Hoe krijg ik mijn paard stil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Hoe krijg ik mijn paard stil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:39

Ik plaats dit voor een vriendin

Mijn buitenrijd maatje heeft een fantastische haflinger is voor niks bang, maar zodra die een openveld ziet dan lijkt het alsof ze een waas voor der ogen krijgt en vliegt ze der vandoor.
Daarna blijft ze de gehele buitenrit heel druk/dribbelen, voor de rest is ze heel erg braaf.
Ze rijd haar paard met een sidepull, met bit doet het paard dit ook, zelfde als met slof teugel.
Het paard mankeert niks, is al volledig na gezocht door oa tandarts, dierenarts, fysio + osteopaat.
Het gebeurt niet altijd, en als het gebeurt gaat het uit het niets, geen spanning niks komt vooraf.
Omtrekken of watdan ook lukt niet, ze is nog wel lichtelijk te sturen maar op een volte trekken lukt niet.
Tot nu toe is het gelukkig nog niet langs de weg gebeurt maar wel in het bos.

Wie heeft er een idee om het paard te laten stoppen?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:28

consequent zijn, mijn paard dribbelt ook in het bos continue, ik laat haar altijd lekker dribbelen maar wel op MIJN tempo. Ze mag pas sneller als ik dat zeg, en moet meteen weer terug in tempo wanneer ik dat wil Ik vind dat dribbelen altijd wel lekker zitten :') Mijn paard vliegt er alleen niet vandoor, daar kan ik je niet mee helpen. Het lijkt me dat het paard gewoon wat overenthousiast is?

Youknowme

Re: Hoe krijg ik mijn paard stil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:13

Ze dribbelt pas na dat het gebeurt, en idd ze is gewoon overenthousiast maar ze moet wel bij de les blijven en dat is dus het probleem, mevrouw wilt zelf beslissen wanneer ze gaat galoperen.
We rijden altijd naast de weg, maar zodra der een brede berm aankomt moet je gewoon heel erg op je hoede zijn of ze niet gaat. En straffen lukt ook niet, tijdens het galoperen een tik geven werkt alleen maar dat ze nog harder gaat, en zodra je weer stil bent kan je der ook moeilijk straffen omdat je der dan straft voor het stappen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:23

Is een rijtechnisch probleem als alles lichamelijk in orde is,
Dus gaan rijden in de bak , het probleem ligt dan meestal bij de ruiter.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:25

kan je misschien proberen om in de berm achter een ander paard te rijden, zodat ze er niet langskan? in de berm word het moeilijk voltes rijden om d'r stil te krijgen, maar misschien dat dit op het open veld wel werkt?

succes!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:43

midgie schreef:
Is een rijtechnisch probleem als alles lichamelijk in orde is,
Dus gaan rijden in de bak , het probleem ligt dan meestal bij de ruiter.

In de bak is er geen probleem.. Dit probleem heeft het paard zover we weten al 9 jaar, 5 jaar bij de vorige eigenaar en 4 jaar bij mijn vriendin. In de bak ik ze super braaf en zet geen stap verkeerd.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:44

njiloj schreef:
kan je misschien proberen om in de berm achter een ander paard te rijden, zodat ze er niet langskan? in de berm word het moeilijk voltes rijden om d'r stil te krijgen, maar misschien dat dit op het open veld wel werkt?

succes!

Achter een ander paard is het nog erger, ze beukt dan gewoon die voorste aan de kant.

Het is ook een beetje apart, we kunnen wel gewoon draven en dan maakt het niet uit waar ze loopt. Galoperen kan ook gewoon zonder der vandoor te gaan.
Maar op sommige momenten schiet ze der gewoon ineens vandoor, zonder dat wij de aanleiding doorhebben.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:45

Eraf gaan wanneer ze het veld nadert zodat hij/zij leert dat het veld niet met haast overgestoken hoeft te worden. Dit net zolang herhalen tot het weer veilig is om er op haar/zijn rug langs te gaan.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:50

We hebben 1 hele brede berm van ik denk 6 meter en 100 meter lang, daar stapt ze idd af.
Maar de rest van de weg is de berm ong 1 meter breed.. Dat zou dus betekenen dat ze het hele rondje moet gaan lopen.

