Draver galoppeert onder het zadel niet rustig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Draver galoppeert onder het zadel niet rustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:21

Ik rijd een draver. Hij kan aan de longe heel goed rustig galopperen. Maar onder het zadel gaat hij keihard, snijd de hoeken af en valt hij vaak terug. Ik snap het niet. Waarom kan hij het aan de longe wel en onder het zadel niet? En hoe kan je daarmee oefenen?

__denise

Re: Draver galoppeert onder het zadel niet rustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:22

Lijkt mij puur de balans die onder het zadel stuk minder is door gewicht op zijn rug.

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:24

Waarschijnlijk heeft hij gewoon nog erg weinig balans en gaat het daarom beter aan de longe, omdat hij daar geen gewicht op zijn rug heeft.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:27

goesju schreef:
Waarschijnlijk heeft hij gewoon nog erg weinig balans en gaat het daarom beter aan de longe, omdat hij daar geen gewicht op zijn rug heeft.

Oke zo'n idee had ik ook al. Maar hoe kan je daar aan oefenen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:29

Goed dat je verschil ziet :)

Je kan het blijven herhalen. Je paard moet zijn balans weer vinden, en dat kan alleen met ervaring.

Hoe helpt je instructeur?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:35

EngeltjeS schreef:

Je kan het blijven herhalen. Je paard moet zijn balans weer vinden, en dat kan alleen met ervaring.

Ik heb niet een 'echte' instructeur maar de eigenaar van het paard helpt mij wel. En iemand die intructeurs opleiding doet. Die zegt ook gewoon oefenen. Maar ik dacht misschien longeren met bijzetteugels. Hij doet met longeren met halster zijn hoofd naar buiten (om balans te houden?)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:36

Het 'probleem' zit hem in de extra kilo's :)

Wat erg bij paarden wil helpen: op rechte stukken galoperen. Alleen maar recht uit.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:45

ramboe schreef:
EngeltjeS schreef:

Ik heb niet een 'echte' instructeur maar de eigenaar van het paard helpt mij wel. En iemand die intructeurs opleiding doet. Die zegt ook gewoon oefenen. Maar ik dacht misschien longeren met bijzetteugels. Hij doet met longeren met halster zijn hoofd naar buiten (om balans te houden?)

Longeren met bijzet of met een slofje kan best helpen idd :j

En werken aan de balans in stap en draf door stelling te vragen, zodat je paard de rug loslaat en nageeflijk wordt. Dat werkt door in je galop. In stap zal het het makkelijkst zijn, de draf zal ook steeds beter gaan, en dan komt de galop ook wel. Kost gewoon tijd.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:24

Inderdaad wat hierboven staat - veel oefenen met longeren met touwtjes, zodat zijn rug nóg sterker wordt en hij ook leert om binnenstelling te nemen in de galop. Verder vooral goed je buitenhand aansluiten in galop :)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:57

dat had ik ook met mijn kwpn'er merrie ;). die ging eerst ook heel hard in de galop.

Je moet echt heel kleine stukjes galopperen en dat steeds uitbreiden. Ook moet je niet op de volte gaan, maar juist rechtuit, tenminste dat moet ik doen met mijn pony hoor! :P als ik haar op de volte zet, gaat ze alleen maar harder.

voor de rest weet ik het zo even niet maar je kan altijd pb'en ;)

xxx

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:05

Ik zou juist voltes doen, omdat dat vaak makkelijker is voor een draver. En later opbouwen naar volte + weer een keer rechtuit. Vooral niet achter elkaar door blijven galoperen maar kleine stukjes(als hij daar niet heet van wordt). Persoonlijk zou ik juist niet teveel rechtuit gaan want dan vallen ze veel sneller terug in draf en worden ze vaak rennerig. En proberen om hem niet in de galop laten 'vallen' (dus dmv hard draven totdat hij wel in galop móet) maar zoveel mogelijk aanspringen. Al zal dat in het begin nog moeilijk zijn.
Zo hebben mijn instructrice en ik het gedaan bij mijn draver en zo kreeg ze steeds meer balans en kracht en galopeert nu gewoon goed. :j

Maar ik vind het beste advies nog iemand erbij halen die er ervaring in heeft. Scheelt heel veel 'aanklooien'. Maar dat heb je al. :D
Gun ze de tijd, werk met belonen, het zijn gevoelige dieren. :j Maar ze kunnen het allemaal leren!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:10

Ik ga met Sempre mee..
Ik heb zelf ook een draver en zij doet precies hetzelfde.
Ik moet met haar vooral de spieren van de achterhand trainen om die balans te krijgen..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:01

Veel oefenen met balans.
En stelling vragen in de bochten, zodat hij/zij er niet plat doorheen vliegt, op de volte, kleine stukjes galopperen. Maar vooral, balans verbeteren door veel te galopperen!

