Vervelend met sturen en bit vastpakken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly19

Vervelend met sturen en bit vastpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 09:06

Ik heb een fjord. Ze is nu 4 en wordt volgende maand 5. Ik moet nu in de longeerbak om 2 pionnen sturen. (een soort 8tjes draaien) Maar op de linkerhand vertikt ze het en draait ze haar hoofd naar buiten en pakt ze het bit vast. En krijg ik haar niet naar binnen gestuurd. Maar op de rechterhand gaat het dan wel goed. Een manier om dat wel te doen is haar stil te zetten en vanaf daar naar binnen te sturen. (Ik weet dat dat niet het goede is wat k moet doen.)Wat zou ik volgens jullie hier aan kunnen doen zodat ik ook op links kan sturen? Ik gwn goed les maar ik wil eens aan jullie vragen wat jullie denken.

m9ara

Re: Vervelend met sturen en bit vastpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:02

ik kan zo niet goed beoordelen of jij iets fout doet of de pony misschien scheef is.
let er zelf iig op dat je zelf niet die linkerteugel te strak houd maar hem wat begrenst met je buitenteugel. en je binnenbeen eraan houden zodat je hem er vanachter onder drijft en hij niet helemaal uit elkaar valt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:07

Ik denk dat ze nog niet zo heel lang onder het zadel is?
Van wie moet jij die oefening rijden, als dat van je instructrice(teur) is dan direct op zoek naar een andere!
Jou pony is scheef! Eerst het paard aan je hulpen zetten, dan het paard vw nw rijden en als dat allemaal in orde is kan je eens gaan denken aan kleine wendingen!
Want als je het in de longeer bak moet doen zijn het voor een scheef paard wel hele moeilijke oefeningen die averechts gaan werken!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:09

paarden hebben eigenlijk altijd een makkelijke en een moeilijke kant. In jouw geval is je paard wss rechtsgebogen. Wat betekent dat ze rechtsom makkelijk kan buigen met haar hals en rug, en dat linksom dus moeilijker vindt omdat ze dan spieren op moet rekken die liever naar rechts gaan ipv links (even simpel uitgelegd). In de meeste gevallen is het een kwestie van lekker buig en gymnastiekoefeningen doen (wel onder begeleiding wanneer je niet precies weet welke oefeningen geschikt zijn), zeker wanneer de pony nog jong is. In sommige gevallen is het niet met enkel rekken en strekken op te lossen maar moet er een osteopaat aan te pas komen die ervoor kan zorgen dat je pony rechter in zijn wervelkolom wordt. Ik kan vanaf hier niet beoordelen wat in jouw geval de oplossing is. Voor de zekerheid kun je je paard na laten kijken, dat kan sowieso geen kwaad :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:59

Ik heb met mijn paard tijdelijk dit probleem ook gehad, terwijl ik M1 reed kwam het opzetten.
Ik kreeg hem toen niet meer linksom getsuurd, het bleek dat ik zelf continue de teugel te vast had, zijn reactie hierop was ervoor vluchten.
Ik ben overdreven op mijn zit gaan rijden en bewust gaan loslaten aan de linkerkant, elke pas denken hand naar voren, hand naar voren. Om te sturen buitenhand begrenzen en de binnenhand kleine ophoudingen maken, maar vooral loslaten en ook belangrijk; kijken waar je naar toe wilt gaan.
Bij mij hielp het, ik hoop dat je er een stukje mee geholpen bent!

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:28

Okee bedankt iedereen ik heb er zkr wat aan!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:57

Dat ze haar bit vastpakt kan betekenen dat jij te streng met je hand bent, en buiging is meer dan hoofd naar binnen! De binnenteugel moet je kunnen laten doorhangen zonder buiging te verliezen. Je buigt een paard met binnenbeen en buitenteugel.

Verder zou ik nog niet zulke zware oefeningen doen, hiervoor moet een paard verzamelen. En voor verzameling komt takt, ontspanning en rechtrichten. Voordat die 3 in orde zijn kan een paard zich niet op een juiste manier verzamelen en dus deze oefening op een juiste en zinvolle(? zie er nl niet echt iets zinvols in?) manier uitvoeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:29

Hoe stuur je?
Je zegt dat je goed les hebt, maar als je niet leert hoe te sturen dan zou ik toch een ander zoeken,

Zijn een aantal dingen waarom het paard het bit vast gaat pakken, vaak is dat pijn , dus niet kunnen buigen de kant op waar je heen wil te harde hand , verkeerd zadel, slecht gebit , zit van de ruiter, is vaak een rijtechnische fout, dus zoek de oorzaak bij jezelf en ga idd recht richten om je paard soepel te krijgen en wees je bewust dat het bit geen stuur is.

