Help: haflinger moet evenwicht terugvinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Help: haflinger moet evenwicht terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 00:58

Hoi allemaal,

Een vriend van me heeft net een haflinger gekocht, ze heet Dunja en ze is 15 jaar. Dunja is een verschrikkelijk lieve, doodkalme pony en dat waren eigenlijk onze voornaamste eisen. We weten niet zo heel veel over haar achtergrond. Ze heeft in een ver verleden voor de kar gestaan, en dat gaan we nu weer oppakken (onder deskundige begeleiding) en ook is ze veel onder het zadel geweest.

Dunja is een beetje een opknappertje. Voor zo ver we weten, is er het afgelopen jaar helemaal niets mee gedaan. Ze is veel te dik, haar hoeven waren een puinhoop (maar gelukkig is de smid vorige week langsgekomen en nu ziet het er veel beter uit) en ze geniet wel zo overdreven van de aandacht, dat ik denk dat ze die ook het afgelopen jaar veel tekort is gekomen.

Onder het zadel is ze ook heel braaf, je kan duidelijk zien dat ze het allemaal gewend is, maar dat ze wel weer even moet wennen. Ze reageert super met grondwerk, wil graag meewerken.
Kortom: lief, braaf, schrikt niet, werkwillig, heel licht op alle hulpen, wat wil je nog meer?

Nou, allereerst willen we natuurlijk haar +/- 80 kilo overgewicht eraf. Maar je snapt ook dat ze niet bepaald lekker bespierd is.
Die vriend van me heeft haar nu twee weken en omdat de smid pas na anderhalve week kon komen, hebben we in het begin niet veel met haar gedaan (poetsen, knuffelen, beetje grondwerk, rondjes gestapt onder het zadel, vooral eigenlijk zonder zadel met de buurtkindjes erop. Dunja vond het allemaal prachtig). Dat was in haar eerste weekje wennen. Toen brak er toch een stuk hoef af en ze had een scheur in haar hoef waarvan ik niet wilde dat die verder uit zou scheuren.

Vandaag was ze eigenlijk voor het eerst echt onder het zadel en ohoh, probleem met conditie, bespiering en met haar evenwicht. Nouja, dat zat er natuurlijk aan te komen met een opknapper, en het is op zich geen probleem, we hebben ruim de tijd om er aan te werken.

Op zich weet ik wel hoe je aan de bespiering moet werken: stappen, stappen, stappen, stappen. Daarna ook beetje draven. Harde ondergrond. Veel oefeningetjes rijden, eerst groot, dan kleiner. Bij alles onstpannen werken, hoofd laag. Ik wil haar eigenlijk niets bijvoeren om betere bespiering te krijgen, omdat ze al veel te dik is en gewoon op rantsoen moet. Hiernaast zijn eventuele tips over opbouw van bespiering natuurlijk welkom.

Maar goed, vanmiddag bij het drafje 'viel' ze eigenlijk de bocht door. Ze moest haar ruiter EN haar extra kilo's allemaal de bocht door krijgen en dat leek toch een beetje veel gevraagd. Het was allemaal behoorlijk onbehouden en dat snap ik ook, maar ik zou graag van jullie tips krijgen hoe we aan haar balans kunnen werken. Op de longeercirkel gaat het redelijk (zonder ruiter), maar een scherper bochtje in draf met ruiter werd een beetje een rare vertoning. Ze is ook een klein beetje scheef, de ene kant op gaat alles net iets makkelijker dan de andere kant, hoewel ze het wel goed probeert.

Nou moet ik erbij zeggen dat dit alles in een nogal pittig tempo gaat. Ze wil absoluut niet onder je uit, maar ze moet er denk ik weer even aan wennen dat je in draf meer tempo's hebt dan alleen 'gaan met die banaan'. Waarschijnlijk ontwijkt ze met haar tempo ook een beetje haar achterhand, hoewel ze wel mooi ruim loopt op de rechte stukken. Gallop heb ik me vandaag nog maar niet aan gewaagd, het was de eerste keer, de bocht in draf was al wat lastig en we hebben nog geen bak, we rijden in de wei, dus ik ben een beetje bang dat ze uitglijdt en het hoeft ook allemaal nog niet. Ik ben al lang blij dat ze er vandaag (eigenlijk voor het eerst weer 'echt' rijden sinds een jaar) zo veel plezier in had.

Dus, heel graag tips over hoe ik haar kan helpen om haar evenwicht terug te vinden. Denken jullie dat het met rustig beginnen met oefeningen en opbouwen van spieren vanzelf goed komt? Zorgt betere bespiering alleen al voor beter evenwicht? Of zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Ik snap natuurlijk dat de ruiter, ik of wie dan ook, niet zelf haar uit balans moet gooien, door een beetje te gaan zitten zwabberen en stuiteren. Maar de mensen die nu op haar rijden (ik en een vriendin) hebben allebei een behoorlijke zit en tot nu toe zijn er nog niet zo heel veel pony's onder ons omgevallen ;)

Alvast bedankt voor jullie tips!