Vandaag zijn we het bos ingegaan, we staan stil om even een foto te maken en weg was ze.. Het is dus echt niet te peilen wanneer en waar het gebeurt.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:54

Ligt het open veld dan langs het hele pad? Ken natuurlijk de situatie niet dus is moeilijk in te schatten. Maar om dit patroon te doorbreken zou het evengoed geen slecht plan om er eens een paar keer (niet 2 maar echt tot het kwartje lijkt te vallen en ze aan de hand normaal mee kan stappen) naast te gaan. Veel succes in ieder geval!!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:07

We rijden in de polder, de eerste 500 meter ong is 1 meter brede berm.. dan hebben we 100 meter 6 meter brede berm. Dan een paar kilometer 1 meter brede berm, en dan weer 100 meter 4 meter brede berm.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Der naast is trouwens geen enkel probleem..
Zelf denk ik dat het komt doordat het lange stukken zijn in een brede berm, en wss heeft ze vroeger altijd mogen crossen op buitenrit. En dat ze nu dan denkt joepie lang stuk ik mag crossen.
Terwijl we een stuk hebben waar we vrijwel altijd galoperen maar daar kunnen we ook gewoon rustig stappen. Het gebeurt 9 van de 10 keer op stukken waar we nooit galoperen.

samsongerrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:25

je paard een rondje laten draaien en rustig tegen hem praten helpt meestal wel.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 19:14

Een rondje laten draaien is helaas onmogelijk, lichtelijk sturen kan wel maar een rondje lukt niet.
Als het gebeurt praat ze idd tegen de haflinger, rustig hoo roepen etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:20

Doorgaans voel je het wel komen en dan kun je een paard in de schouderbinnenwaards houden. Haar lukt dat blijkbaar niet. Dat zijn toch wel momenten waarom een heftig bit best even flink gebruikt mag worden imo want dat is veel te gevaarlijk zo.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:24

Aangezien je zelf zegt dat ze het spontaan doet en zonder aanleiding zoals angst of schrikreactie en helemaal is nagekeken, is het duidelijk een voorbeeld van een paard dat de baas is en doet wat ie wil wanneer ie wil. Ik zou sowieso op de normale galoppaadjes extra overgangen maken van stap naar draf en weer terug. Verder zou ik extra alert zijn en proberen zodra ze wegsprint en op snelheid moet komen haar om te trekken en duidelijk maken dat dit niet mag. Dan hoef je jaar echt niet af te raggelen maar een ferme stem en tik met de zweep. Let wel op dat je niet te laat straft. Maar zonder dit probleem zonder straf oplossen lijkt me onmogelijk. Wat je ook kunt doen is dat de ruiter meer controle moet krijgen. Door meer gehoorzaamheidsoefeningen te doen. Denk aan overgangen en zorgen dat je een goede REM hebt met je zit.

Duidelijk is wel dat de ruiter dit komt op aan het lossen, paard is nu duidelijk de baas en heeft het nu zo vaak kunnen flikken dat ie het blijft doen!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:40

Sizzle schreef:
Doorgaans voel je het wel komen en dan kun je een paard in de schouderbinnenwaards houden. Haar lukt dat blijkbaar niet. Dat zijn toch wel momenten waarom een heftig bit best even flink gebruikt mag worden imo want dat is veel te gevaarlijk zo.

Zelf zegt ze dat ze het echt niet voelt aankomen, maar ik zal de tip doorgeven dat ze bij de eerste galoppas moet proberen om te trekken.

