Paard loopt weg (!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouckie_

Paard loopt weg (!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:17

Bokkertjes,

Sinds kort heb ik 2 verzorgpaarden.
Beiden staan al lange tijd bij elkaar op stal en weide
met als gevolg dat ze onafscheidelijk zijn. Ik ben 14
maar nog vrij klein voor mijn leeftijd. De paarden meten
elk boven de 1m60. De witte ruin van de twee is de minst
makkelijke omdat ik denk dat er een beetje arabier en KWPN
inzit... Zijn halster doet hij helemaal niet graag ( en moeilijk ) aan,
hij word helemaal niet graag geborsteld ( gaat er als het ware van lopen ),
kan ik meneertje nu zelfs niet normaal uit de weide halen of gaat 'ie gewoon
met me lopen op een drafje/galopje. Wat er natuurlijk voor zorgt dat ik hem
onmogelijk alleen uit de weide kan halen...
Op je 14 mag je dat best al alleen kunnen vind ik zo :Y)
Iemand tips om mijn lieve ros in bedwang te houden?

Groetjes Nouckie_ .

charlotte_L

Re: Paard loopt weg (!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:20

Ik heb het probleem met mijn haf zeg loopt iedereen omver ik heb er uit pure wanhoop een hengstenketting omheen gedaan en sinds die is ze heel braaf ik hoef hem niet eens te gebruiken. Ik ben het nu aan het afbouwen en het gaat steeds beter.

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:28

beauisvancie schreef:
Ik heb het probleem met mijn haf zeg loopt iedereen omver ik heb er uit pure wanhoop een hengstenketting omheen gedaan en sinds die is ze heel braaf ik hoef hem niet eens te gebruiken. Ik ben het nu aan het afbouwen en het gaat steeds beter.

Ok, bedankt. :)

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:29

Trekhalsters zijn er trouwens ook die werken zo ongeveer hetzelfde maar zijn wel duurder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:34

TS: een hengstenketting moet je liever niet mee gaan beginnen.
Een paard moet leren achter je te blijven. Oefen anders eerst alleen in het weiland, niet te ver van z'n maatje vandaan. Zodra hij langs je heen wil, doe je je hand omhoog, hou je voor z'n hoofd. Dat schrikt hem terug.Desnoods je elleboog in z'n borst prikken.
Dit langzaam uitbouwen in het weiland tot je steeds verder kunt komen.
Hij moet jou vertrouwen en weten dat ie je niet mag meesleuren/omver duwen.
Hoe oud zijn de paarden ongeveer?

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:52

mika11 schreef:
TS: een hengstenketting moet je liever niet mee gaan beginnen.
Een paard moet leren achter je te blijven. Oefen anders eerst alleen in het weiland, niet te ver van z'n maatje vandaan. Zodra hij langs je heen wil, doe je je hand omhoog, hou je voor z'n hoofd. Dat schrikt hem terug.Desnoods je elleboog in z'n borst prikken.
Dit langzaam uitbouwen in het weiland tot je steeds verder kunt komen.
Hij moet jou vertrouwen en weten dat ie je niet mag meesleuren/omver duwen.
Hoe oud zijn de paarden ongeveer?

In weiland is geen enkel probleem. Enkel hem eruithalen is een ramp...
En paarden zijn beiden 9.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:58

Ik denk dat als je dit niet op kunt lossen, je dat ook niet met tips van internet moet willen doen.
Straks word je onder de voet gelopen oid.
Ga met een ervaren persoon dit aanpakken. Leer wat jij verkeerd doet (een paard is een paard en een paard doet wat een paard moet doen, oftewel die doet niks verkeerd!) en verbeter dat.
Grondwerklessen zouden goed moeten kunnen helpen. Voel je er niet te goed voor, het is namelijk altijd leerzaam!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:44

Gypsy: daar heb je helemaal gelijk in.
Ik schrok alleen wel van de hengstenketting en een trekhalster als advies.
Zij heeft verzorgpaarden, dat zou ze toch eerst met de eigenaar moeten bespreken of ze meteen zulke middelen moet gebruiken.
TS: wat heeft de eigenaar voor een rol in de omgang met de paarden?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:27

Het was ook niet echt een advies het was meer mijn eigen beleving. Ik ben er een half jaar zonder mee bezig geweest en ze liep letterlijk iedereen omver van grote sterke mannen tot kleine kinderen. Iedereen heb ik er bij gehaald zelfs haar verzorgster van 30 durfde haar om die reden niet uit de stal te halen. Nadat ze mijn zusje omver had gelopen en ze er schaafwondjes aan over had en houden en mijn opa een scheur in zijn schouder waren we het wel zat nou ze heeft een week met gelopen en nu is het over.

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:42

Gypsy schreef:
Ik denk dat als je dit niet op kunt lossen, je dat ook niet met tips van internet moet willen doen.
Straks word je onder de voet gelopen oid.
Ga met een ervaren persoon dit aanpakken. Leer wat jij verkeerd doet (een paard is een paard en een paard doet wat een paard moet doen, oftewel die doet niks verkeerd!) en verbeter dat.
Grondwerklessen zouden goed moeten kunnen helpen. Voel je er niet te goed voor, het is namelijk altijd leerzaam!

Ik voel me er NIET te goed voor, anders zou ik namelijk geen topicje openen weetje :Y)
En heb wel geprobeerd met de tips die ik heb gekregen - geen hengsteketting of trekhalster - maar eerst een beetje oefenen
op het weiland en weet je, zelfs met de kleinste tips kan je iets doen want vandaag ging het al veel beter.
Eigenaar blijft er altijd bij, anders zou z'n paard al lang weg zyn weet je :)

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:09

Alles wat hij wel goed doen belonen met brokjes of snoepje.. probeer een band te creeeren met ze..liefde gaat nog steeds door de maag bij sommige..ritsel een keer met een plastic zakje met snoepjes, als die komt geef je er 1. je pakt hem vast bij zijn neus zonder te aarzelen en doet zijn halster om en geeft hem nog een snoepje.. probeer je het zo toch? bij mijn paard had ik in het begin toen hij me nog uitteste, dat hij eraan kwam, ik gaf snoepje, en hij draait om en loopt weer aan.. maar omdat ik dus al twijfelde toen hij zijn hoofd omhoog deed omdat hij geen halster om wilde( liever lui dan moe paard) had hij al gewonnen.. met tips van kennissen, heb ik meteen zijn hoofd vast gepakt en halster zonder te twijfelen erom gedaan.. nu geen probleem meer.. twijfelen is verliezen..heb ik geleerd de laatste maanden..