En in de longeer bak 8jes draaien is idd erg lastig voor een paard wat jong en scheef is en een ruiter die niet weet het op te lossen en dan ook nog een instructrice die jou deze opdracht geeft.
Zou idd die pionnen nog even in de kast laten of zet ze gewoon op grote afstand in de bak en ga daar mee aan de gang en als het helemaal goed gaat en het paard soepel is ga je ze steeds dichter bij mekaar zetten. maar als ze heel dicht bij mekaar staan zul je op een normalen manier ook geen achtje kunnen draaien, dat word voor elk paard lastig, tenzij hij zo ver is dat hij de pirouette kan draaien op een goeie technische manier.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:36

Hier ook een Fjord die dat deed, alleen niet elke keer en ook niet altijd op dezelfde kant.
Het bleek dat ik gewoon terug zat te trekken; daardoor ging zij weerstand bieden en zij was natuurlijk altijd het sterkste, dus kon ik met geen mogelijkheid 'winnen'. Het gaat nu veel beter wanneer ik bij het sturen telkens even loslaat in plaats van constant vast te blijven houden. Werk hier inderdaad aan met een goede(!) instructeur!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:45

mairead schreef:
Hier ook een Fjord die dat deed, alleen niet elke keer en ook niet altijd op dezelfde kant.
Het bleek dat ik gewoon terug zat te trekken; daardoor ging zij weerstand bieden en zij was natuurlijk altijd het sterkste, dus kon ik met geen mogelijkheid 'winnen'. Het gaat nu veel beter wanneer ik bij het sturen telkens even loslaat in plaats van constant vast te blijven houden. Werk hier inderdaad aan met een goede(!) instructeur!

Waar zit jou stuur dan?
Het stuur van een paard zit niet op het hoofd/mond,maar in jou zit , been en teugel als dat nodig is , dan bedoel ik niet de teugel naar het bit maar de teugel tegen de schouder.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:05

Er zit een verschil in of ze het bit niet wil aannemen of dat ze niet wil buigen.

Het bit aannemen kan je proberen door rechtdoor op de linkerhand te rijden. Dan moet ze netjes kunnen lopen terwijl je naar verhouding minimale druk hebt op je binnenteugel. Ik heb ooit eens geleerd dat je moet proberen je paard te belonen door op de hals te kloppen (en daarmee je teugel even los hangt) zonder dat ze anders gaat lopen. Vind ik nog altijd een leuke oefening.

Het buigen kan je oefenen met je zit. Niet teveel aan de voorkant rommelen, maar op je zit, je benen en je houding rijden. Vraagt waarschijnlijk wel veel geduld.

Volgens mij is dit een veelvoorkomend probleem, waarbij je paard een sterke voorkeurskant heeft en je ongemerkt dit gaat opvangen met je handen, tot dat het niet meer wil. Een combinatie van beide dus. Overigens vind ik dit (als je deze problemen hebt) wel klinken als een zware oefening. Als je graag deze oefening wilt doen, rij dan 8-jes door de binnenvoltes bij A en C te gebruiken in de rijbak, dat lijkt me op dit moment meer dan genoeg oefening. De longeerbak is wel erg zwaar om dat te doen. Maar ik zou eerst die linkerkant op een ruime volte oefenen, voordat je de 8-jes doet.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:17

Mijn paard deed dit eerder ook altijd, wat ik toen heb geleerd is dat vooral als je op een volte rijd de binnenteugel zelf ook niet moet vastzetten. Blijf de hele tijd kleine ophoudingen maken (kleine kneepjes in de teugel, dus telkens vast, ontspannen, vast, ontspannen.) het is misschien een beetje vage uitleg maar hoop toch dat je er wat aan hebt ;)

uitleggen is niet mijn sterkst punt :o

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:42

Ja, inderdaad. Moet dit van je instructeur/instructriese ? Want je paard is echt scheef. Geef dit dan ook duidelijk aan aan je instructriese/instructeur. Of zoek zo snel mogelijk een andere.

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:10

dit heeft mijn paard ook een tijdje gedaan en toen bleek dat hij hoeken op zijn tanden had. De tandarts laten komen en het probleem was opgelost.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:04

Mijn pony heeft er ook last van. Hij loopt rechtsom minder lekker dan linksom. Pakte daarbij regelmatig het bit vast en was niet te sturen. Uit reflex hielt ik ook vast en dat is natuurlijk fout. Ik probeer nu me paard rechtsom goed met mijn benen te sturen en probeer daarbij de rechterkant af en toen los te laten. Moet zeggen dat het echt niet makkelijk is!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:43