Snel langzaam en onoplettend etc..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Snel langzaam en onoplettend etc..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:02

Hallo bokkers!
Ik zit nu best met een probleem(pje)

Het rijden met mijn forester gaat erg goed ,maar na een kwartiertje / 20 min. begint ze tegen de rand te plakken.. been te negeren .. te hangen etc..
Dit is ontzettend vervelend.

Als we beginnen met rijden is ze meestal zelfs nog te fris en vrolijk etc.. en als we bijv. les hebben (1 uur) zakt ze na een kwartier al wat in .. terwijl als we daarna naar huis stappen (door het bos = leuk > ze houd van leker buiten crossen) ze weer lekker vrolijk en voorwaarts is .. dus moe is ze niet ...

Hoe kan ik dit oplossen?

Aan het werk zetten en schijnovergangen en zowieso veel overgangen doe ik al ,maar nog kan het zijn dat ze dan niet reageert..
Als ik haar bijv dan een tik geef is ht 5 passen harder en dan weer langzamer..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Snel langzaam en onoplettend etc..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:04

Ik zou de oorzaak op lossen, dus het voor je pony weer interessanter en leuker gaan maken. Hij verveelt zich nu duidelijk, dus meer afwisseling. Ga eens in je dressuur rijden aan de gang met balken, enz..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:10

Wat al gezegd is, veel afwisselen. Ga eens minder in de bak rijden en meer het bos in bijvoorbeeld. Of pak wat dressuuroefeningen op een veld mee.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:12

Kan het zijn dat je opbouw in de training niet helemaal klopt? Dat je hem zeg maar 'leeg' rijdt in dat kwartier?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:25

Wees steeds de leider, heel waarschijnlijk is dit een groot deel ook daar aan te wijten.
Als jij voorwaarts vraagt, zou het ook voorwaarts moeten worden, en dit metteen en niet na een aanloop periode, stop achterwaarts, voorhand verzetten en ook de achterhand verzetten, speel heel kort op de bal, niet accepteren dat hij zelf even het initiatief neemt.
Denk wit - zwart, dus niet grijs.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:09

Mindfields schreef:
Kan het zijn dat je opbouw in de training niet helemaal klopt? Dat je hem zeg maar 'leeg' rijdt in dat kwartier?

Ja daar dacht ik ook al aan.
Ik begin met rustig instappen en draven aan lange teugel.. daarna pak ik haar gewoon op en doe ik gewoon mijn rondje in stap en draf en daarna even galoperen en dan weer wat afkoelen.

Het probleem is het ergst als ik heb gegalopeerd.. eerder had ik altijd het motto waneer het goed gaat stopppen we.. Meestal na een kwartier liep ze op der best en deden we koeling down en stopten we... dus nu als ik maar wat gegalopeerd heb (2 rondjes) word ze sloom ... Reageert ze niet meer op been en krijg ik haar daarna ook niet echt goed meer... (in draf dus ook niet) dan blijft ze maar ''weg'' vallen etc..
Quir schreef:
Ik zou de oorzaak op lossen, dus het voor je pony weer interessanter en leuker gaan maken. Hij verveelt zich nu duidelijk, dus meer afwisseling. Ga eens in je dressuur rijden aan de gang met balken, enz..

We rijden redelijk vaak buiten en daarom snap ik het ook niet..
We rijden nooit constant dresuur. en als we dat al doen doen we daarna soms nog weleens lekker wat uitrazen (dan is energie weer op 100) op een bospad..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:21

Miss de training wat korter houden, het is best moeilijk voor heel veel paarden om 20 min geconsenteerd bezig te zijn, voor ons mensen ook trouwens,
Dus train kort en goed, goed is ook goed, al heb je een paar passen helemaal ok stop dan ook en probeer niet een paar rondjes door te gaan en te wachten tot het fout gaat, dan raak jij gefrustreerd en je paard leert er niks van, dat zou je instructrice ook moeten weten als zij jou les geeft, miss is geen uur lessen maar een 30 min.
Je zegt dat je ook door het bos naar huis terug gaat, neem aan dat je ook zo naar de les toe moet?
Start de les dan altijd gelijk, of kan het paard dan nog een half uurtje even vrij bewegen?

Dus vraag iets en beloon als het goed gaat, ga niet door met vragen als je weet dat het toch niet gaat lukken, maar ga een stapje terug naar iets wat wel lukt en beloon dat gedrag.

Soms heb je iets in je hoofd en als vandaag niet gaat lukken dan morgen weer een dag,, paard rijden is een doel hebben maar ook de weg er naar toe aanpassen , je kan de bak in gaan met het idee ik ga vandaag de schouderbinnen oefenen , de ene keer gaat dat super de andere keer krijg je het niet voor mekaar. blijf daar niet in hangen , maar ga dan terug kijken of je basis ok is en doe iets waar jullie beide wel blij van worden en daar ook er van leren, maar blijf niet door vechten als hij tegen je been in komt of de oefening niet goed genoeg naar je zin doet, maar zoek iets op dat moment wat wel goed gaat en waar je beide iets van geleerd heb die dag?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 11:33

Dat heb ik dus al vaak geprobeerd..
korter rijden.. maar dat werkt dus niet .. :\

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:41

Afwisseling in het werk is niet elke keer wat anders doen, dus dan buiten rijden en dan in de rijbak, etc. (gedeeltelijk wel natuurlijk). Maar je moet afwisseling in je werk doen, dus gooi wat balken in de rijbak en ga daar tussen het rijden eens over heen. Of een hindernis en spring deze een keer wanneer je pony traag of onoplettend wordt. Maak hem zo elke keer opnieuw wakker en las elke 10/15 minuten even een stap pauze in.

