Ontspannen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XTesssel

Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 20:48

Ik weet niet precies wat ik moet doen?
Appie en ik gaan wel eens lekker uitrijden,
en daarna in de buitenbak rijden.
En dan loopt hij (voor ons) doen geweldig
Prachtig nageeflijk en doet hij alles voor me
Hij is dan heel relaxt en ontspannen! <3
Maar dit resultaat wil ik ook bereiken zonder eerst een half uur uit te gaan rijden!
En daar zit het probleem,
ik krijg hem niet ontspannen, hij verzet zich tegen bijna alles.
En dan ben ik kapot na 1 uur, met resultaat dat hij de laaste 5 minuten redelijk goed heeft gelopen.
Weet iemand hier raad mee?

Longeren van tevoren is trouwens niet echt een optie,
hij is vrij gevaarlijk hiermee,
hij gaat dan 10 cm van je af staan en steigert en laat zijn tanden zien :oo
Er is hiervoor al een goede paardenfluisteraar voor gekomen,
met weinig resultaat!
Maar we zijn eraan aan het werken :')

kwekk

Re: Ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:26

komt hij veel in de wei, alleen of met andere ? ( kan hij zich van te voren uitkeuren met andere, daar zijn energie kwijt)
Dat van dat longeren als je dat opgelost krijgt ben je waarschijnlijk ook van je ander probleem af. Het klinkt niet lekker wat die doet. ( de vraag is wel , waarom doet hij dat)

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 08:16

Momenteel is wel de weidestop en op de springwei mogen ze maar 15 min staan, dan staat hij er met zijn vriendinnetje op, maar dan doet hij niet veel.
Maar het kan er inderdaad iets mee te maken hebben!
Nou de reden waarom hij dat doet weten we niet,
ik probeer het ook op zo'n goed mogelijke manier op te lossen
Het ging een keer goed toen ik met hem mee rende en iemand anders hen "longeerde"
Ik had wel een paar blauwe plekken in mijn armen van het bijten :')

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:19

Kijk eens kritisch naar hoe je begint met rijden in de bak :) Je moet je paard wel de tijd geven om los te worden in de spieren, misschien vraag je in het begin direct te veel van hem. En is hij wel fijn te rijden na het rondje buiten omdat hij dan rustig is warm gestapt.

Ik zou niet focussen op nageeflijk rijden, maar tijdens het losrijden werken aan een fijn voorwaarts paard (voorwaarts is niet hard laten lopen, maar een actieve reactie op je been). En dan maakt het niet uit of dat hoofd omhoog is of niet. Als je paard fijn actief loopt kan je gaan werken aan het nageeflijk rijden.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:20

Probeer veel figuren te rijden,
kan helpen.
En idd kan de wei er mee te maken hebben

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:49

Ik vind het niet gek, als je paard amper buiten komt. Ik zou eens op zoek gaan naar een andere stalling. En verder met goede begeleiding aan het werk.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:57

Als hij nooit buiten komt, dan weet ik wel waarom je paard geen zin heeft... Sorry, maar dan kun je ook niet verwachten dat hij meteen heel veel zin heeft om te werken.

Blijf daarbij rustig inrijden. Misschien heeft jouw paardje wat meer tijd nodig, dat kan. Geef hem die tijd, rij met een losse teugel wat figuren, als het moet een half uur als hij dat nodig heeft. "Werken" aan ontspanning is naar mijn idee altijd een beetje een apart idee. Het is juist belangrijk om te beginnen met die ontspanning en die er rustig in te houden, ook al ga je daarna wat meer van hem vragen. Als je écht rustig aan doet en steeds een klein beetje meer vraagt, dan is het niet moeilijk om ontspannen te blijven.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 05:19

klinkt een beetje alsof hij blokkeert als hij moet werken. zo hem is nalaten kijken door een osteophaat.
ken ook een paardje dat tijdens het longeren naar zijn baasje steigerde, maar die deed het om haar uit te proberen,dominantie. met rijden in de bak was er geen probleem. heb dat paardje toen een keer op zijn donder gegeven(zoals een ander paard dat bij hem zo doen) tijdens het longeren, toen heeft hij het niet meer gedaan.was echt puur dominantie. maar bij jou klinkt het meer dat hij niet wil/kan om 1 of andere reden

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 11:41

Ho meiden (@Lau_x_ & @Jethafa),
weidestop betekent dat ze een maandje niet op wei komen om het gras aan te laten groeien.
De Manege is prima hoor, niks aan het handje.
Hij komt overigens wel op springwei en op een bergwei
Maar meestal niet langer dan een halfuur per dag.

@Nijland Dat vind ik een goeie! Maarja waar zou ik t geld vandaan moeten halen?
Als ik hem trouwens op zijn donder geef wordt het alleen maar erger, en dan valt hij werkelijk aan met de bedoeling om diegene pijn te doen (tijdens het longeren)
Hij doet het trouwens ook bij iedereen
Alleen bij die paardenfluisteraar toen ging het moeiteloos en perfect, zooooo raar?

