Paniek bij ander paard in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Paniek bij ander paard in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 04:02

Mijn paard heeft weer wat "nieuws", ze heeft dit al eerder gedaan, maar dan in mindere mate.
Ze raakt in paniek als een ander paard in de bak rijdt en richting haar dreigt te komen. Ze gooit dan haar hoofd omhoog, pakt het bit vast en draait het liefst om. Als we alleen rijden, loopt ze als een zonnetje. Ik probeer het rijden zo afwisselend mogelijk te maken om haar af te leiden, maar dit helpt niet. Ze gooit gelijk de rem er op en wil er echt niet langs. Vandaag heb ik haar er wel een paar keer langs kunnen drijven, maar ze baant dan dusdanig dat het tempo niet gecontroleerd is.
Het is me een raadsel hoe dit ontstaan is, ik heb er inmiddels al wel 2x naast gelegen, dus het wordt wel tijd voor een oplossing. Wie heeft hier ervaring mee?

midgie

Re: Paniek bij ander paard in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 07:31

Ik denk dat je de oplossing bij jezelf moet gaan zoeken, het is vaak een rijtechnisch probleem,
Ik weet niet of je les hebt, maar ik weet iemand in Den Haag die jou hierbij kan helpen.
kijk eens op www.jannadevries.nl

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 09:03

Ja, ik heb les. Ik vraag eerlijk gezegd om een reactie van mensen die hier ook ervaring mee hebben of weten waar dit vandaan komt, want jouw reactie kun je zowat bij ieder topic neerzetten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:08

En ook al kan je dat bij elk ander topic neerzetten, het is gewoon weg een feit. Daarnaast zijn bijna alle problemen die ruiters met zijn/haar paard ervaren het probleem van de ruiter, niet van het paard en dus rijtechnisch.

Midgie heeft dus volledig gelijk, het probleem moet je bij jou zelf gaan zoeken en niet bij je paard.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:30

Hoi,
Dit probleem ken ik. Heb een blauwe maandag een ruin gereden van iemand anders die dit deed, gecombineerde draaien met een bokje er achteraan. Ik heb uiteindelijk, na een paar keer zandhappen, bedankt. Er is helaas voor het paard geen oplossing gekomen, hij is daarna zo ver ik weet niet meer gereden en verkocht.
Wat hielp was het paard dusdanig afleiden met rijden en oefeningen dat hij niet op een ander paard lette maar juist op mij. Dat was hard werken. Bij navragen hoe het paard eerder was gereden, hoorde ik achteraf, dat was met aan iedere kant een zweep. En totaal niet iets wat ik zou willen.
Ik weet nog wel dat ik een mailtje had gestuurd naar maandblad Bit en die adviseerde om eerst grondwerk te doen om eerst vertrouwen te kweken. Eventueel met iemand er eerst naast / rijdend aan de longe. Want aan de longe deed het paard het niet.
Ik kon dit niet meer terugvinden, maar vond wel iets anders;
http://www.horses.nl/vraagbaak/332/bang ... mend-paard
Ik denk dat er wel een grote kern van waarheid in zit, als het paard voldoende vertrouwen heeft in de persoon op zijn rug dan is er niks aan de hand.
Heel veel succes!

Groetjes Lise

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:47

Tessebes schreef:
Ja, ik heb les. Ik vraag eerlijk gezegd om een reactie van mensen die hier ook ervaring mee hebben of weten waar dit vandaan komt, want jouw reactie kun je zowat bij ieder topic neerzetten.

Ja klopt en dat doe ik ook bijna altijd bij elk topic vermelden, geloof me ik heb genoeg ervaring om te weten dat het 9 van de 10 x de ruiter zijn fout is.
Helaas willen de ruiters dit vaak niet horen, maar het is idd wat Quir ook zegt een feit.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:58

mijn oude pony deed dat in het begin ook en dan vooral als ik op de hoefslag reed en er iemand te kort langs me heen kwam op de binnen hoefslag..(ze had het ook aan de hand als ze tussen een muur en een paard heen moest..)zij kreeg er last van nadat ze op concour een trap heeft gehad van een andere pony..ze is uit eindelijk wel over haar angst heen gekomen door heel veel te oefenen om naast een ander paard te lopen.eerst gewoon op de binnenhoefslag met een ander paard naast haar zodat ze het gevoel had dat ze weg kon..en later reed ik op de hoefslag en een ander paard op de binnenhoefslag.het had wel even tijd nodig maar het is wel met veel vertrouwen en geduld goed gekomen.

