Paard begint met knarsen. Iets aan te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Paard begint met knarsen. Iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:36

Mijn paardje wordt graag snel boos als je iets van haar vraagt en eerst deed ze haar hoofd omhoog, dat heb ik afgeleerd door elke keer als ze haar hoofd omhoog deed en tegen het bit aan ging duwen haar op een kleine volte te zetten. Ze kan nog wel boos worden en bijvoorbeeld heel driftig met haar staart gaan zwaaien, maar ze gooit haar hoofd niet meer in de lucht. Maar nu is ze sinds een paar dagen aan het knarsen als ze het ergens niet mee eens is. Tandarts is een paar weken geleden nog geweest, en dat was allemaal goed. Nu vroeg ik me af of er nog echt gevolgen zijn van dat knarsen en of er wat aan te doen is.

Dankjulliewel alvast.

Emma0705

Re: Paard begint met knarsen. Iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 18:16

niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:48

Heb je les? Want ik heb het idee dat ze dan gewoon heel erg gespannen is?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:12

Hoi Emma,

Ik ben wel eens met Bizzybijtje, het knarsen is vaak echt een uiting van spanning.
En zoals ik het lees geeft jou paard al tijden duidelijk aan dat ze het totaal niet leuk vindt of pijn heeft.
Maar blijkbaar heb je de reden hiervoor nog niet gevonden.

Kan je misschien iets meer vertellen over jou en het paard; hoe lang je haar hebt, hoe oud ze is, het verleden van het paard, wat jullie doen samen etc. ?
In hoeverre is alles nagekeken (rug/nek/zadel)? Waardoor denk je zelf dat het probleem komt?
Wat doe je er momenteel aan, of heb je er aan gedaan, om het voor haar leuker, makkelijker of prettiger te maken?

Groetjes Lise

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:31

Een beetje knabbelen op het bit kan meestal geen kwaad maar echt knarsen kan een uiting zijn van spanning of pijn. Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat je paard ergens last van heeft.
Goed dat de tandarts is geweest maar verder zoeken lijkt me geen overbodige luxe.
Ligt het zadel wel goed, is ze misschien scheef, hoe is haar staartdracht, loopt ze wel in regelmatige takt, is ze in het verleden verreden.. en is er al eens een ostepaat of fysio bij geweest?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:34

Eerst de oorzaak vinden en daar naar handelen.
Zoals hier boven vermeld is het vaak stress,spanning of pijn.
Hoe sneller je handelt en behandelt, hoe groter de kans dat je paard het straks niet meer doet.
Hoofd omhoog gooien is verzet en toont aan dat er ergens iets dwars zit en dat daarmee kon verhelpen.
Nu heb jij daar ''een oplossing'' voor gekregen en moet ze het anders kwijt, dit doet ze nu door middel van knarsen en met haar staart zwaaien.
Naar mij een duidelijk geval van lichamelijk pijn bij bepaalde inspanning.
Als het langere tijd aanblijft kan het een gewenning worden en niet meer/zeer moeilijk af te leren.
Succes!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 10:57

Zadel, rug enz. is allemaal onlangs nog nagekeken, dat was ook het eerste waar ik aan dacht na al dat verzet. Ze heeft ook een tijdje enorm lopen bokken en ik was er heilig van overtuigd dat ze pijn had, maar toen heb ik er iemand van natural horsemanship erbij gehad en die zei dat ze het alleen deed omdat ze wist dat ik haar niet echt bestrafte omdat ik dacht dat ze pijn had. Toen moest ik het over een hele andere boeg gooien en het heel anders oplossen, en binnen een week was ze van het bokken af.
Het knarsen doet ze ook alleen als ze iets moet doen waar ze geen zin in heeft (beetje voorwaartser bijvoorbeeld) of iets wat ze nog niet helemaal snapt (travers of schouderbinnenwaarts aanleren of iets makkelijkers). Als ik haar gewoon train met niet teveel nieuwe dingen, maar dingen die ze al kan, knarst ze ook niet.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:01

Stress en wellicht ongemak en pijn dus.. misschien kun je beter een paar stapjes teruggaan in de basis omdat je paard fysiek nog niet klaar is voor de oefeningen die je verlangt..
Heb je een goede instructeur die zicht heeft op de lichamelijke ontwikkeling van je paard?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:09

Je zegt het antwoord eigenlijk zelf al , bij nieuwe dingen gaat ze het doen, dus de druk of jou hulpen zijn te groot of niet duidelijk of miss zelf steeds anders.
Zoek de fout in jou hulpen.

Over welke andere boeg moest je het gaan gooien toen het wel over ging na een week??

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 13:13

midgie schreef:
Je zegt het antwoord eigenlijk zelf al , bij nieuwe dingen gaat ze het doen, dus de druk of jou hulpen zijn te groot of niet duidelijk of miss zelf steeds anders.
Zoek de fout in jou hulpen.

Over welke andere boeg moest je het gaan gooien toen het wel over ging na een week??

