Paard gaat steigeren bij stilstaan/achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Paard gaat steigeren bij stilstaan/achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 19:19

Hi bokkers,

Sinds twee dagen doet mijn paard iets raars.
Wanneer ik wil stilstaan en achterwaarts gaan, dit natuurlijk op een vriendelijke manier, gaat hij steigeren en/of schrapen met zijn voorbeen.

Er is niets raar gebeurd of veranderd aan het rijden. Het enige is dat hij naar de hoefsmid is geweest en nieuwe ijzers heeft, hier zal het toch niet aan liggen?
Ook denk ik dat het eerder protest dat pijn is, omdat hij wel gewoon stil gaat staan voor zijn stal.

Ik vind het best eng omdat hij echht hoog(!!!) gaat steigeren. Hoe kan ik hiermee het beste omgaan? Ik heb vandaag ook zijn hele rug (en verdere lichaam) nagekeken en hij leek nergens extra gevoelig.

Wie weet mij raad?

Alvast bedankt! :)

midgie

Re: Paard gaat steigeren bij stilstaan/achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:49

Je zadel miss?
Dat als hij achterwaarts moet ergens niet fijn zit?
En als het protest is dan zou je toch de oorzaak moeten vinden een paard gaat niet zomaar in verzet, hij wil je iets vertellen , zeker als hij normaal wel gewoon achterwaarts gaat.
Je hebt zijn lichaam na gekeken, weet je waar je op moet letten dan?

Er is iets wat hem niet lekker zit , ik zou zeggen ga op zoek ,wat doet hij b.v als je zonder zadel erop zit?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:04

midgie schreef:
Je zadel miss?
Dat als hij achterwaarts moet ergens niet fijn zit?
En als het protest is dan zou je toch de oorzaak moeten vinden een paard gaat niet zomaar in verzet, hij wil je iets vertellen , zeker als hij normaal wel gewoon achterwaarts gaat.
Je hebt zijn lichaam na gekeken, weet je waar je op moet letten dan?

Er is iets wat hem niet lekker zit , ik zou zeggen ga op zoek ,wat doet hij b.v als je zonder zadel erop zit?

Nou ik zou er niet zonder zadel op gaan zitten haha! Dan gaat het niet goedkomen.
Het kan gewoon uitproberen zijn maar dat kan je natuurlijk niet zeggen zonder het gezien te hebben.
In ieder geval als hij gaat steigeren, niet om de hals gaan hangen maar proberen opzij te trekken, heel hard aan een teugel zodat hij niet nog hoger kan komen.
Ik denk dat je er even doorheen moet rijden, mijn paard deeddat ook wel eens op buitenrit, dan wou hij terug naar huis en kwam hij een beetje omhoog. Maar dat is vanzelf weer over gegaan door gewoon verder te rijden als hij dat deed.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 17:22

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik had vandaag les. Ik heb het met mijn instructrice een paar keer gedaan, het ging eigenlijk prima. Alleen als ik hem niet helemaal lekker nagevelijk heb, gaat 'ie de lucht in.
Het is dus simpelweg een nieuwe manier van eronderuit komen. B-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:11

Kan heel goed een manier zijn om eronderuit te komen. Doet 'mijn' manegepaard ook. Helemaal rechtop steigeren, moest hem soms uit balans trekken omdat we anders om zouden klappen.. Wanneer ik kon, gaf ik hem gewoon een klap op zijn hoofd op het punt dat ie het hoogst was. Hij is na een paar klappen (geen harde klappen, maar meer letterlijk een zwaai tegen zijn oren of ertussen) ermee gestopt :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:31

Beste oplossing is 1 kant omtrekken en naar voren schoppen, hierdoor verliezen ze hun evenwicht, zo heeft mijn pony het toen ook afgeleerd, je weet het nooit, maar ze gaan straks kaarsrecht en klappen achterover.. Steigeren is levensgevaarlijk!!!

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:40

Ik leer mijn paarden zelf stijgeren op commando wanneer ik erop zit, maar ik zorg wel dat de hulp tussen achterwaarts én strijgeren een duidelijk verschil heeft.
Probeer anders eens als je naast/voor je paard staat m naar achter te laten lopen.
Bij de borst drukken en 'terug' of 'achteruit' te zeggen, als hij normaal achteruitloopt, belonen, na 2/3keer ga je t proberen met zadel erop, gewoon goed aangesingeld, als hij dan netjes loopt zal t wel niet door t zadel komen.
Zoek dan iemand die erop wilt zitten onder t achteruit lopen, maak m met een halstertouw ofzo vast aan t bit, zodat áls die gaat steigeren hij niet hoog kán komen.

hmm hele uitleg, maar hoort te lukken =D

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:58

Ik ben eerder bang dat het voor hem een nieuw trukje is geworden.

Ik was namelijk afgelopen zondag op een best groot outdoor concours. Hij vond het allemaal erg spannend.
Waardoor hij de heletijd ging steigeren. Ik kreeg hem echt niet meer voorruit. Ik probeerde alles;
-teugels los en drijven
-omtrekken

Dit maakte het alleen maar erger...
Het enige dat hielp (tijdelijk) was dat iemand hem pakte en naar voorwaarts trok. Toen ben ik maar een heel stuk lekker gaan galloperen en daarna ging het wel beter...

Ik begin dit een heel vervelende gewoonte te gaan vinden. :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:06

Als het een trucje is van hem zou ik eens een tik op zijn hoofd geven als ie stijgert. Hoeft niet eens hard te zijn maar vaak schrikken ze dan. Een ander trucje is een ei op zijn hoofd kapot slaan, dan kan ie denken dat ie bloed. Vaak durven paarden het dan niet meer.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:33

Geryon schreef:
Als het een trucje is van hem zou ik eens een tik op zijn hoofd geven als ie stijgert. Hoeft niet eens hard te zijn maar vaak schrikken ze dan. Een ander trucje is een ei op zijn hoofd kapot slaan, dan kan ie denken dat ie bloed. Vaak durven paarden het dan niet meer.

allebei de dingen die jij nu zegt, wilde ik ook zeggen :+

vaak vinden paarden stilstaan niet leuk als je er op zit, omdat ze graag voor je werken. en wanneer ze stilstaan, doen ze niks. terwijl ze wel voor je willen werken. snap je? maar dat betekent niet dat ze mogen gaan stijgeren. wanneer hij het weer doet, geef hem echt een tik tussen zijn oren. klinkt zielig, maar het is 1 malig, en het is zieliger als jullie samen omklappen. en als het niet werkt, inderdaad een ei kapot slaan.
succes!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:12

Miss heb je hem paar dagen van te voren of net iets teveel gevraagt dat hij gewoon spierpijn heeft? Bij achterwaarts moet die zn bekken aardig kantelen, als hij spierpijn heeft en zn spieren dus wat stijf en stug zijn, is achterwaarts niet behoorlijk fijn :)

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:59

misschien heeft je paard inderdaad wat spierpijn net als hierboven al wordt gezegd. Dat de rede daarvan is kan is dat je hem wat harder hebt gepakt, maar misschien heeft hij neit helemaal lekker gelegen in zijn stal. Wij kunnen ook spierpijn in onze rug krijgen zonder dat we daar de rede van weten.

je zou hem eens kunnen proberen te longeren en heb dan zo bijzetten met bijvoorbeeld een stiek dat hij helemaal over zijn rug gaat lopen. mocht het zijn dat hij wat spierpijn heeft dan zal hij dat niet gemakkelijk aannemen omdat er dan rek op de spieren komt. Dit is in eerste in stantie niet prettig, maar als de spieren warmen worden zal hij dat wel doen.