Balken/caveletti's draven, lastig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Balken/caveletti's draven, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:27

Ik heb een 12, bijna 13 jarige merrie die jaren lang niet bereden is. Nu is ze een jaar en een maand bij mij onder het zadel en het gaat heel fijn. We hebben samen veel moeite gedaan om het dressuurmatig in orde te krijgen en nu willen we af en toe mee rijden in een springles. Het is een zeer sensibele merrie (overgens springgefokt), die snel spanning opbouwd, wat nu tijdens dresuur goed af te vloeien is.

In het begin heb ik eerder balkjes met haar gedraafd (4 balken achter elkaar) en dat ging dan niet helemaal goed. Ze sprong de balken in twee keer of struikelde erover, en sprong er zelfs op, wat ik best gevaarlijk vind. Ook hindernissen zorgde voor de nodige spanning.

Nu ze dressuurmatig meer voor elkaar is heb ik de afgelopen weken twee nieuwe pogingen ondernomen, en daar ben ik toch wel heel tevreden over in vergelijking met eerst als het om een sprong gaat! De hindernissen (zo'n 60 cm met 'afzet' balken) vormen geen probleem! Ook zijn de afzet balkjes prima op dat moment, misschien omdat ze zich dan meer focust op de hindernis
Toch vind ze het draven van 5 a 6 (minder ook wel) balken achter elkaar erg moeilijk.
Als ik in draf aan kom rijden gebeurd er meestal het volgende:
-of ze rent erlang
-of ze springt er met twee sprongen overheen, struikelt enz.

Ze raakt in paniek en heeft volgens mij geen idee of inschattingsvermogen van waar ze haar benen moet laten!
Als ik heel rustig in stap aankom rijden en vervolgens aandraaf boven het eerste balkje gaat het wel goed! Dan weet ze het draf ritme mooi aan te houden en vormt het geen probleem. Waarschijnlijk heeft ze het gevoel dat als ze in draf aankomt rijden dat ze niet uitkomt...

Ik ga in ieder geval lekker hiermee oefenen.. het is natuurlijk nog net nieuw allemaal. Ik ga veel vanuit stap aanrijden om zo min mogelijk spanning op te bouwen..het moet tenslotte wel een leuke ervaring voor dr zijn..

hebben jullie nog handige tips voor mij om het te oefenen?

Nachtlampje

Re: Balken/caveletti's draven, lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:29

stipje, heb ook problemen mee alleen springt mijn poown gewoon helemaal niet, struikelt alleen:P

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:30

ik lees even mee

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:30

waarom begin je niet met de balkjes op te bouwen?
(eerst 1 balkje, tot het aanrijden in draf goed gaat, daarna 2 balkjes,3 en zo opbouwen? hoe werkt ze met galopbalkjes (1 balkje, 3-4 galoppassen ertussen, 1 balkje)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:41

Ik heb dat in het verleden wel geprobeerd;
1 balkje gaat goed, ookal springt ze er de eerste paar keer erover heen..
2 balken probeert ze ook overheen te springen. drie balken is al reden tot paniek. Galopbalkjes vond ze helemaal erg moeilijk! dan is de situatie vergelijkbaar als in draf maar rent ze er sneller langs..

Maar bedankt voor de tip, ik ga dat opbouwen de komende keer weer proberen om te kijken of dat de manier is om het wat minder spannend voor haar te maken!

Maar vreemd dat een hindernisje geen probleem vormt toch? Als het zou liggen aan het aanrijden zou de hindernis ook problematisch moeten zijn.. wat misschien nog belangrijk is om te vermelden is dat ze de neiging heeft om over het tempo te gaan lopen en ze vind het moeilijk om een constant tempo aan te houden, waarschijnlijk door moeite met haar balans. Hiervoor hebben we heel veel buiten gereden, lange rechte stukken gedraafd/ gegallopeert..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:45

de eerste maal gewoon twee balkjes leggen op ruime afstand, en zo steeds iets dichter laten leggen. zodat ze uitgenodigd wordt te draven en ze niet in eenmaal te nemen
een balkje met hindernis erachter gaat wel goed
twee balkjes + hindernis?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:48

Evt balkjes aan de longe oefenen? Dan zie je wat ze doet en kun je haar sturen. Zo zeg ik bij mijn Fries bijv Let op! en dan kijkt ie tenminste waar hij die lompe dingen neerzet. Na een rondje of 2 a 3 weet hij waar ze liggen en laat ik het achterwege. En zo bouw ik dat nu dus af. van de week zelfs zonder longe en zonder stem gedaan en ging nu prima.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:57

@ Duhelo twee balken met een dubbele drafafstand ertussen + hindernis gaat redelijk goed, misschien omdat ze zich dan meer focust op de hindernis..

@ Zilfstar op mijn vorige stal ging drie balken aan de longe redelijk, met eerst de gebruikelijke sprongen eroverheen, en later draafde ze dan wel (na veel rare sprongen en struikelen), maar in de longeerring van mijn vorige stal kon ze dan geen kant op. Op mijn huidige stal kan ze er wel langs en doet dat dan ook als ze de kans krijgt. Ze is normaal gesproken met longeren erg gehoorzaam.

Daarom oefen ik het nu liever onder het zadel.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 05:08

Mijn paard probeerde het in het begin ook.
Ik heb toen de tip gehad van mijn springinstructeur (internatinaal ZZ)

Om de balken in het midden van de bak te houden en echt recht aan te rijden.
Paard tussen beide teugels en benen houden.
Loopt hij dat recht aan en het tempo blijft gelijk maar hij komt er tcoh wat uit boven de balk,
handen wat breder en lager.

Bij mij werkt het perfect. En inderdaad ook de balkjes steeds meer uitbreiden. Beginnen met 1 of 2.