Natuurlijk zoek ik de fout in mijn eigen hulpen, maar ik ben er gelijk de eerste weken dat ik haar had achter gekomen dat ze soms overdreven gevoelig op dingen kan reageren en heel boos kan worden. Natuurlijk eerst alles erbij gehad om dingen uit te sluiten, maar mijn instructrice en die mevrouw van de natural horsemanship zegt ook dat het gewoon in haar karakter ligt. Eerst raakte ze gewoon in blinde paniek als ik niet duidelijk genoeg was. Met les zijn we nu ook geheel gefocust op mijn hulpen en dat ik een duidelijke leider voor haar ben en dat gaat super. Maar er bestaan geen paarden die de schouderbinnewaartshulp bijvoorbeeld in één keer helemaal snappen. Hoe duidelijk je ook bent. En met dat soort dingen wordt ze dus boos en begint ze te knarsen.
Het bokken kwam vooral omdat ik niet genoeg leiding gaf en dat heeft dit paardje zo nodig. Toen mocht ik de eerste dagen alleen aan de longe, en dan stukjes heeeeel rustig draven en zodra ze de neiging had om te bokken moest ik heel boos tegen haar schreeuwen. Ik mocht haar niet fysiek afstraffen (dat klinkt wel heel hard, maar dan bedoel ik een keer een tik geven als ze bokt) want dat gevecht win je gewoon niet bij haar. Beide instructrices zijn er ook van overtuigd dat het geen pijn is, maar gewoon karakter.
Maar nu het (voor mij, mijn instructrices, de zadelmaker, de tandarts en de osteopaat) duidelijk is dat het geen pijn is, maar boosheid en frustratie vraag ik of jullie weten of ik er iets tegen kan doen, behalve wat ik nu al doe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:33

Tandenknarsen kan nog wel eens duiden op maagproblemen, dat zou je voor de zekerheid nog voor kunnen leggen aan een veearts. Het hoeft het niet te zijn hoor, maar die dingen gaan soms samen. Afgezien daarvan kun je het knarsen zien als een vorm van geconcentreerd bezig zijn met wat je van je paard vraagt. Er zijn heel veel gezonde paarden die met hun tanden knarsen terwijl ze gewoon heel erg hun best doen. Soms gaat het geleidelijk aan weer weg als je paard in het werk groeit en soms blijft het ook als gewoonte achter. Je moet maar zo zien dat een knarsend paard in elk geval niet zijn kaak vast zet of het bit vast houdt ;).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:38

JPS schreef:
Een beetje knabbelen op het bit kan meestal geen kwaad maar echt knarsen kan een uiting zijn van spanning of pijn. Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat je paard ergens last van heeft.
Goed dat de tandarts is geweest maar verder zoeken lijkt me geen overbodige luxe.
Ligt het zadel wel goed, is ze misschien scheef, hoe is haar staartdracht, loopt ze wel in regelmatige takt, is ze in het verleden verreden.. en is er al eens een ostepaat of fysio bij geweest?

Paard van mijn dochter knarst ook. Mankeert niks aan. Tandarts komt regelmatig, rug is OK, ze wordt niet overvraagd en haar zadel past perfect. Is gewoon een uiting van ongenoegen "het is moeilijk" of "ik snap niet wat je bedoelt" of "het is vermoeiend en ik heb geen zin" en ook zelfs "je mag niet naar een ander paard kijken, ik ben jaloers" en 's morgens en 's avonds : "ik wil mijn eten het eerst en ik wil het meeste !!" (ze knarst ook soms als ze in de stal of in de wei staat) :D
Is gewoon haar manier om te laten zien dat haar iets niet aan staat.
Ons stoort het niet : gewoon negeren is de boodschap.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:48

@Sevke Alleen word je er flink op afgerekend als je KNHS wedstrijden rijd!
Daarom zei ik, het kan een gewenning worden en dan kan het idd blijvend zijn.
Dan hoeft er idd niks aan te mankeren, maar zoals bij de TS het nu net begint en de sympthomen die ze beschrijft, is het duidelijk dat er nu meer aan de hand is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:23

Ik ben niet op de hoogte van de reglementen van de KNHS. :o
Wij laten haar gewoon knarsen. Eens ze een oefening voldoende onder de knie heeft, stopt ze er vanzelf mee.
Maggy is er ook ooit eens mee begonnen. Toen ze aan het eten was en ik kwam bij haar staan. "ga weg !" Toen deed ze het als mijn dochter met een ander paard langskwam. "Kijk naar mij !!"
En nu doet ze het als ze een oefening niet goed kan. "ik wil dit niet doen. Het is moeilijk !" Er mankeerde helemaal niks aan toen ze ermee begon.
Een paard moet toch op één of andere manier zijn ongenoegen kunnen uiten ? Ze hebben niet per definitie ergens pijn, hoor, als ze een oefening niet willen doen. Soms is het ook gewoon moeilijk of vermoeiend voor een paard.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:13

Staat niet in het reglement maar knarsen word bij de jury gezien als verzet.
En misschien moet je mijn vorige post nog eens (beter) lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:16

MiniBoots, dit paard lijkt vooral moeite te hebben met geestelijke inspraak en dat is vaker een reden voor paarden om te gaan knarsen om het van zich af te mopperen. Sommige jury's maken er een punt van en heel veel anderen weer helemaal niet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:23

Lovely schreef:
MiniBoots, dit paard lijkt vooral moeite te hebben met geestelijke inspraak en dat is vaker een reden voor paarden om te gaan knarsen om het van zich af te mopperen. Sommige jury's maken er een punt van en heel veel anderen weer helemaal niet.

Als de TS daar zeker van is dan is het niet anders inderdaad.
Maar volgens mij is ze er nog niet zeker van dat het paard lichamelijk niets mankeert oid, of wel Ts?
Zowel houd ik verders mijn mond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:25

Ik zou persoonlijk nog even naar zijn maag laten kijken of hem een paar weekjes tabletjes tegen brandend maagzuur geven waar de werkzame stof Omeprazol in zit.