Natasjaa

Re: Help: haflinger moet evenwicht terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 01:04

Ik denk dat je met goed les een heel eind kan komen, iemand vanaf de grond kan toch dingen zien en aanvullen die je zelf niet altijd merkt als je rijdt, of misschien wel merkt, maar niet weet hoe ze op te lossen kunnen zijn... Verder vraag ik me af of de pony niet misschien atactisch is? Is dat ook al nagekeken?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 01:47

@natasja: Na het rijden hebben we het meteen over les gehad, iemand die centered riding les geeft. Ik heb even opgezocht wat ataxie is en ik zal er mijn ogen even voor openhouden, bedankt. Maar het is in ieder geval geen zwaar geval van ataxie, gelukkig. Vandaag waren er twee meisjes met shetlanders aan het spelen, wat Dunja de haflinger natuurlijk bijster interessant vond. Dan stampt ze zonder problemen met haar staart omhoog de hele wei door, in een wel hele mooie gang. Alleen is de wei niet zo breed (omdat ze dus op rantsoen staat) en gaat ze niet in galop de bocht door. De bochten waren vandaag ook het enige probleem, rechtdoor gaat prima en ook kaarsrecht. Toch houd ik het nog even in de gaten, bedankt!

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 01:49

ohja, hierboven lees je dat ze alleen staat , omdat ze zo op de shetten reageerde en dat is ook zo. Maar er komt een vriendje!

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 02:05

@natasjaa: nog even verder ingelezen. Ga morgen me even laten filmen als ik voltes, achtjes en slangevoltes rijd. Toch even proberen wat verzamelder te rijden. Galopje proberen en terugnemen, ook allemaal op film. Even staartdruk bekijken. Ik denk eigenlijk dat het dat niet is, maar blij dat je me wel even gewaarschuwd hebt en houd mijn ogen open! Als ze toch symptomen lijkt te hebben, DA erbij!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:50

Hoi Gineke,
Hoe lang ben je nu met haar bezig?
Als een paard moeite heeft met zijn balans zou ik juist eerst vooral rechte lijnen rijden. Als de bochten in de hoeken goed gaan zou ik de binnen hoefslag nemen, daarna pas beginnen met voltes. Prima dat het tempo eerst wat hoog is, dat heeft vaak ook met een stukje balans te maken te hebben. Kleine bochten vindt ze nu sowieso moeilijk en raakt ze uit balans, dus die zou ik eerst niet te veel doen, evenals verzamelen. Dat komt uiteindelijk wel.
Groetjes Lise

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:54

Geef wel bv pavokoeken want ze heeft wel voeding nodig om het vet kwijt te raken en spieren te maken.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:39

@ lise: ga ik doen, bedankt!
@ kohtje: mijn zusje weet heel veel van paardenvoeding, ik zal haar inderdaad eens vragen.

Bedankt!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:38

Hoe groot is de bak waar je met haar in rijd?
Want vooral in het begin is een kleine bak erg moeilijk om je evenwicht in te bewaren.
Mijn verzorg paarden hadden ook een hele tijd stil gestaan. De eigenaar heeft haar kniebanden gescheurd, dus die kan niet rijden. Kortom: ze hadden minstens een half jaar tot een jaar niks, tot bijna niks gedaan. Ook overgewicht gekregen enz. enz. Ik rijd ze nu zo'n 2 a 3 maanden bij. 4 dagen in de week. In het begin was het werken in de bak onwijs moeilijk, omdat wij gewoon een hele kleine bak hebben. Laten we zeggen dat het 'te doen' is. Na een weekje, kon ik eindelijk met ze naar buiten. Dit was voor hun erg zwaar, aangezien hun conditie ook beneden pijl was. Maar het heeft enorm geholpen. Probeer lekker veel met haar buiten te rijden! Lange stukken. Bij ruiterpaden zijn namelijk RUIME bochten, en lange rechte stukken. Gewoon lekker opbouwen. Stap, draf, galop, lekker opbouwen. Doe dit desnoods om de dag. De ene dag naar buiten, de andere dag in de bak. Zo bouw je conditie op, kweek je spieren, werk je aan het evenwicht, en valt ze af. Verder kan je ook een dieet voor haar opzoeken, die ze kan volgen. Die van mij zijn intussen al 40 en 60 kilo afgevallen! En probeer eens balkjes te lopen. Dat kan een paard ook vooral goed helpen met waar het zijn benen neer kan zetten, en om in balans te blijven! Succes!

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 22:04

@LoveUggs: thanx, lijkt me een goed plan. We hebben vandaag een hele ruime bak afgezet in de wei (20x40, ik weet dat het een normale afmeting is, maar toen ik hem ging uitzetten, leek het ineens heel groot). Nu staat er nog (jong) gras, vanwege het risico op hoefbevangenheid mag ze er toch niet staan. Binnenkort komt er een zandbodem in. Hierin kan ze lekker ruime bochten maken en buitenrijden ligt ook zeker in de planning.
Omdat ze zo ontzettend lief is, geef ik ook een paar buurtkindjes les op haar, zo af en toe. Die kunnen nog niet, of nog maar een beetje rijden, dus die mogen met een lekker lang teugeltje heel veel stappen en af en toe een klein stukje draf. Kan ze lekker rustig aan haar conditie opbouwen. Ik zie nu al dat haar conditie vooruit aan het gaan is. Waar ze 2 en een halve week geleden nog liep te puffen en te steunen na drie rondjes in de longeercirkel draven, houdt ze het nu zonder moeite veel langer vol. Natuurlijk niks overvragen, maar we gaan de goede kant op!

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:54

Natasjaa schreef:
Ik denk dat je met goed les een heel eind kan komen, iemand vanaf de grond kan toch dingen zien en aanvullen die je zelf niet altijd merkt als je rijdt, of misschien wel merkt, maar niet weet hoe ze op te lossen kunnen zijn... Verder vraag ik me af of de pony niet misschien atactisch is? Is dat ook al nagekeken?

Ben het hier over eens. ^.