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:02

Ik zal als ik jouw was gewoon iemand zoeken die je hier met die probleem ter plaatse kan helpen - wij kunne njou wel via het forum helpen, maar wij zijn er niet bij en roepen dus iets wat we denken dat eventueel kan helpen. Maar het kan ook averechts werken ..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:04

idd zonder het paard te zien lopen, en de reacties te zien is het eigenlijk onmogelijk om tips te geven.
Er is echt geen enkele goede methode, het is steeds aanpassen aan de situatie en inspelen op wat het paard doet of net niet doet.
Het is ook net daarom dat sommige mensen jaren en jaren cursus volgen om eerst instructeur te worden en sommigen gan dan nog verder om trainer te worden,n das echt een hele studie, het zijn net die mensen die je bij zo'n probleem moet roepen en die jou moeten helpen wekelijks om dit probleem op te lossen.
Als je dit zomaar zelf gaat doen heb je heel veel kans dat het eerder negatief gaat werken, en creeer je eigenlijk nog problemen met je paard bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:23

Er zijn best dingen die je zelf kunt doen zonder dat het meteen schade aanricht en die zijn al aangegeven: Rechtuit of GROTE voltes, of zelfs maar een halve grote volte rijden;
en meer het aanspringen en dan weer terugkomen naar draf oefenen, dan maar blijven galopperen.
Door de overgangen wordt het paard krachtiger en gehoorzamer en begrijpt het ook dat galopperen niet betekent dat hij meteen maar kan gaan sjezen, maar dat het misschien maar een paar passen verwacht wordt.
Overigens zijn er ook paarden die negatief reageren op overgangen kort op elkaar, maar het is het proberen waard.
Bedenk ook dat galop niet zozeer sneller betekent, maar alleen een andere beenzetting is.
Dus probeer idd ook niet door sneller te gaan het paard in galop te krijgen, maar maak juist goed een halve ophouding en druk je paard in galop met goede hulpen (stelling, kruis aantrekken, buitenbeen achter de singel), niet met krachtig been.
Blijf drijven met je zit, en na een paar passen galop neem je weer terug naar draf en meteen door naar stap als dat lukt. Dit om de rust er weer in te brengen.
Maak er zelf geen punt van, ga je er niet druk om maken, maak de galop maar een klein onderdeeltje van je trainingsessie. Ga niet "de galop oefenen" als doel van je trainingssessie. Pak het gewoon mee als onderdeeltje.
Het beste begin je er mee ( want hoe warmer ze worden, hoe drukker) en ga je daarna met hele andere oefeningen aan de gang als wijken of schouder binnenwaarts en figuren rijden. Ook nog eens nuttige oefeningen.
Probeer ook, en dit is meestal het lastigste, niet aan de teugels te trekken. Ze gaan nl juist daar tegen lopen. Het handigste is soms om je pinken tegen het zadel te houden, zodat je zeker weet dat je niet meer teugel neemt. En blijf drijven, blijf rijden!* Dit vergt enige zelfdiscipline en moed. Je kunt het eens oefenen aan de longe om te voelen dat niet aan de teugels trekken niet meteen verlies van controle betekent.

Dit gezegd is controle vanaf de grond, dus van een kundig iemand die kan helpen, altijd aan te raden.

* Vaak gaat men bij te snel gaande paarden "passagieren". Men is meer bezig om er op te blijven zitten, of controle terug te krijgen via de teugels, dan dan men werkelijk rijdt en alle hulpen gebruikt. Soms wordt er zelfs achterover gehangen, waarbij de benen vaak helemaal los zijn van het paard. Dat is echt overgeven en niet controle houden!