Eerst in galop naar buiten vallen nu opeens naar binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Eerst in galop naar buiten vallen nu opeens naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:32

Hoi Bokkers,

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Ik rijd een fjordje van 7 die eigelijks heel lang als grasmaaier heeft gefunctioneerd en die ik ong half jaar serieus aan het oppakken ben.
In het begin van het rijden heel veel problemen gehad, 1 hiervan was dat ze rechtsom op de volte in draf en galop halverwege links afsloeg en de andere kant op galopeerde en op de andere hand het zelfde.

Dit heb ik gelukkig nu onder controlle, de galop vindt ze erg moeilijk en ze draaft vaak pas eerst paar passen goed hard en valt dan in de galop.
De galop gaat nog niet erg stabiel (erg hard)en mijn doel is vooral dat ze lekker op eigen benen leert galoperen dus probeer er van voren ook niet te veel aan te zitten.
Nu ging het 1 week helemaal super, kon mooie voltes maken.
Alleen nu valt ze dus op de volte halverwege opeens helemaal naar binnen, gewoon echt hard en plat door de bocht.
Het is gewoon ook net of ze bepaalde hoeken van de bak (in het speciaal 2) wil ontwijken, in de draf begint ze hier ook opeens mee.

Hoe kant dit, en welke hulpen moet ik vooral niet of wel toepassen?

Alvast bedankt.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:45

Wie durft de eerste te zijn ;) ? alle tips zijn zeer welkom!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:02

klinkt als een mooie manier van haar om onder werk uit te komen dat ze wat zwaar vindt ( de galop ).
en het werkt zo goed dat ze het ook in de draf gaat proberen!

ik denk dat je het beste even flink moet ingrijpen. duidelijk maken dat ze toch echt een RONDE volte moet maken ;)
galoppeer aan, zet haar op die volte, voordat je de hoek inrijdt waar ze zo naar binnenvalt ( ze valt in principe door je binnenbeen heen en trekt zich niks aan van buitenbegrenzing) ga je wat steviger zitten, je maakt je binnenbeen lang en ''waakt" er mee bij de singel. dat betekent dat je je binnenbeen al iets steviger aanlegt, eventueel een klein tikje met je kuit om haar attent te maken op je been, laat haar weten dat je binnenbeen er écht is en dat ze daar niet doorheen mag. met je buitenhand neem je je teugel iets meer bij, je neemt dus iets meer druk op je buitenteugel, niet trekken dus, maar steviger vast nemen, zodat je haar beter kan begrenzen.
het zou kunnen dat dit alleen al genoeg is om haar niet naar binnen te laten vallen, maar laten we zeggen dat ze het toch wil doen;
op het moment dat je voelt dat ze naar binnen wil vallen, neem je je buitenteugel er sterk bij, maakt niet uit of ze buitenstelling heeft of dat ze helemaal omhoog komt met haar hoofd, als ze maar niet van de hoefslag of volte afkomt. om ervoor te zorgen dat je haar niet aan het omtrekken bent, houdt je met je binnenhand nog contact, je binnenhand is dan ook nog gewoon iets van de hals voor stelling, je buitenhand houdt je ook laag, niet omhoog gaan trekken dan geef je hele gemengde signalen.
met je binnenbeen duw je haar tegen je buitenhand aan, je mag best stevig inwerken, dus een flinke schop of een tik achter de kuit is prima. ze moet weten dat ze niet door je kuit mag lopen, laat haar maar weten wat er gebeurd als ze dat wel doet.
als het goed is houdt je haar dus met je buitenhand op de volte, met je binnenhand heb je contact, maar diet doet verder niks dan in dezelfde positie staan als wanneer je stelling vraagt, je zit iets dieper en met je binnenbeen geef je duidelijk aan dat je naar buiten wilt, naar die buitenhand toe.
het is heel goed mogelijk dat de eerste keer dat je dit doet ze met haar hoofd omhoog komt enorm buitenstelling neemt en nog harder gaat galopperen ook vanwege je harde binnenbeen, helemaal niet erg. ze schrikt er gewoon van dat je ineens laat merken dat je het er niet mee eens bent. en het kan ook goed zijn dat ze de volgende paar keren toch zal proberen om door je been heen te vallen en op je correcties heftig kan reageren. het is moeilijk voor haar en je pakt haar nu haar slimme oplossing af, nu moet ze ineens echt gaan werken en dat wil ze liever niet.
gewoon rustig blijven, diep zitten en deze hulpen volhouden, gaat ze te hard, neem je haar iets terug in tempo. altijd eerst terug in tempo nemen, dan weer stelling vragen, op hoge snelheid kan dat gewoon niet, daarom gaan ze rennen, dan hoeven ze niet te buigen en dragen. dus eerst tempo naar omlaag en dan weer rustig om je been vouwen en opnieuw proberen.
volhouden en dan komt het vanzelf goed. belonen wanneer ze voor je been opzij gaat en niet te lang doorgaan, het is zwaar dus wissel het af met stapmomentjes of een los teugeltje.
je zou eventueel in draf een volte kunnen sluiten, dan tijdens het openen aanspringen, dan zit ze op een kleine volte en dan gaat ze graag voor je binnenbeen opzij want dan kan ze een grotere volte maken en dat is minder moeilijk. zo kan je haar ook leren attenter te zijn op je binnenbeen.
succes!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:13

abeltje_xx
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg, super dat je er zo de tijd voor neemt!
Ik heb er zeker wat aan en zal het morgen proberen toe te passen!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:15

