Andalusier uit spanje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charysa

Andalusier uit spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:26

HoiHoi. :D

Sinds 2 jaar terug hebben wij een andalusier gekocht. Hij stond 2 maanden in holland en stond daarvoor altijd in SPanje. ( is ook spaans ingereden en met een serretta ) Hij is al redelijk omgeschoolt naar het Engels. ( hij loopt nu op een dun sprenger bitje enkel gebroken dus geen spaans bit meer ) In begin reed mijn moeder hem alleen. Maar omdat ik overstapte naar paard ging ik Baylaro ook rijden. Van mijn moeder hoefde die nooit zo hard te werken maar alleen een beetje ontspanning en gewoon lekker relaxt te rijden. Ik rijd hem serieuser en daardoor gaat hij in protest. Zodra het moeilijker word ( bijv in de les ) dat hij moet buigen en zijn bit moet aannemen gaat hij als een gek tekeer. achteruitlopen en heel hard rondjes draaien. Dreigen met omhoog te komen en ze bit vast te pakken en heel hard de bak door te galoperen zonder rem of stuur. Als hij klaar is met gek doen geef ik hem wel een schop of praat tegen hem met een boze stem. ( het is een heel gevoelig en stressie paardje. ) Ik heb nou een paar vraagjes.
Zijn er mensen met een andalusier uit spanje die ook zulk soort problemen heeft gehad?
Wat hebben jullie gedaan om dit eruit te krijgen?
En verder zijn tips welkom!

Hij is verder helemaal nagekeken , rug , gebit en is verder goed.
Laatst bijgewerkt door charysa op 11-04-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Re: Andalusier uit spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:33

Dat gaat je sowieso niet helpen. Vind het echt belachelijk dat je hem zomaar afstraft zonder na te denken waarom hij dat doet. Eerst denken, dan doen. Ooit aan gedacht dat je paard pijn kan hebben zodra je hem oppakt? Serieuze rugproblemen? Gebitsproblemen? Absoluut niet geschikt voor zwaar werk door verkeerde verhoudingen? Beenproblemen? Als ie zo gevoelig en stressig is, denk je er dan niet bij na dat daar een reden voor kan zijn? Ga ermee naar een osteopaat, dierenarts. En als jij op een les zit waar je instructrice of instructeur er niet aan denkt dat je paard problemen kan hebben, zou ik een andere instructrice zoeken.
Hopelijk denk je voortaan eerst na voordat je wat doet.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:43

dit klinkt echt als een pijnreactie!
Aangezien jij verteld dat hij dit komt als je m kennelijk oppakt zou ik zijn mond en lijf na laten kijken.

Daarnaast, een schop geven als hij al klaar is werkt zowiezo niet. ALs je straft moet je dat op het moment zelf doen. Dieren snappen alleen dat de straf bedoelt is voor wat ze op dát moment doen.
Maar goed, in dit geval dus absoluut niet straffen maar je paardje helpen door haar na te laten kijken.

Succes ermee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:43

Straffen als hij weer rustig is heeft absoluut geen zin.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:47

vergeten erbij te zetten ;)
Hij is verder helemaal nagekeken en alles is goed.
Als ik hem onder zijn ' gekke moment ' afstraf gaat hij nog gekker doen en dat heeft
helemaal geen zin. Na dat gekke is hij ook zeker niet rustig en gaat hij als een dolle weer verder.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:48

Hoe oud is hij eigenlijk?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:49

hij is dit jaar 10 geworden

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:50

ik zou het gekke negeren en het moeilijke langzaam opbouwen
en hulp zoeken als het te gevaarlijk wordt

CathCath

Wat Brainless zegt, je moet een paard niet straffen als hij niets verkeerd meer doet, dan snapt hij er straks helemaal niets meer van.

Resfeber

Hoelang heb je zelf al rijervaring?

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:52

Ik dacht "wie weet is het wel een pubertijdsprobleem", maar dat is het dus niet.
Moeilijk, moeilijk als het medische ook uitgesloten is.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:53

Een gevoelig en getressed paard een schop geven na afloop,ik hoop echt dat je begrijpt hoe onlogisch(en dat is zacht uitgedrukt)dit klinkt.Of je probleem een oorsprong heeft in Spanje is niet relevant.hoe dan ook moet je het roer drastisch omgooien en met een goede instructeur,veel geduld op een doordachte manier met je paard aan het werk.Succes

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:54

Misschien natural hulp gaan halen, of toch op bitloos overgaan.
Probéér het eens een keer, kijken hoe hij reageert. Sommige paarden krijgen enorme rust ervan.
En misschien is het gewoon absoluut geen paard voor dressuurwerk.
Ik ken ook een paard die ze gewoon geen bakwerk laten doen, daar word ze gewoon compleet gestoord van.
Goed nadenken wat het beste voor je paard is. Soms niet het leukste voor jou, als jij bijvoorbeeld westrijden wilt rijden.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:55

CathCath , hij is wel een laadbloeier.

