:50

balkjes lopen, in/uitjes overgangen rijden :]
heb ik ook gedaan met mijn merrie en dat ging super!