Tja.. in bovenstaand advies kan ik me eigenlijk niet zo vinden.
Ik denk namelijk niet dat dit paard 'aangepakt' moet worden door eens 'flink in te grijpen'.
Het lijk naar mijn idee meer op 'niet kunnen' dan op 'niet willen'.. en dat vraagt een andere benadering.
Je paar is zeven jaar en heeft, naar eigen zeggen, tot een half jaar geleden enkel tot 'grasmaaier' gediend.
Het dragen van ruitergewicht, is hem nieuw en vreemd, net als bij een jong paard van vier.
Ik verwacht dat je paard balansproblemen heeft en het enorm moeilijk vindt om, met name in galop, zijn evenwicht te bewaren. De balans in jouw eigen 'houding en zit' is daarbij van evengroot belang. Volgens mij moet je een stapje terug doen en pas verder gaan met de galop, als de stap- en draf beter bevestigd zijn. Ik weet niet of je les hebt?
Laatst bijgewerkt door JPS op 23-04-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:18

JPS

Ja ik heb wekelijks begeleiding hoor, deze week helaas niet gehad en liep deze week dus opeens tegen dit probleem aan.
De stap en de draf zijn al redelijk bevestigd, en we hadden dus besloten om de galop erbij te gaan pakken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:22

Cecil, dan zou ik even wachten met de galopoefeningen.. en deze week verder gaan met de dingen die juist in stap en draf wél goed gaan, totdat je lesgever er weer is. Even een stapje terug voordat je weer verder gaat, dat is wat ik zou doen..
Laatst bijgewerkt door JPS op 23-04-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:23

JPS schreef:
Tja.. in bovenstaand advies kan ik me eigenlijk niet zo vinden.
Ik denk namelijk niet dat dit paard 'aangepakt' moet worden door eens 'flink in te grijpen'.
Het lijk naar mijn idee meer op 'niet kunnen' dan op 'niet willen'.. en dat vraagt een andere benadering.
Je paar is zeven jaar en heeft, naar eigen zeggen, tot een half jaar geleden enkel tot 'grasmaaier' gediend.
Het dragen van ruitergewicht, is hem nieuw en vreemd, net als bij een jong paard van vier.
Ik verwacht dat je paard balansproblemen heeft en het enorm moeilijk vindt om, met name in galop, zijn evenwicht te bewaren. De balans in jouw eigen 'houding en zit' is daarbij van evengroot belang. Volgens mij moet je een stapje terug doen en pas verder gaan met de galop, als de stap- en draf beter bevestigd zijn. Ik weet niet of je les hebt?

Inderdaad, en je zegt zelf al dat ze zich in galop laat vallen, wat als je hier eerst eens aan werkt voor je echt in galop gaat werken?

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:28

Bedankt voor de tips!

unicorn_kiss

Re: Eerst in galop naar buiten vallen nu opeens naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:44

Regelmatig aan de longe galopperen kan zijn balans zeker verbeteren

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:56

als ze naar binnen valt zou ik goed met je gewicht naar buiten gaan zitten en met je binnen been naar buiten drukken.

succes

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:23

kellyThanos schreef:
als ze naar binnen valt zou ik goed met je gewicht naar buiten gaan zitten en met je binnen been naar buiten drukken.

succes

Dat zou ik niet doen, zo breng je haar juist verder uit balans! Ik ben het helemaal eens met JPS.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:14

Zo te lezen heeft je pony problemen met balans en is niet rechtgericht. Pony kan niet in balans zijn als hij niet rechtgericht is. Dat is dus waar je eerst mee aan de slag moet.
Zoek een instructeur die je kan helpen, eerst in stap en draf je pony echt goed recht te krijgen.
Ook al schrijf je dat je stap en draf beter onder controle hebt, als je pony echt goed rechtgericht zou zijn, zou je dit probleem niet hebben. Geeft niet, want dat is heus niet makkelijk, maar je moet er wel aan werken.
Bewaar galop voor buiten, waar hij lekker op eigen benen leert galoperen en sterker kan worden.
Pas als je hem in stap en draf goed recht kan richten, aan galop gaan denken.

Voor longe aan de galop geldt hetzelfde: eerst moet hij een gelijkmatige gewichtesverdeling over 4 benen hebben voordat hij in balans op een volte kan galoperen. Daar kan je wel mee aan de slag aan de longe (met mate! en ook eerst stap, dan drafwerk en daarna pas galop) Maar dat vraagt wel behoorlijk wat handigheid met een dubbelel longe.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:27

Ik longeer haar met een longeerhulp, ze gallopeerd zonder moeite aan de longeerlijn zowel rechtsom als linksom

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:37

Wat noem jij een longeerhulp?