pony trekt kinderen uit het zadel (tot ze eraf vallen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

pony trekt kinderen uit het zadel (tot ze eraf vallen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:47

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen hebben.

Een tijdje geleden hebben wij een kleine pony gekocht voor de kinderen. Het is een 8 jarige kruising welsh X shetlander van 1.17 meter. Een lieve en makke pony maar slecht opgevoed bij de vorige eigenaren. Toen wij hem kochten hadden we al door dat de vorige eigenaren een beetje te soft voor hem waren, hij beet regelmatig zonder dat daar consequenties aan zaten. Dat hebben we bijna afgeleerd maar met rijden blijft het wel een beetje een boef. Hij doet het hartstikke braaf en luistert netjes naar de kinderen maar als hij geen zin meer heeft gooit hij zijn neus in het zand en trekt de kinderen zover uit het zadel dat ze er met een koprol (salto) afvallen. Nu gaat dit niet hard maar leuk is anders.

Nu ben ik er zelf even op gestapt en dan probeerde hij het wel maar nadat hij beseft dat het niet werkt deed hij het ook niet meer. Maar de kinderen hebben die vaardigheid nog niet en ik ben eigenlijk echt te groot.

Verder is het een schatje voor de kinderen dus we hopen dat jullie misschien een tip voor ons hebben zodat we van deze boevenstreek afkomen :+

Ik hoor het graag van jullie.

Vriendelijke groet,
Yvonne

denice

Re: pony trekt kinderen uit het zadel (tot ze eraf vallen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:26

hem een klap verkopen zodra hij dit kunstje flikt? Of een touw om de nek, dan kunnen ze de teugels laten vieren en het touw beetpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 00:32

Een bokriempje aan het zadel, en dan aansporen? Of gaat dat te snel voor de kids?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 01:03

Anthea schreef:
Een bokriempje aan het zadel, en dan aansporen? Of gaat dat te snel voor de kids?

idd bokriempje, gewoon het uiteinde van de teugel(die dan niet al te lang moet zijn) eraan vastmaken. Hierdoor kan hij dan niet meer de hele teugel in 1x wegtrekken+evt kinderen en straft hij zichzelf direct af omdat er letterlijk een einde is aan de teugel.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 01:12

Ja, joh, gewoon een klap geven. :Y) :\

Bokriempje lijkt me een betere oplossing. :j Of opnieuw beginnen en de kinderen eerst een tijdje aan de longeerlijn en zonder teugels laten rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 04:35

Er is een hulpteugeltje voor deze grappen. Soort bijzetje bovenlangs. Paard kan dan gewoon tot voor de loodlijn komen, kan het hoofd omhoog brengen etc (ik noem dit alvast omdat er gegarandeerd iemand gaat roepen dat het snieluggggh is en dat je kind minimaal gaat verongelukken omdat het paard gaat steigeren en achterover gaat klappen...) maar niet dusdanig n aar beneden duiken dat het kind voorover gelanceerd wordt.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 05:50

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 06:12

De kinderen dan toch een paar keer laten rijden met een bijzetteugeltje (vast gemaakt aan de singel en zijn bit/bitloos hoofdstel)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 06:37

Vroeger hier ook zo'n draakje :D gehad,hadden een side-check voor hem...werkte uitstekend:

Afbeelding

(De ring waar het 2e touw op de foto aan vast zit,op die plek maak je dus het longeerbitstukje vast als je snapt wat ik bedoel.)

Je hebt nodig:
2 lichtgewicht musketons
Dun,stevig touw
Longeerbitstukje
1 handige schoenmaker/tuigenmaker :D

Op het kopstuk ter hoogte van de frontriem laat je aan weerskanten een lus/ring maken.

Afbeelding

Aan een zijde van het touw bevestig je een kleine musketon (deze gaat aan het bit) daarna touwtje door de lus/ring halen bij het kopstuk en daarna door de ring van het longeerbitstukje...weer naar het kopstuk en als laatste de 2e musketon vast maken aan het touw.

Het longeerbitstukje maak je met de clipjes vast aan de ringen aan de voorzijde van het zadeltje en de musketonnetjes van het touwtje aan het bitje.
Zorg ervoor dat de pony zijn hoofd wel iets naar beneden kan brengen maar niet zover dat zijn neus op de grond kan.Dit moet je zelf even bekijken.

Op deze manier kan de pony zelf aanleuning vinden en wordt het onmogelijk om het kindje uit het zadel te trekken.Omdat het door ringen loopt schuift het makkelijk waardoor de pony geen hinder heeft als hij naar links/rechts gestuurd wordt.

De pony die bij ons deze optoming had liep er super mee en kindjes bleven zitten.
Als er een handiger kindje opzit kun je het touwtje gewoon weglaten ;)

@TheHorseInn ...de teugel die jij als voorbeeld laat zien vind ik het paard persoonlijk wat te weinig ruimte geven.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:37

Bedankt voor alle reacties!
Een klap geven ben ik niet helemaal voor in. De hulpteugeltjes die langs zijn gegaan vind ik wel een goede oplossing mits hij voldoende ruimte heeft om wel lekker een ontspannend hoofd-halshouding kan aannemen. Ik ga daar zeker voor rondkijken.

Tot die tijd zal ik het bokriempje gaan proberen.

Nogmaals bedankt!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:51

AAH precies het topic wat ik zocht! haha

Ik heb zo'n KWPN-ner en kinderen, heeeeeeeel braaf en lief, maar dat kop naar beneden trekken..... Vreselijk irritant, die kinderen kunnen er dan echt niks mee.

Bokriempje ga ik ook proberen, en zo'n touwtjes constructie ga ik ook es mee aan de gang...

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:19

Ik zou er ook een bijzet teugel aan vast maken dit een paar keer doen en dan kijken of het zonder ook gaat.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:20

idd side check bevestigen.

wij hadden vroeger gewoon twee strotouwtjes aan het zadel en bit vast, zodat ze wel gewoon met hun hoofd kondenlopen maar niet naar beneden gingen.(manege)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:34

Ja dat had ik ook gedaan, toen kreeg ik de tip van iemand, dat het niet handig is, omdat het paard dan helemaal niets kan opvangen en als ie struikelt dat ie dan makkelijk over de kop zou kunnen gaan.

Bijzets met rubber ertussen zou ook nog kunnen

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:46

Sonja schreef:
Er is een hulpteugeltje voor deze grappen. Soort bijzetje bovenlangs. Paard kan dan gewoon tot voor de loodlijn komen, kan het hoofd omhoog brengen etc (ik noem dit alvast omdat er gegarandeerd iemand gaat roepen dat het snieluggggh is en dat je kind minimaal gaat verongelukken omdat het paard gaat steigeren en achterover gaat klappen...) maar niet dusdanig n aar beneden duiken dat het kind voorover gelanceerd wordt.

ja zo *\o/*