Scheve ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Scheve ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:06

Hoi mede bokkers!

Laat ik het kort houden: Ik zit scheef op mijn paard en heb zelfs 1 heel gaatje beugelriem verschil. Als ik dit niet doe zit ik voor mijn gevoel(?) behoorlijk scheef. Ik ben meerdere malen nagekeken maar ik ben niet scheef in mijn botten, dus ik neem aan dat het mijn spieren zijn. Onder het sporten heb ik last van mijn spieren (en soms gewrichten) hiervoor ben ik in onderzoek bij de reumatoloog.
Maar mijn vraag is dus of jullie hier misschien ervaring meehebben en hiervoor dus misschien één, of zelfs meerdere oplossingen voor hebben..? Mijn paard is niet compleet recht in bespiering, maar ze is niet extreem scheef. Als er een goede ruiter opzit, zit zij ook niet scheef. Hierdoor neem ik dus aan dat het niet mijn paard haar 'schuld' is dat ik scheef zit. Oh ja, ik heb een goede instructrice en zij komt binnenkort weer langs. Ik doe dit vooral om meerdere meningen en misschien wel ervaringen van andere ruiters op te doen.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest en alvast bedankt!

ijsdame

Re: Scheve ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:15

hoi, ik had ook een scheefheids probleem ivm mn rug,
de zadelmaker kwam met een ontzettend goede tip nl: gpgn stijgbeugels, hierin zit een veer die me telkens weer op het goede been zette letterlijk!! Tevens is mn zadel een tijdje aangepast zodat ik beter recht kon gaan zitten en me paard ook weer gelijkere druk op haar rug kreeg!
Nu gaat het heel goed, op dagen dat ik moe ben moet ik er nog wel steeds op letten dat ik recht zit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:15

Miss eens een centered riding les nemen.

Geen een mens is recht net zo als dat geen een paard recht, maar een ruiter niet in balans op een scheef paard dat wil wel eens botsen, je zou het paard kunnen gaan rechtrichten en zelf ook goed op je houding gaan letten.

Ik zou niet mijn beugels ongelijk maken, maar bij elke pas dat het paard zet je zit gaan controleren, maar wat ik al zei , neem eens een paar lessen centered riding en doe recht richt oefeningen met je paard zodat je samen in balans kan komen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:21

centered riding is een erg goed idee , ga het zelf ook doen in juni ,,ik ben ook best wel wat scheef als zeg ik het zelf :D

sokkie4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:53

heb ik ook! Als ik denk dat mijn beugels goed zitten, verschillen ze eigenlijk 1 of 2 gaatjes. Mijn tip die ik van een ervare ruiter heb gekregen (in mijn geval van de oorzaak) met de bovenkant van je voet op de rand van de stoeprand gaan staan en mijn tekorte spier in mijn enkel/been op te rekken. Houd eerst gewoon je hakken op de grond en herhaal het elke dag 5 minuten en daarna kun je je hak van de grond afhalen. Ik zit nu al bijna recht met met beugels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:55

Ik denk dat je toch moet doorbijten en de beugels gelijk maken en gewoon gaan :)
Zonder dat je het doorhebt heeft het wel invloed op je paard als je scheef zit, waardoor het zelfs kan zijn dat je paard scheef wordt. En hoe lastig het ook is, op den duur went het wel. Ik had namelijk altijd de tik om met ongelijke teugels te rijden, het is heel lastig af te leren maar het is even doorbijten.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:00

Ik had daar ook heel erg veel last van, kwam gewoon omdat ik meer kracht heb in rechts als in links (ik ben rechts ;) ) Dus ik ben elke avond op m'n linkerbeen gaan hinkelen, en met rijden heb ik elke minuut tegen mezelf gezegt; naar links zitten!
Eerst voelde het idd alsof ik dan hartstikke scheef zat, maar ik ben er nu aan gewend, en loop nu niet meer het risico dat m'n paard nog schever word door mij :)
Dus probeer je 'zwakke' been te trainen!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:00

Bizzybijtje schreef:
Ik denk dat je toch moet doorbijten en de beugels gelijk maken en gewoon gaan :)
Zonder dat je het doorhebt heeft het wel invloed op je paard als je scheef zit, waardoor het zelfs kan zijn dat je paard scheef wordt. En hoe lastig het ook is, op den duur went het wel. Ik had namelijk altijd de tik om met ongelijke teugels te rijden, het is heel lastig af te leren maar het is even doorbijten.

:j
Vooral niet de beugels ongelijk maken!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:05

Allemaal hartstikke bedankt! :D Meer tips zijn nog altijd welkom haha!

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:03

Wel ervaring, geen oplossing. :(
Dus ik lees even mee.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:08

Jammer genoeg zit je niet bij mij in de buurt.
Maar kijk eens bij Anne Muller op de site. Deze coaches hebben veel ervaring met zit/houding en alles wat erbij komt kijken, ook scheve ruiters!