Een vriend van me heeft net een haflinger gekocht, ze heet Dunja en ze is 15 jaar. Dunja is een verschrikkelijk lieve, doodkalme pony en dat waren eigenlijk onze voornaamste eisen. We weten niet zo heel veel over haar achtergrond. Ze heeft in een ver verleden voor de kar gestaan, en dat gaan we nu weer oppakken (onder deskundige begeleiding) en ook is ze veel onder het zadel geweest.
Dunja is een beetje een opknappertje. Voor zo ver we weten, is er het afgelopen jaar helemaal niets mee gedaan. Ze is veel te dik, haar hoeven waren een puinhoop (maar gelukkig is de smid vorige week langsgekomen en nu ziet het er veel beter uit) en ze geniet wel zo overdreven van de aandacht, dat ik denk dat ze die ook het afgelopen jaar veel tekort is gekomen.
Onder het zadel is ze ook heel braaf, je kan duidelijk zien dat ze het allemaal gewend is, maar dat ze wel weer even moet wennen. Ze reageert super met grondwerk, wil graag meewerken.
Kortom: lief, braaf, schrikt niet, werkwillig, heel licht op alle hulpen, wat wil je nog meer?
Nou, allereerst willen we natuurlijk haar +/- 80 kilo overgewicht eraf. Maar je snapt ook dat ze niet bepaald lekker bespierd is.
Die vriend van me heeft haar nu twee weken en omdat de smid pas na anderhalve week kon komen, hebben we in het begin niet veel met haar gedaan (poetsen, knuffelen, beetje grondwerk, rondjes gestapt onder het zadel, vooral eigenlijk zonder zadel met de buurtkindjes erop. Dunja vond het allemaal prachtig). Dat was in haar eerste weekje wennen. Toen brak er toch een stuk hoef af en ze had een scheur in haar hoef waarvan ik niet wilde dat die verder uit zou scheuren.
Vandaag was ze eigenlijk voor het eerst echt onder het zadel en ohoh, probleem met conditie, bespiering en met haar evenwicht. Nouja, dat zat er natuurlijk aan te komen met een opknapper, en het is op zich geen probleem, we hebben ruim de tijd om er aan te werken.
Op zich weet ik wel hoe je aan de bespiering moet werken: stappen, stappen, stappen, stappen. Daarna ook beetje draven. Harde ondergrond. Veel oefeningetjes rijden, eerst groot, dan kleiner. Bij alles onstpannen werken, hoofd laag. Ik wil haar eigenlijk niets bijvoeren om betere bespiering te krijgen, omdat ze al veel te dik is en gewoon op rantsoen moet. Hiernaast zijn eventuele tips over opbouw van bespiering natuurlijk welkom.
Maar goed, vanmiddag bij het drafje 'viel' ze eigenlijk de bocht door. Ze moest haar ruiter EN haar extra kilo's allemaal de bocht door krijgen en dat leek toch een beetje veel gevraagd. Het was allemaal behoorlijk onbehouden en dat snap ik ook, maar ik zou graag van jullie tips krijgen hoe we aan haar balans kunnen werken. Op de longeercirkel gaat het redelijk (zonder ruiter), maar een scherper bochtje in draf met ruiter werd een beetje een rare vertoning. Ze is ook een klein beetje scheef, de ene kant op gaat alles net iets makkelijker dan de andere kant, hoewel ze het wel goed probeert.
Nou moet ik erbij zeggen dat dit alles in een nogal pittig tempo gaat. Ze wil absoluut niet onder je uit, maar ze moet er denk ik weer even aan wennen dat je in draf meer tempo's hebt dan alleen 'gaan met die banaan'. Waarschijnlijk ontwijkt ze met haar tempo ook een beetje haar achterhand, hoewel ze wel mooi ruim loopt op de rechte stukken. Gallop heb ik me vandaag nog maar niet aan gewaagd, het was de eerste keer, de bocht in draf was al wat lastig en we hebben nog geen bak, we rijden in de wei, dus ik ben een beetje bang dat ze uitglijdt en het hoeft ook allemaal nog niet. Ik ben al lang blij dat ze er vandaag (eigenlijk voor het eerst weer 'echt' rijden sinds een jaar) zo veel plezier in had.
Dus, heel graag tips over hoe ik haar kan helpen om haar evenwicht terug te vinden. Denken jullie dat het met rustig beginnen met oefeningen en opbouwen van spieren vanzelf goed komt? Zorgt betere bespiering alleen al voor beter evenwicht? Of zijn er nog meer dingen die ik kan doen?
Ik snap natuurlijk dat de ruiter, ik of wie dan ook, niet zelf haar uit balans moet gooien, door een beetje te gaan zitten zwabberen en stuiteren. Maar de mensen die nu op haar rijden (ik en een vriendin) hebben allebei een behoorlijke zit en tot nu toe zijn er nog niet zo heel veel pony's onder ons omgevallen
Alvast bedankt voor jullie tips!