Dus elke keer dat je voelt dat je pony langzamer of onoplettend wordt, moet je even iets doen wat hij écht leuk vind en hem "wakker" maakt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:48

Elin_ schreef:
Dat heb ik dus al vaak geprobeerd..
korter rijden.. maar dat werkt dus niet .. :\

Je zegt dat het na een 15 min gebeurd, dan rij je 10 in de bak en dan een rondje buiten uitstappen.
het zal ook een rijtechnisch probleem zijn dan.
Je moet ergens beginnen en als dat eerst 10 min in d ebak rijden si dan is er een begin, ga je ook eens in de theorie verdiepen en het grond en handwerken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:29

Ik zou zeggen toch iets meer aanpakken, volgens mij heeft het paard ontdekt op welke manier hij onder het werk vandaan kan komen.
Als hij al gaat inhouden na 2 rondjes gallop, das niet echt een inspanning hé, daar krijg je een paard niet moe mee hoor, moest je nu zeggen na 50 rondjes tja das dan idd een ander verhaal.
Je paard is dus nu duidelijk niet aan de hulpen, en negeert deze dus.En jij laat dit dus ook gebeuren, wees eerlijk, consequent en hou rekening met zijn trainingsniveau en uithoudingsniveau.
Het paard mag jou wel aangeven dat hij moe wordt, maar mag zeker zelf niet beslissen om maar wat trager te gaan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:20

Ben het wel eens met de rest eigenlijk. En qua afwisseling heb ik zo iets van: je kan bovenstaande dingen doen, zoals een keertje springen tussendoor maar je kan hem ook eens NIET aan het werk zetten, maar met hem 'spelen'. Doe wat nieuws, iets uitdagends. Gooi een skippybal in de bak en ga rijden! Laat je paard er eens mee voetballen ofzo. Of ga een keertje slalommen. Leg een krakende vuilniszak in de bak en maak er een speeltuin van voor een keer. Zo raakt je paard ook weer een beetje gemotiveerd wat te gaan doen. Maak het een keer lekker moeilijk. Zet een springpacour neer in de bak. Je schrijft dat je paard het heerlijk vind om lekker te crossen? Doe daar dan wat mee! Blijkbaar is jou paard geen paard om lekker mee te dressuren in de bak. Bedenk dat het niet alleen voor Jou leuk moet zijn, maar ook voor je paard. En het klinkt misschien hard maar als jij bijv wilt dressuren en daar bijv wedstrijden mee wilt rijden is het misschien beter een ander paard te zoeken, en jou paard te verkopen aan iemand die er wel alleen maar mee naar buiten wilt. En tuurlijk moet je paard doen wat jij zegt, maar het blijven dieren. En als je paard aangeeft dat het zich verveeld en er dus een soort van ongelukkig van word zou jij in dit geval de gene moeten zijn die er wat aan moet doen. Niet je paard. Jij doet toch ook alles om ergens onderuit te komen als je iets niet leuk vind of je verveeld? Dat doe je dan toch ook liever niet?:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:53

Heb je al eens geprobeerd om dan juist helemaal terug in tempo te rijden? Alles heel traag te doen? Bij veel paarden merk je dat ze dan op den duur vanzelf weer naar voren willen. Dan kun je iets oppakken en actiever rijden maar telkens maar een paar passen echt naar voren en dan weer terug naar langzzzzzzaam.

Hanniej1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:25

Ik had een soort zelfde probleem, heb mijn paard al 4 jaar en hij was altijd zo enorm traag. niet vooruit willen lopen. reed met wielen, soms 2 zwepen en nog niet vooruit willen,
toen van de zomer ben ik er vanaf gevallen want hij schrok ergens van en ging echt erg bokken, was waarschijnlijk ook omdat ik er 2 weken niet op gehad gezeten, maar goed ik had dus mijn enkel gebroken en kon niet rijden toen heeft hij in totaal 6 maanden stil gestaan voor dat ik eindelijk weer eens er op krop, ik ben toen begonnen zonder zweep en zonder sporen, en het ging hartstikke goed, maarjah na een paar weken ging het toch weer de slecht kant op. toen ben ik les gaan nemen, en van haar heb ik een week als een gek door de baan moeten rijden alleen maar hard! hard! hard! ik vond het echt niet leuk zo hard! dus hard en wel nagevelijk, maar goed en week ging voorbij, en ik mocht weer terug in tempo en ja hoor meneer kan gewoon draven zonder in elkaar te storten, wat ik dus nu vooral doe als ik merk dat hij in kakt is heel veel overgangen rijden naar midden draf en weer terug, en in galop ook, en stuk heel verzamelde galop en dan weer een stuk vooruit en weer terug, zo de heletijd door, en vooral zelf niet te veel willen aandrijven, dus gaan is gaan, en niet eerst 3 keer moeten aandrijven voor dat hij in draf/galop gaat,

hoop dat dit je een beetje helpt. mijn ervaring is goed duidelijk zijn in de hulpen!