paard wat heel veel meedenkt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard wat heel veel meedenkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 18:41

hoi,
ik loopt (weer) tegen het probleem aan dat Frids heel veel met mij meedenkt.
we hebben zeker een half jaar op een heel laag pitje gereden en nu wil ik hem weer oppakken en nu loop ik weer tegen het probleem aan dat meneer alles denkt te weten.
we zijn hard aan het trainen voor het L2 dus ik moet regelmatig over de a-c lijn heen. dat gaat opzich goed zolang ik nog niet met wijken bezig ben geweest. als ik na het wijken weer over de a-c lijn wil komen gaat hij zelf wijken. wat ik dan doe is hem of weg sturen en weer rustig opnieuw beginnen of ik stuur hem terug met mijn contrabeen met het gevolg dat hij niet meer weet wat ie moet dus kop erop en rennen maar. ik weet ondertussen niet meer wat ik moet.

als ik ga galopperen en een voltje maak, door galoppeer en weer op het punt kom dat ik die volte heb gemaakt wil hij weer vanuit zich zelf die volte in zetten. ik let er heel erg op dat ik niet met hem mee ga zitten maar ik kan hem niet aanpakken want het gevolg is dat hij hysterisch door de bak gaat rennen.

binnekort gaan we weer starten dus heeft iemand een super tip om dit op te lossen?
(ik heb les, en in mijn les gebeurt dit ook. mijn instructrice zegt dan weg sturen en overnieuw maarjah dat is goed te doen in een les, maar niet in een proef)

kleinvosje

Re: paard wat heel veel meedenkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:43

Toch gewoon door blijven gaan zoals je doet, al is het zesendertig keer de AC lijn opgaan en elke keer weer recht moeten stellen, jammer dan. Jij bent de baas, jij beslist waar en hoe je gaat. En nee, met wedstrijd doe je dit niet zo snel, hoewel je ook daar best een keer een volte kunt rijden en een -2 pakt, maar daarmee leert ie hopelijk wel wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:04

Focus zelf heel goed op waar je heen wil, zoals de volgende hoek van de bak of de volgende-/eindletter van de oefening waar je mee bezig bent. Let ook eens heel goed op of je wel echt recht gaat zitten als je bv na een volte de hoefslag weer wil volgen.

Denk niet dat paard lastig wil zijn, maar eerder te braaf en misschien ook wel onzeker. Het uitvoeren van een oefening geeft dan zekerheid.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:54

Wat "tamary" al aangaf denk ik ook, je paard is mssn net te braaf en te onzeker.
Geef de schuld niet aan je paard maar zoek de fout bij jezelf, je houding, waar je naar toe kijkt en als je kijkt doe dat niet enkel met je hoofd, zet je schouders een beetje die richting uit, zelfs je navel, vooral ook minder sturen met je teugels, maar eerder met je houding je zit, denk in die richting, de drijvende kracht vanuit je buik.
Volg eens zitles, en neem privéles.

tamary schreef:
Focus zelf heel goed op waar je heen wil, zoals de volgende hoek van de bak of de volgende-/eindletter van de oefening waar je mee bezig bent. Let ook eens heel goed op of je wel echt recht gaat zitten als je bv na een volte de hoefslag weer wil volgen.

Denk niet dat paard lastig wil zijn, maar eerder te braaf en misschien ook wel onzeker. Het uitvoeren van een oefening geeft dan zekerheid.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:32

Hier ook zo'n paard wat graag anticipeert cq wat overijverig is. Ze moeten gewoon leren accepteren om te wachten op je hulpen. Ook ons paard wordt dan wat opstandig als ze iets uit zichzelf doet en je 'corrigeert' dit. Gewoon volhouden, heel duidelijk zijn in je hulpen en steeds van oefening wisselen. De éne maal wel wijken, dan weer niet of de andere kant uit wijken, of een volte inzetten etc. Probeer je paard voor te blijven zeg maar door steeds zelf op tijd het initiatief te nemen. 'Opstandigheid' in 1e instantie gewoon negeren en weer opnieuw beginnen. Gaat je paard er van door (cq maakt ie er een potje van), dan stil zetten. In dat halthouden laten nageven en ontspannen en dan weer verder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:44

Ja hier nog een die er een heeft die graag meedenkt zeker als het om nieuwe oefeningen, dus onzeker gedrag van het paard , omdat de ruiter nog niet helemaal in de oefening zit denk ik.
Dus een rijtechnisch probleem, ik ga in deze situaties juist mijn hulpen bewust heel klein maken , omdat bij een nieuwe oefening je vaak geneigd ben je hulpen wat groter te maken en je eigen ergens in je lijf vast te zetten.
Dus controleer jezelf steeds weer op hou ik vast in mijn zit , is mijn hulp van het been of ophouding te groot enz enz, ik merk dan dat ze er wel rustiger op gaat worden en dan denkt ze ook nog mee en dat mag , maar het moet wel samenwerking worden en niet haar oefening.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:09

Die van ons doet t juist bij de goed bevestigde oefeningen. Heel lastig tijdens een proef, temeer omdat je 3 maanden achter elkaar dezelfde proeven hebt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:59

Wees hem voor.. Als je weet wat ie doet moet je gelijk de eerste pas op de ac-lijn al het 'tegenovergestelde' doen, of goed begrenzen. Als hij goed aan de hulpen staat zou hij het dan niet moeten doen.. Als jij bijvoorbeeld de hele tijd voor je rechterbeen wijkt (dus wijken naar links), en je gaat daarna de ac-lijn op, kan je hem gelijk al met je linkerbeen begrenzen en zodra je voelt dat ie wilt, wat harder zijn met dat been..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:06

Andere instructeur. Een die het wel kan.
En natuurlijk niet starten.
Je gaat pas on concours als je je paard helemaal voor elkaar hebt. In principe zou je hem al M klaar moeten hebben. Op concours moet je altijd reserve hebben. En niet net het kunnen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:21

Mijn paard denkt ook heel erg mee. Wat bij haar helpt is alle figuren rijden die er niet bestaan. Dus in het begin rustig opwarmen en dan van de hoefslag en dan gewoon in het wilde weg rijden, net zolang tot het koppie bij jou is. :) Iig niet afstraffen want het is niet slecht bedoeld.
Je proefje niet eindeloos oefenen, of anders zonder je paard, maar de onderdelen los.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:23

Ik had hetzelfde probleem met mijn merrie. En was daarnaast ook kopman van het achttal.
Dus ik kwam altijd slingerend binnen. We hebben weken zoniet maanden geprobeerd om haar op andere gedachten te brengen. Maar het was echt vergeefse moeite.