Ligt het aan het zadel of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lissel

Ligt het aan het zadel of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 13:47

Hallo bokkers,
De laatste tijd is mijn Friese ruin, Foeke vrij onstuimig als het zadel er op ligt er ik er op ga zitten. Voordat dit gebeurd is er helemaal niks aan de hand en is Foeke zo braaf als wat. Het zadel hebben we als sinds hij beleert is dus toen hij 3,5 was ongeveer. Foeke is nu bijna negen het zou kunnen dat hij nog gegroeid is maar ik zie niks aan het zadel verder wat er verkeerd aan is. Ik weet natuurlijk dat zadelmakers hier beter naar kunnen kijken. Maar omdat mijn Moeder er niks aan ziet vind ze het onnodig om hier een zadelmaker voor te laten komen. Zou het onstuimige gedrag aan het zadel liggen?

Ikima

Re: Ligt het aan het zadel of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:51

Lijkt mij toch verstandig om een goede zadelmaker erbij te halen, je paard is lichamelijk waarschijnlijk wel veranderd, meer spieren. Kan best zijn dat het zadel te krap is en dat hij daardoor gaat protesteren.
Zeg maar tegen je moeder dat het goedkoper is om er nu een zadelmaker bij te halen dan straks hoge dierenartsrekeningen omdat de rug verknald is door het zadel.

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:54

inderdaad, toch even een zadelmaker laten kijken.
In 5.5 jaar kan een paard behoorlijk veranderd zijn wat betreft zijn bouw.
Daarnaast veranderd een zadel ook in die tijd, misschien is het tijd voor een nieuwe vulling?
Lijkt me geen overbodige luxe om het zadel eens na te laten kijken.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:56

Het is inderdaad geen overbodige luxe om je zadel na te laten kijken, eigenlijk moet je dat elk jaar een keer doen. Het kan zijn dat je probleem daar vandaan komt, maar dat hoeft niet. Misschien heeft hij de lente in zijn bol of ben jij niet consequent en duidelijk genoeg of heb je nog geen ervaring genoeg voor hem, dat kunnen wij vanaf hier niet beoordelen. Ben jij de enige die hem berijdt of rijden er nog meer mensen op en hoe doet hij het bij evt. andere ruiters?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:56

Is je moeder zadelmaker?

Als je 5.5 jaar niet naar je zadel laat kijken is wel erg nalatig, als je begaan bent met je paard laat je die regelmatig miss zelfs 3 x per jaar even controleren.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:20

Minimaal 1 keer per jaar checken vind ik eerlijk gezegd niet meer als normaal maar goed ik zou als ik jou was wel even iemand erbij halen ja.

KV7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:32

hoi, volgens mij kun je ook gewoon je zadel naar een paardenwinkel gaan dan weet je iig of hij niet gebroken is, dan kun je alsnog vragen wat het event. kost om het te laten maken. Als hij vrij ligt van de schoft en hij is niet gebroken dan is het denk ik wel in orde.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:37

KV7 schreef:
hoi, volgens mij kun je ook gewoon je zadel naar een paardenwinkel gaan dan weet je iig of hij niet gebroken is, dan kun je alsnog vragen wat het event. kost om het te laten maken. Als hij vrij ligt van de schoft en hij is niet gebroken dan is het denk ik wel in orde.

Het gaat er ook om of het nog goed past, dus beter om een zadelmaker langs te laten komen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:18

vertel je moeder dat een paard ieder jaar groeid massa(net als kinderen uit hun kleding groeien),hetzelfde zadel als toen hij baby was is nu gewoon te krap..dat doet hem pijn en probeert dat jullie te vertellen.

het betekent niet dat het zadel slecht hoef te zijn maar gewoon te smal..

Lissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 13:17

Bedankt voor de reacties, we gaan er zadelmaker naar laten kijken!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:48

goed zo,je moeder dus kunnen overtuigen?

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:41

Ik zou er toch, als ik jou was ook even een Zadelmaker bijhalen. Misschien zie je het probleem zelf wel niet, maar jij bent geen Zadelmaker. Zij weten vrijwel vaker meer daarover dan jij.