Paard doet 'spastisch' met hoofd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Paard doet 'spastisch' met hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:48

Hoi,

Nu weer de vliegen beginnen te komen, doet mijn paard weer 'spastisch'.
Hij trekt zijn hoofd in een ruk omlaag, en trekt daarbij zijn been omhoog, vooral in stap en draf.
S' winters doet hij het nooit, en met een stoffige bak af-en-toe.
Kan het ook een allergie ergens voor zijn?

Er waren maar twéé vliegjes, dat was scheinbaar al genoeg...
Volgende keer toch maar zijn hoofd helemaal ondersmeren met vliegenspul? oornetje? neusnetje? Ik weet het niet meer hoor :n
Op het gras deed hij het minder.

Groetjes _Amigo!

Edit: ik heb er nog al last van, dan ben ik bijv. aan het wijken, dan doet hij weer gek en dan ben ik hem weer even kwijt...
Bij middenstap kreeg ik van het weekend ook een 4 omdat hij een pasje draf ertussen zetten doordat hij zo gek deed...
Hij doet het ook niet in de wei, alleen met rijden

Ro_peace

Re: Paard doet 'spastisch' met hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:35

Heb je hem ooit laten onderzoeken voor pollerallergie,
Wat je paard namelijk doet lijkt erg op wat een pony van mij deed,
je hebt een een speciaal netje voor en dan hebben ze er geen last meer van!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:37

Mijn bijrijdhaflinger doet het ook, voornamelijk zomer. 't Zijn geen pollen, maar ik geloof gewoon stof en vliegjes. Ze slaat dan naar d'r neus en dat schudden met d'r hoofd voel je door d'r hele lichaam (best eng als je in een goede galop zit!). Wij rijden af en toe met dit:
Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:47

Ik ga denk ik ook zo'n ding kopen, moet je daarvoor nog steeds toestemming hebben van de KNHS? :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:56

Ja, hier moet hij aan voldoen:
Artikel 26:
7. Een deelnemer mag gebruik maken van een oornetje en/of neusnetje bij het paard
tijdens de wedstrijd, wanneer:
a. het oornetje en/of het neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of
fluorescerende kleur heeft;
b. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse Z1
en hoger de stang en trens) moet (moeten) zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat het
netje niet mag knellen;
c. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt of irriteert, het orenspel niet
belemmerd wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
d. Het gebruik van een oornetje en/of neusnetje kan op ieder moment door een
official onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt, kan
een official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het onjuiste
gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als wreedheid
kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt dit aan de KNHS
gerapporteerd.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:32

Dankjewel :j

Alleen die netjes zijn zo duur...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:09

Die van mij word in de zomer ook onwijs spastisch als hij al maar denkt dat er een vliegje op zijn hoofd zit, bang dat ze in zijn oren kruipen ofzo.
Als ik met een oormutsje rijd, is dat helemaal over
Oormutsje he je al voor een tientje, hoe dat met die neusnetjes zit weet ik niet

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:12

Ik heb msschien nog wel 2 netjes in de kast liggen.. Zal morgen eens voor je kijken :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:38

ik vraag me af of je de oplossing wel moet zoeken in allerlei vliegenmiddeltjes aangezien je zegt dat hij het alleen met rijden doet en niet in de wei. In de wei zitten nog veel meer vliegen dan in de bak, dan zou hij het daar toch juist veel meer moeten doen.

Hanniej1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:35

misschien toch een soort hooi koorst,

ik ken meerder paarden op mijn werk die er last van hebben, 1tje die had het van licht, dus zei moest altijd in een binnenbak rijden anders werd die pony gek, die is uit eindelijk ook inlaten slapen omdat het echt niet meer kon, hij kon niet op het weiland staan of buiten in de molen lopen of wat dan ook.

dan een ander die had het dus waarschijnlijk van de hooi koorst, zodra ze het land ging doen of iets begon hij er mee soms, schudden hij zo hard met zijn hoofd dat er echt een enorm stuk snot mee kwam, met rijden deed hij inderdaad ook met ze been slaan en met ze hoofd schudden, ze heeft ook zon netje geprobeerd maar dat hielp niet want hij waaide steeds omhoog met rijden, haha

en nog een ander die heeft een heel opgezette neus en lippen, hij kan niet in de molen want daar staan waarschijnlijk de bomen waar hij het van krijgt, met rijden gaat het goed, maar als ze dan stopt komen de tranen uit zijn ogen en gaat hij overal aan jeuken met zijn hoofd. niet fijn allemaal maar ook niet veel tegen te doen denk ik ze krijgt morgen medicijnen, kijken of dat helpt.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:47

Op stal stond bij ons een paard die dat ook deed met zijn hoofd , Ook trok hij zijn voorbeen af en toe een keer hoog op en sloeg ermee. Ze zijn hem magnesium gaan geven. Misschein dat dat ook kan helpen?

Succes ermee!