12sterre34 schreef:
Aangezien je zelf zegt dat ze het spontaan doet en zonder aanleiding zoals angst of schrikreactie en helemaal is nagekeken, is het duidelijk een voorbeeld van een paard dat de baas is en doet wat ie wil wanneer ie wil. Ik zou sowieso op de normale galoppaadjes extra overgangen maken van stap naar draf en weer terug. Verder zou ik extra alert zijn en proberen zodra ze wegsprint en op snelheid moet komen haar om te trekken en duidelijk maken dat dit niet mag. Dan hoef je jaar echt niet af te raggelen maar een ferme stem en tik met de zweep. Let wel op dat je niet te laat straft. Maar zonder dit probleem zonder straf oplossen lijkt me onmogelijk. Wat je ook kunt doen is dat de ruiter meer controle moet krijgen. Door meer gehoorzaamheidsoefeningen te doen. Denk aan overgangen en zorgen dat je een goede REM hebt met je zit.

Duidelijk is wel dat de ruiter dit komt op aan het lossen, paard is nu duidelijk de baas en heeft het nu zo vaak kunnen flikken dat ie het blijft doen!

Schrik/bangheid is idd uitgesloten, de oren gaan naar voren en weg is ze.
Dat ze de baas niet is dat klopt en dat weet ze zelf ook.
De tip van het meteen omtrekken ga ik der zeker voorleggen, en de overgangen vind ik ook een erg goede tip waar we allebei nog niet aan hebben gedacht.
Die tik, wanneer zou je dat het beste kunnen doen? Want zodra ze gaat en je geeft er een tik gaat ze natuurlijk nog harder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:50

Probeer liever het paard aan het werk te krijgen ipv omtrekken. Zet 'm aan de hulp, rij schoudervoor, tempo regelen met je zit. Zo krijg je je paard bij je. Gaat hij toch dan mag je best even grof zijn, maar niet als eerste oplossing want dan wordt het touwtje trekken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:21

Hallo, mijn idee is dat dit paard gewend is met een iets bredere berm is rennen, smalle of geen berm rustiger, ziet de bredere berm weer aankomen en begint te dribbelen tot hij op die plek is en vertrekt net voor hij eigenlijk mag gaan.
Wil zeggen meedenk gedrag, ik weet het baas daar moet ik rennen, probeer om te draaien en ga terug tot hij weerrustig is, 0f ga daar op die plaats dressuur rijden en verplaats de (rijruimte) verder en weer terug naar het begin van het pad,ga weer terug naar huis, volgende dag weer, dan iets verder proberen te rijden, enz. :(:)

Marye_Esprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:31

Dat is een lastig probleem. Als het gebeurt in het bos probeer dan zelf het tempo te bepalen. Ik begrijp dat langzamer niet lukt, dan moet hij maar harder. Galoppeer dan ook net zolang door totdat hij het niet leuk meer vindt en ga dan nog even door. Dit kan natuurlijk alleen maar op een veilige plek, ik weet niet hoe breed de paden zijn en of het daar druk is? Veel succes in ieder geval!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:33

de One Rein Stop is een ideetje misschien? :)
Tenminste, als alles rijtechnisch in de bak in orde is natuurlijk.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:02

Ik zou voorlopig als het mogelijk is dat veld vermijden, of vanuit de andere kant benaderen, het zit in haar hoofd dat ze daar altijd de kans krijgt om te mogen rennen, het lukt haar/hem ook iedere keer. Telkens een andere route gaan rijden en op andere plekken gaan draven of galoperen. Ik had het probleem ook, wij hadden telkens op hetzelfde pad galop, en paard begon dat door te krijgen, dus sprong al aan voor het commando. Ik ben toen op andere plekken in het bos gaan galopperen, en heb zo dat idee uit zijn hoofd gekregen.. als ze moe zijn van het werk dan pas over dat veld gaan en belonen als ze netjes blijft stappen of een klein drafje. succes