We plakken aan de hoek..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

We plakken aan de hoek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:02

Ik zal het even uitleggen.
In stap vind mijn pony het moeilijk tempo te houden aan de teugel, hier werk ik al aan d.m.v. schijnovergangen. Het enige probleem is dat hij de hoek he-le-maal doorloopt, tot aan het uiterste puntje en ook heel erg tegen de omheining aan plakt in stap. In draf en galop is er niets aan de hand, alleen in stap. Ik kan m'n buitenbeen gebruiken tot hij eraf valt, maar veel helpt het niet. Met de neus de omheining insturen probeer ik nu dan maar, op aanraden van instructrice, maar erg effectief is dit ook niet, aangezien hij dan scheef gaat lopen. Hij is sowieso in stap lastig te sturen, aan de teugel, gewoon los is er niks aan de hand.
Iemand tips?

aeolusnr1

Re: We plakken aan de hoek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:16

Jij spreekt maar van hij is moeilijk te sturen aan de teugel, ...... ??????
Als je paard niet reageert op je been, en dat doet hij blijkbaar helemaal niet want je zegt zelf ik mag been gebruiken tot het eraf valt, al een geluk dat dat dan nog niet gebeurt is hé, dan moet je dus eerst en vooral je paardje leren te wijken voor druk.
Dan zal hij ook beter te sturen worden.
Dan pas vele malen de binnenhoefslag gebruiken , dus los van de bakrand rijden.
Dan heel veel overgangen gaan rijden, cirkel werk rijden, en wanneer hij naar buiten denkt zet je hem naar het midden van de cirkel en rij je gewoon weer verder opnieuw op de cirkel, zonder getrek en met een brede glimlach, dus nooit boos worden.
En van ht aan de teugel rijden is hier echt nog geen sprake, dat komt later pas, nu trok je hem heel waarschijnlijk gewoon in de krul, en dat is niet hetzelfde als het aan de teugel laten lopen.
Neem les, liefst privé les, want om zo'n probleempjes aan te pakken moet je een lesgever voor jou alleen hebben, dan is alle aandacht ook bij jou.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 23:24

Hij is niet moeilijk te sturen aan de teugel, dan heb je het verkeerd gelezen..
IN STAP trekt hij heel erg naar de bakrand toe en is hij er moeilijk vandaan te sturen. Wijken voor druk doet hij prima, maar niet wanneer ik 'm bij de bakrand weg wil hebben IN STAP. In draf en galop doet hij alles prima, maar alleen in stap niet. In de krul trekken doe ik ab-sol-luut niet. Ik rijd hem eerst met lange teugel en wanneer hij zich ontspant pak ik hem op en dan loopt hij zelf braaf aan de teugel.
Wanneer ik hem niet aan de teugel heb, dus gewoon los, plakt hij niet zo aan de bakrand en kan ik hem ook met de lichtste signaaltjes, wat ik dus in draf en galop met 'm aan de teugel ook kan, laten draaien en wenden.
Ik heb niet zoveel aan tips, wanneer je m'n verhaal niet goed leest ;)
Les heb ik soms wel hoor, maar tips zijn altijd handig :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:33

Inderdaad veel (afwisselen met) binnenhoefslag meepakken in het rijden.
Hoe stuur je de hoek door? Bereid je de hoek tijdig voor, door reeds tijdig je hulpen te geven / voorhand in te sturen)? Buitenhand begrenst voldoende? Leg evt (naast je buitenbeen) ook je knie wat aan (als begrenzing). Luistert ie dan nog niet; dan kort en scherp een prikje met je hak / spoor, om duidelijker aan te geven: "weg van dat been, je reageert niet op een subtiele hulp". Even scherper maken dan.
Voor het dier is het ook fijn en gemakkelijker om balans te bewaren om te leunen / plakken aan de wand. Aangezien de voorhand smaller is dan de achterhand, loopt ie ws ook scheef (en in contrastelling) de hoek door. Zorg er in het voorbereiden van de hoek reeds (extra) voor dat je de voorhand recht vóór de achterhand hebt geplaatst en je vóór de hoek de juiste stelling al hebt.
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:34

jouw verhaal klopt niet helemaal, als je paard het af en toe goed doet en af en toe niet goed, dan is het niet goed he.
Als je met de auto rijdt , en de remmen werken af en toe wel en af en toe niet, dan is er echt wel iets mis met die wagen. Bij je paard is dat echt niet anders, hij doet het altijd goed , of hij doet het niet goed, denk dus wit-zwart.
En met af en toe eens les ........ zoek de fout bij jezelf, wijs met de vinger naar jezelf, niet naar je paard.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:44

Ik zoek de fout niet per sé bij hem hoor, maar als het aan mij lag zou hij het altijd doen en niet alleen in stap :P Het ligt vast aan mij dat ik 't nog niet opgelost heb, maarja, daarom vraag ik tips ^^
Bedankt voor de tips Irma_maandag, ik ga 't morgen proberen!
Voor de hoek leg ik mijn buitenbeen meestal aan en doe m'n binnenhand wat van de hals, maar dan is het net alsof hij met de achterkant de hoek in valt terwijl het hoofd wel de goede kant op wijst.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:21

Probeer dan minder nadruk te leggen op je binnenhand, en meer op je begrenzende buitenkant (zowel hand als been). Succes met het uitproberen ervan!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:41

Hoe gaat het nu?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 17:49

Gaat al een stuk beter!
Ik probeer hem heel erg actief te houden en telkens een stukje bijna aandraven in de hoek. Veel volte's telkens op de binnenhoefslag en dat werkt al steeds beter :)

('t is trouwens 'stupidity is forever' -> onderschrift :+)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:44

Fijn dat het beter gaat......

Die quote is met opzet zo ;) Door -Don Wood