Vandoor gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Vandoor gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:29

Hallo,

Ik heb een probleempje. Soms kan mijn paardje helemaal uit het niets schrikken en dat schiet ze er van door, soms ben ik haar voor maar soms ook niet. En dan crost ze er ook als een gek vandoor. Vervolgens is ze heel erg onrustig en gaat ze helemaal 'stuiteren' . Als ik dan gewoon rustig weer ontspan zelf doet zij het meestal ook wel en dan doet ze het meestal niet meer. Maar ze heeft ook van die dagen (Net als vandaag -,-) dat ze gewoon niet meer ophoud. Ook al laat ik haar goed weten dat het niet mag dat flikt ze het toch weer. Vandaag reed ik op het gras, het ging echt super en wilde bijna stoppen. Ik wilde sowieso maar eventjes rijden en ze liep goed dus ja waarom zou ik doorgaan. ;p Maarja in iedergeval ik wilde nog even iets doen en ineens schiet ze ervandoor. Ze hoorde een eend in de sloot. Nja ik ontspan weer en reed er gewoon weer langs, maar ze schrok weer. Op kleine volte zetten, maar ze deed het weer. Ze was gewoon niet meer rustig te krijgen, dan maakte weer een vogel geluid en schrok ze weer. Nja uiteindelijk had ik haar zo ver dat ze er langs ging dus ik ga rustig verder met waar ik mee bezig was. En dan gaat ze me toch crossen in de galop. Als ik dan een kant op wilt gaat ze precies de andere kant op. Ik maak me zeg maar 'zwaar' maar ze gaat niet langzamer. Nja weer kleine volte, vervolgens weer een poging en weer doet ze het. Nou uiteindelijk kreeg ik haar wel weer rustig. Ik kon wel weer rustig galoperen en ik kreeg haar ook langs die zijde, maar ze was gewoon echt zeiknat en heb er een dik uur op gezeten nu. Niet dat ik het probleem vind, maar heb morgen wedstrijd dus daarom wilde ik maar even rijden. Ik ga dan wel net zo lang door dat ze rustig is en ik gewoon kan doen wat ik wil..
Heeft iemand misschien een tip hiervoor? Ik heb best veel geduld maar op een gegeven moment als ze maar gaat schrikken om niks dan ben ik het ook op een zeker moment zat. En het is niet zo dat het alleen vandaag gebeurd... Ik meot wel zeggen dat het al een heeel erg stuk minder is als eerst. Eerst deed ze het ook binnen, maar dat doet ze nu nooit meer. In de buitenbak heeft ze ook zo'n periode gehad, dat doet ze nu amper nog. Nou op het gras is nu pas de 3de keer dus dat vind ze dan in een keer weer spannend. Het lijkt gewoon of ze me dan op een of andere manier uitprobeer. Want op een gegeven moment doet ze het nooit meer, en dan in een keer weer heel erg? Lichamelijk is er niets mis met haar, en het zadel ligt goed dus daar kan het niet aan liggen.

Ik hoop dat het verhaal een beetje begrijpbaar is . ;p

linsim26

Re: Vandoor gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:08

hier ong hetzelfde probleem met mijn paard.
vooral als je er net op stapt schiet ze er zo vandoor. ze moet er eerst even vandoor rennen en daarna is ze rustig.
we longeren al van te voren zodat ze wat rustiger is maar die eerste rondjes blijft ze gestrest.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:18

Hoi Mikaa, wat vervelend dat je paard er zo vaak vandoor schiet.
Ik weet niet hoe lang je haar al hebt maar terwijl ik je verhaal lees, denk ik dat er gewerkt mag worden aan de vertrouwensband tussen jullie twee. Het is belangrijk dat dit paard jou als vertrouwd leider gaat zien. Onder het motto dat als jij zegt dat het veilig voor haar is, dan is het goed.. maar dat is eenvoudiger gezegd dan gerealiseerd. Ik weet niet of je les hebt? Maar grondwerk en schriktraining zouden hierbij wel kunnen helpen. Natuurlijk is ook jouw houding plus de misschien wel onbewuste spanning in je lichaam van groot belang want die geef je direct aan haar door, daar zijn paarden heel gevoelig voor. Ik denk dat een stukje begeleiding in jullie geval wel fijn zou zijn. Succes!

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:08

Ik zou idd schriktraining doen ;)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:20

Ik heb wel gewoon les. Het is gewoon heel verschillend. Zoals vandaag waren we voor de eerste keer ergens anders en het ging zo goed. Ze was eerst wel gestrest maar toen ze door had dat ik ook ontspande ging het gewoon super! Maar ze heeft gewoon van die dagen dat ze ineens heel gestrest is. De ene keer is ze dan ook heel makkelijk weer rustig te krijgen, maar de andere dus zoals gister dan krijg je haar amper nog rustig. We hebben haar nu 2.5 jaar, ik rijd er nu ongeveer 2 jaar op. Ik ben er heel hard afgevallen toen we haar net hadden en heb toen een half jaar niet meer gereden. Toen ging het de hele zomer weer goed, en dan in winter word ze weer veel drukker. Dus toen ging onze band er inderdaad een beetje aan, omdat ik haar niet meer vertrouwde en zij mij dus ook niet meer.. Nou uiteindelijk verder gegaan en afgelopen winter is het eigenlijk heel goed gegaan. Dus zoals ik al vertelde is het al heel erg verbeterd. Het kan misschien wel zijn dat ik iets in me houding doe als ze ineens er vandoor gaat. Dat ik daarna anders ga zitten ofso? Meestal rijd ik gewoon met een vriendin, maar gister reed ik wel alleen op het gras. MIsschien ligt het daar aan? Dat ze zich onprettig voelde omdat er geen ander paard was. Maar het eerste half uur ging wel weer goed.. Maar de volgende keer op het gras bij ons op de manege zorg ik er gewoon voor dat iemand met me mee wilt gaan :)