Voor de rest iedereen bedankt voor de tips _/-\o_

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:53

Moet je mijn paard zo weinig buiten zetten, dan heb je binnen no-time een rodeopaard hoor! Vind het dan ook niet eerlijk naar je paard toe om te verwachten dat hij relaxed en los is binnen korte tijd. Zal ik jou eens de hele dag op de wc zetten en daarna verwachten dat je rustig gaat zitten en een proefwerk maakt?

Wat betreft longeren: kan die paardenfluisteraar jou dan geen les geven? Ik denk dat het met zijn lichaamstaal en rust te maken heeft.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:10

XTesssel schreef:
Alleen bij die paardenfluisteraar toen ging het moeiteloos en perfect, zooooo raar?

Dus er is geen lichamelijk probleem (pijn). Lijkt mij dan eerder een communicatieprobleem, niet eens dominantie. Zou je misschien een filmpje kunnen plaatsen? Dan kunnen mensen meekijken of je met longeren wellicht per ongeluk je paard in de weg staat of tegenstrijdige signalen geeft. Veel paarden zullen bij tegenstrijdige signalen gewoon een gooi doen naar wat er wordt bedoeld en dan de andere signalen negeren. Een aantal paarden gaat bij tegenstrijdige signalen in staking en een handjevol wordt boos als je met je stem, hand, schouder, heup, energie, zweep etc. iets anders zegt dan met je andere hand, schouder, heup etc. Het lijkt er op dat jij er eentje hebt die boos wordt. Ook met rijden denk ik niet dat hij weigert te ontpannen, ik denk dat jij hem ongewild in de weg zit en als reactie daarop zet je paard iets vast, kaak, schouder, rug (of allemaal tegelijk). Omdat hij niet altijd hetzelfde reageert denk ik dat het in jouzelf zit, maar mocht er toevallig een keer een tandarts in de buurt zijn dan kan het geen kwaad om die te vragen even naar het gebit van jouw paard te kijken. En vraag de tandarts dan ook meteen of hij iets heeft aan te merken op je hoofdstel en bit. Als je op een manege staat zal er echt wel af en toe een tandarts komen en als een tandarts voor meerdere paarden tegelijk komt hoef je meestal niet te betalen voor het onderzoekje, maar alleen als er ook daadwerkelijk iets aan het gebit van je paard gedaan moet worden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:19

@Nijland Dat vind ik een goeie! Maarja waar zou ik t geld vandaan moeten halen?
Als ik hem trouwens op zijn donder geef wordt het alleen maar erger, en dan valt hij werkelijk aan met de bedoeling om diegene pijn te doen (tijdens het longeren)
Hij doet het trouwens ook bij iedereen

dan zou ik hem toch een keer nalaten kijken, lijkt wel of hij pijn heeft,en er niet door heen kan/wil komen als hij dat in 1 keer moet.
je zegt eigenlijk, als je er langer over doet het makkelijk gaat(door eerst buiten te rijden), misschien heeft hij toch echt moeite vanwege pijn of stijfheid om het in 1x goed te kunnen doen en geeft het buiten rijden hem dan eerst het voor deel om langzaam losser te worden in zijn lijf.misschien dat de paardenfluisteraar hem ook langzamer door zijn moeilijkere punt liet gaan.
voorbeeld
stel je eens voor dat je zelf door je enkel bent gegaan. dan ga je ook niet gelijk weer volledig er op lopen. je begint weer rustig aan op het puntje van je tenen, naarmate je langer loopt ga je ook steeds iets meer de rest van je voet belasten, dus het gaat wat beter. maar ga niet even zitten en dan ineens weer 100 % belasten, dat zal niet gaan lukken, je zult dan weer op je tenen moeten beginnen.
ik zou hem toch voor de zekerheid na laten kijken, kost misschien wat geld maar dan weet je wel zeker of hij geen pijn heeft. en wat zijn die paar centen nou tegen over een blij en gezond paard. wie een dier neemt weet dat er ook (onverwachte)kosten aan zitten.
zo door tobben lijkt me ook niet alles.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:23

Kan je je paard dan niet losgooien in een paddock?
En dan moet je hem wel laten lopen, want er staan hier reactie's dat hij te weinig buiten zou staan, en zijn energie niet kwijt kan.
Dan kan je hem toch in de paddock losgooien? Dan ga jij erbuiten staan, longeerzweep bij de hand, en trommel maar eens op het hek, want als dat zo zou zijn (Dat je paard zijn energie kwijt moet), zou hij hierop reageren door te gaan rennen, springen, en gek doen. Of geef maar een zwiep met die longeerzweep, als hij ermaar door gaat lopen. En JIJ staat veilig langs het hek! Hij kan je geen kwaad doen, hij kan je niet trappen, en als jij doorhebt dat hij je wilt bijten, doe je een stap achteruit, en geef je hem flink op z'n donder!

Succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:42

LoveUggs schreef:
Hij kan je geen kwaad doen, hij kan je niet trappen, en als jij doorhebt dat hij je wilt bijten, doe je een stap achteruit, en geef je hem flink op z'n donder!

Succes

Dit is dus ontzettend tegenstrijdige taal. Een stap terug doen betekent dat je onder doet voor dat paard. Hem daarna corrigeren zal het paard dus niet snappen en heftig terug reageren.

Dit is gewoon niet een probleem waar je zelf mee aan moet gaan kloten. En zelf veilig achter een hekje staan met een zweep vind ik super oneerlijk naar je paard toe.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:08

Dat vind ik niet. Want als een paard het op je heeft gemunt ben je de pineut. Als jij door iemand word geslagen (door het paard getrapt) sla je die persoon toch terug? (om even als voorbeeld te noemen) Of als iemand zegt dat je iets stoms aan hebt maak je toch ook duidelijk dat jij het WEL leuk vind. Je kan een paard echt wel straffen voor zo iets als de rest uitgesloten is. En om hem met een longeerzweep op te jagen is toch geen probleem? Als op het hek trommelen niet werkt kan je met de zweep in het zand slaan. Je doet er het paard geen pijn mee. En misschien is een stap achteruit doen niet zo'n goed idee maar het is beter dan gebeten worden. Je kan je misschien eerst zelf groot maken maar als hij dan toch bijt stap ik toch echt weg.

Gelukkig heeft iedereen zo zijn eigen mening en vraagt TS om tips. Van mij heeft ze er een en het is aan TS om te kijken of ze er wat mee doet ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:12

LoveUggs schreef:
Dat vind ik niet. Want als een paard het op je heeft gemunt ben je de pineut. Als jij door iemand word geslagen (door het paard getrapt) sla je die persoon toch terug? (om even als voorbeeld te noemen) Of als iemand zegt dat je iets stoms aan hebt maak je toch ook duidelijk dat jij het WEL leuk vind. Je kan een paard echt wel straffen voor zo iets als de rest uitgesloten is. En om hem met een longeerzweep op te jagen is toch geen probleem? Als op het hek trommelen niet werkt kan je met de zweep in het zand slaan. Je doet er het paard geen pijn mee. En misschien is een stap achteruit doen niet zo'n goed idee maar het is beter dan gebeten worden. Je kan je misschien eerst zelf groot maken maar als hij dan toch bijt stap ik toch echt weg.

Gelukkig heeft iedereen zo zijn eigen mening en vraagt TS om tips. Van mij heeft ze er een en het is aan TS om te kijken of ze er wat mee doet ;)

En zo geef ik mijn mening weer over jouw mening ;)

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 14:13

Ik zal wel eens een filmpje maken en deze dan plaatsen
Ik moet wel al vantevoren aangeven dat ik niet vaak heb gelongeerd!
(Sinds kort pas manegeruiter af :'))
Ik ben de enige die "dom" (zo zeggen ze dat) genoeg is om hem te longeren.
Andere mensen die regelmatig andere paarden longeren, durven Appie niet te longeren
Zelfs de instructeuren niet :oo

Voor de rest zal ik kijken of ik iemand hem kan laten onderzoeken
Want het zou best eens heel goed lichamelijke klachten kunnen zijn!

Longeren lukt overigens wel NA het rijden, met wel een beetje doordrammen/aandringen. Waar ligt dit dan weer aan?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:01

Probeer eens een Join up.
Dit is ook een vorm van longeren wat goed is voor de band tussen ruiter en paard.
Misschien ziet hij geen leiderschap in je, en dat hebben paarden wel nodig.
Vooral als hij zo weinig op de wei staat, heeft hij ook geen kudde waar hij de baas in kan spelen!
En als hij los is, met alleen jou, probeert hij jou als kuddegenoot 'onder hem' te laten staan.

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 18:10

@Lizzyy
Nou ik ben wel degelijk de leider en dat weet hij ook,
maar dit met longeren doet hij bij iedereen.
Zelfs bij sterk gebouwde mannen.
Ik moet erbij zeggen hij is bij mij zelfs liever!
Hij heeft maar een paar weken niet op wei gestaan,
en hij doet dit aanvallen met longeren al jaren.
Komende zaterdag mogen ze weer erop,
en dan leidt hij de kudde zoals hij altijd heeft gedaan haha :')
Hij is dus een echte leider, maar hij weet dondersgoed dat ik boven hem sta
Want hij is rustig bij mij als ik met hem wandel,
Luistert naar me, bijt me niet,
en in het bos als hij ergens bang voor is,
dan vertrouwt hij mij als ik laat merken dat het niet eng is <3
Maar wat betreft de Join Up ben ik wel degelijk nieuwsgierig B-)