Slofje schreef:Dacht ook niet dat je echt zagen bedoeld. Zullen we jou een stuk ijzer in je mond proppen en er dan even een lekkere harde ruk aan geven? Ga je toch ook niet dood van? Kijken of je dan stopt of er tegenin gaat, een reactie gevend op de pijn.
Paarden gaan ook niet dood van een onterechte mep of een keiharde prik van een spoor, betekent nog niet dat het niet fout is om te doen.
Soms gaat mijn paard er ook vandoor, en dan helpt kleine zachte ophoudingen geven 100 keer beter dan hard trekken als ik met bit rijd. Bitloos hoef ik mn pink maar op te tillen of hij staat met een ruk stil tegenwoordig.
Edit: daarnaast is een slofteugel natuurlijk wel een handige noodrem, je kunt niet met een paard op weg als hij een gevaar vormt voor jou en/of omgeving, maar het is niet goed om dat als oplossing te gebruiken.
Zolang er nog geen ondersteuning is, slofteugel misschien, maar zodra het er is hoort die slof weer in een hoekje weg gestopt te worden.
Ik zou persoonlijk nooit een slof gebruiken bij mijn paard, als ik de rem er niet op heb ga ik er niet op, punt uit.
Misschien is het juist even beter om iets fouts te doen. Schept aan de ene kant ook meer duidelijkheid voor het paard. Dat mag ie niet, en dit mag ie wel. Door steeds kleine zachte ophoudingen te maken, weet mijn paard echt niet dat ie fout zit. Ze moeten dat in zien, zodat ze het voortaan niet, tot minder doen. En nog zijn er paarden die er schijt aan hebben...