Piepenfiets, ik weet het dat het niet veel nut heeft
maar als hij dat 10 x in 1 minuut doet? Daarna gaan we gewoon weer
alsof er niks is gebeurt verder.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:56

Slofje

Bitloos zat ik ook al aan te denken
omdat ze in spanje niet echt lekker rijden met die bitten.
Is hij ook bang om zijn bit aan te nemen.

Springen vindt hij ook heel leuk. Maar het is toch een dressuurpaardje
Bos vindt die niks

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:59

Als hij dressuur niets vind, springen wel... Hoe moeilijk moet het zijn? Alleen omdat jij wilt dressuren betekent nog niet dat je paard geschikt is.
En over het bitlloos :) Een keer met toezicht in een bak met stalhalster proberen bijvoorbeeld :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:00

Wat voor bit heeft hij ingehad in Spanje dan, ? Hier in deze streek rijden ze gewoon met de zelfde trensjes, pelhams en bitten als in Nederland hoor. Een serreta wordt juist vaak gebruikt als je naast je paard loopt en niet erop.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:03

Slofje , hij vindt het wel leuk tot een bepaalde hoogte. en dan is het ook niet meer leuk. Ook wordt hij veel te heet voor een sprongetje en Je hebt je dressuur toch nodig voor het springen

Rocymax
Ik weet verder niks van hem
dat die 2maanden in friesland gestaan heeft en uit Spanje komt
meer niet

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:04

Citaat:
Als hij klaar is met gek doen geef ik hem wel een schop of praat tegen hem met een boze stem.

Je geeft hier je paard op zijn donder omdat hij ophoudt met gek doen. Juist belónen zodra hij rustig is!
Gezien dat je dit doet, denk ik dat je echt meer begeleiding nodig hebt om dit paard op de rails te krijgen.

Als het paard onder je moeder wel gewoon rustig loopt, denk ik dat je teveel ineens van hem vraagt, dat hij dat vervolgens niet begrijpt en dat hij daardoor in de stress schiet. Ik zou een paar passen terug doen in je training, veel meer concentreren op de ontspanning en zorgen dat je vooral niet bij het punt komt waar hij in paniek schiet. Steeds als dat gebeurd heeft je paard er een negatieve ervaring bij namelijk.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:05

Jammer. Dan zou ik als ik jou was er een goede instructeur bijhalen en als het ware hem weer opnieuw beginnen in te rijden, want met trappen en slaan zal je niet veel bereiken :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:06

hmmm dit klinkt mij in het oor dat er te veel hand word gebruikt, dus te veel druk op het bit

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:06

Ik vraag niet teveel maar de basis zoals buigen wordt hem al teveel.
We doen verder ook rustig aan. het punt dat die in paniek raakt kan gewoon elk moment zijn
zo loopt die een halfuur goed en daarna gaan we weer gek doen.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:08

Moll
Ik kan niet eens iets druk geven
Want dan flipt die al... -.- '

Rocymax.
ik straf hem voor een reden
en ik weet dat ik er niet veel mee bereik
maar als je het niet afstraft maakt hij er steeds weer opnieuw
en eerder een spelletje van

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:09

Ja, hij kan wel een laatbloeier zijn, maar in de pubertijd zitten ze zo tussen hun 4de en 7/8ste jaar. Bij die van mij is het overigens een samenloop van omstandigheden, niet genoeg beweging, te weinig buiten en de pubertijd. Vorig jaar kwam hij nog niet omhoog en had hem ook nog nooit een bok zien doen, maar nu wat je zegt is hij ook soms stuurloos, heeft een hekel aan het bit en als ik dat hoofdstel afdoe dan blijkt hij helemaal weer gelukkig. Hij heeft echt een aversie tegen dat bit.

Merk wel dat veel mensen tegen dit probleem aanlopen. Ik straf hem alleen met een boze intonatie in mij stem. Gooi je hem van tevoren wel los? Kan jij in ieder geval zijn "foute" energie kwijt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:09

een Anda rijden is hee anders dan een KWPN paard, het is veel gevoeliger op kleinere dingen, niet het ras voor iedereen