Probleem met linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Probleem met linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 13:53

Na 2 jaar begint de moed nu toch echt in m'n schoenen te zakken.
Ik heb Ras sinds mei 2009, wanneer ik rechtergalop doe gaat alles perfect. Soms is hij wat te enthousiast maar dat gaat na een paar passen voorbij. Als ik in linkergalop wil aanspringen spingt hij steeds verkeerd en hij begint zich op te kroppen. Ik draf heeft hij dit probleem niet. Hij is ook al nagekeken door de DA, dus het is geen medisch probleem.
Soms kan ik hem 1 of 2 passen in linkergalop houden, maar dan valt hij snel weer terug in draf. Ik voel wanneer ik te veel probeer om links aan te galopperen dat hij er gewoon zijn zelfvertrouwen in verliest en dan wil hij gewoon niet meer.
Ik heb verschillende lesgevers gehad en door hen kon ik enkele passen doen, maar niet meer. Hij viel altijd terug

Mijn methode:
Wanneer we rustig en ontspannen draven in de hoek een volte van 10 maken, wanneer we terug aan de hoek komen halve ophouding. Binnenbeen op de singel houden, buitenbeen erachter en lichte druk geven. Ik maak ook steeds een geluidje met mn tong.

In rechtergalop gaat dit perfect, maar linker lukt dus helemaal niet.

Heeft hier iemand tips voor ?

LoveUggs

Re: Probleem met linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:04

Ja! Je moet je paard naar binnen laten kijken, heel belangrijk.
Als dat niet lukt... Wij hebben er ook een paar die linksom lastig vinden, en als je ze stelling naar binnen vraagt, dat ze de hoefslag afkomen omdat ze weten wat er moet gebeuren.
Wat ik van mijn instructrice moet doen, is als het echt niet lukt, mijn paard in de hoek zo lang mogelijk rechtdoor rijden, totdat hij net niet tegen het hek aanloopt zegmaar. Dus je doet eigenlijk het tegenovergestelde. Niet naar binnen laten kijken, maar je paard rechtdoor sturen. Het klinkt heel gek, maar het werkt echt!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:23

Hoe gaat het aan de longeerlijn?
Het klinkt alsof je paard scheef is. Dan kan je misschien je toevlucht tot rechtrichten zoeken of een osteopaat erbij halen.
Ik kan je ook aanraden om je paard door iemand te longeren terwijl jij erop zit. Met een aanmoediging van de longeerzweep gaat het vaak beter.
Verder zijn er ook paarden die gemakkelijker in de juiste galop vallen door juist buitenstelling aan te nemen of door over een balkje aan te galopperen

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:30

Oh dat ben ik vergeten te vermelden, door ze op de volte te zetten zorg ik dat ik een goede binnenstelling heb.
En aan de longeerlijn gaat het ook niet, hij springt 9 van de 10 verkeerd aan en doet dan maar enkele passen en dan wisselt hij of hij valt terug naar draf.
Hij is wel 17, dus misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Buitenstelling hebben we geprobeerd, lukte niet. Balkje kan ik wel eens uitproberen, maar moet je dan ook binnenstelling aannemen?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:02

De mijne wou lang niet in rechtergalop, wat ik deed was een klein voltetje draven, veel binnenstelling vragen, doorzitten, en dan aangalopperen zonder mijn buitenbeen naar achter te leggen. Ik heb dit gevonden met behulp van mijn instructrice. Ik raad je aan om je paard direct terug te nemen naar draf als hij juist aangaloppeert, en dan goed belonen. Om hem voor te zijn.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:25

Stelling naar buiten vragen, ik had hetzelfde probleem, rechtsom alles oke, linksom telkens verkeerd aanspringen. Een kennis van me vertelde dat ik licht stelling naar buiten moest vragen, dit geprobeerd en meteen de 1e keer sprong hij goed aan. En de daarop volgende keren ook.
Moet wel zeggen dat ik meer met de ontspanning bezig ben met mijn paard, bleek vast te zitten in de rug en nek. Dus ben vooral hierop geconcentreerd op dit moment.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 00:07