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:05

Hallo,

Mijn paardje doet precies hetzelfde. Zolang we allemaal op dezelfde hand rijden is er niks aan de hand. Iedereen mag dicht langs haar galloperen ze reageert hier minimaal op. Maar zodra er een paard tegemoet komt word ze bang, als er 2 meter tussen zit is er nog geen probleem, ze spant zich wel een beetje maar je kunt haar goed doorrijden. Zodra de afstand 1 meter word raakt ze in paniek, of ze gaat op de rem of ze pakt het bit en zet het op een lopen.

Ik trek me er weinig van aan, probeer dr een beetje rekening mee te houden dat ik niet te dicht langs anderen rij. Mocht het wel voorkomen dat ze schrikt beloon ik haar en rij gewoon verder alsof er niks aan de hand is. Mijn paardje is nu 2,5 maand onder het zadel maar het gaat steeds beter. Hopelijk kan ik dr over een tijdje rustig langs andere paarden rijden zonder dat ze bang word. Geduld is een schone zaak denk ik.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:51

Ja, ik heb dit zelf met een paard gehad. Elke keer als dit andere paard me tegemoet kwam op de 2e hoefslag raakte de mijne in paniek. De andere, veel meer ervaren, ruiter wees me erop dat ik zelf wat verstijfde als ik passeerde. Waarschijnlijk omdat ik verwachtte dat ze er weer van opzij zou springen. We zijn toen elke keer langs elkaar heen gaan rijden en elke keer als we elkaar passeerden moest ik mijn handen iets naar voren brengen en haar op de hals kriebelen. Als we er voorbij waren moest ik zeggen dat ze braaf was. Hiervan ontspanden we beiden! Na dit enkele keren gedaan te hebben was het probleem voorgoed voorbij. Rijtechnisch probleempje dus, eigenlijk zonder het zelf door te hebben.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:16

Genoeg ervaring hiermee, het is erg simpel op te lossen.

Is alleen het tegemoet rijden een probleem of gewoon überhaupt het vlak langs je komen van een ander paard? bijv. als je op de hoefslag stapt en iemand rijd (van achter) vlak langs je in galop? Is dat ook een probleem?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:44

Bedankt voor de reacties.
@sanne83; ze doet het alleen bij tegemoet komende paarden
@sillyhorse; ik denk dat je een punt hebt, nu ik er een paar keer afgevallen ben, ben ik er meer alert op, zodra ze 1x weggesprongen is, ben ik er veel mee bezig, waardoor het alleen maar erger wordt. Het is nu zelfs al zo dat ze op 30 meter afstand al op de rem gaat en probeert om te draaien. Ik wil graag ontspannen, maar als ze omdraait hap ik gelijk zand, want ze is zo razendsnel en flexibel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:10

Neem een vriendin & paard mee, die je net zolang helpt tot het goed is.

Begin in stap en vind het punt waarop je paard gespannen wordt. Ga niet door tot je paard in paniek raakt en omkeert, dan ben je veel te ver gegaan. Mooie eerste stap is dat jij op het andere paard afstapt, zodra je paard opspant, vraag je je vriendin achterwaarts te gaan, zodat het andere paard achteruit gaat, weg van jullie. Jij volgt dan het achteruitgaande paard. Niet dwingen, laat hem zelf kiezen op welke afstand hij wil. Uiteindelijk zal hij steeds dichterbij durven komen. Daarna hetzelfde met in stap passeren, eerst op een grotere afstand en dan steeds dichterbij tot je rakelings langs elkaar kan stappen. Bouw het dan langzaam op, zodat jij eerst langs het stappende paard kan draven, daarna galopperen. Daarna doe je dezelfde opbouw terwijl het andere paard in draf gaat en daarna in galop. Voel goed aan hoeveel spanning je paard heeft en probeer te herhalen totdat die stap die je op dat moment vraagt, geen enkele spanning meer oplevert, pas dan ga je naar de volgende stap.
Soms zal je er langer aan moeten werken, bij sommigen is het in een sessie over. Succes!
In de tussentijd zou ik vermijden met andere paarden te rijden. Dit moet er echt helemaal goed inzitten, voordat je alles aan het toeval overlaat en je de kans hebt dat je paard weer wegschiet.