zou ik sporen aan doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Domino_x

zou ik sporen aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:01

Hoi!

ik heb een pony die nog niet zo heel lang onder het zadel is.
het probleem is, dat zij soms opeens stopt en niet meer verder wil gaan, en ik er dan heel hard moet op "schoppen", en dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Nu is mijn vraag of het wel goed zou zijn als ik bij een 5jarige pony sporen zou aan doen?

groetjes :D

kleinvosje

Re: zou ik sporen aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:02

Ik zou eerst eens proberen te achterhalen waarom ze stopt. Een spoor is bedoeld om hulpen te verfijnen, niet om em vooruit mee te schoppen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:02

Misschien kun je beter een zweepje proberen?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:05

ik zou niet bij een net ingereden paardje al sporen aan doen en net als wat mkleinvosje zegt wanneer stopt hij probeer dan te denken wat jij doet en waardoor et zou kunnen dat hij stopt

je kan ook leren om op stemhulpen overgangen te maken die kan je dan later steeds meer weglaten en dan he je alleen nog je been en gewicht als hulp snap je wat ik bedoel?

tsjebbe18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:13

Hoi.
ik zou geen sporen gaan gebruiken aangezien het nog een jongen pony is en daarom nog veel moet leren, dan is het niet de bedoeling dat je dan al met sporen gaat rijden lijkt me? dat zou een beetje zielig zijn vind ik persoonlijk omdat hij/zij nog zo jong is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:15

Geen sporen. Eerst goed achterhalen waardoor het komt en dan maar weer nog meer bij de basis beginnen, er is ook niets raars aan dat een pas ingereden paard zo nu en dan onzeker is en stilstaat en dan ook blijft staan.
Daarnaast, aan tsjebbe18... een ouder paard met sporen rijden is niet zielig?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:17

Nee geen sporen. Zorg ervoor dat je pony goed aan je been is, een keer je been eraan is wegdraven, zo niet een tikje. Dit harhalen en niet denken; oh, je mag we blijven stappen. Succes! :)

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:32

Hoi!
bedankt voor de reacties!

van een zweep is ze verschrikkelijk bang.
mja waarom stopt ze, koppigheid denk ik ?
ze is zeker niet voorwaarts, ze is eerder "lui" dus het zal zoiets zijn.
maar zo als het nu gaat is het zeker ook niet goed voor zowel haar als voor mij.
het is niet de bedoeling dat ze "hard" wordt, daarom zoek ik een oplossing :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:35

En als je er dan eens iemand naast zet met een longeerzweep, en dan samen gaat werken aan het bevestigen van de voorwaarts hulp? Die zweep is dan dus niet om te slaan! Maar om het paard te laten zien/herinneren dat ze voorwaarts moet, net zoals aan de longeerlijn...(wat als het goed is netjes bevestigd is)

Als je nu al op dat paard hebt zitten schoppen, is ze nu al afgestompt, sneu zeg...

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:39

Als ze nu al niet reageert op been, zou ik zeker geen sporen gaan gebruiken. Want dan gaat ze op den duur niet eens nog reageren op gigantische, scherpe sporen. Een paard kan erg snel afstompen op been. Ik zou je paard met zweep rijden, kuitdruk, geen reactie = tik! En dit streng volhouden. Als jij je kuiten aansluit moet je reactie voelen! Veel overgangen rijden, veel tempowisselingen maken en vooral: consequent zijn. Been = reactie! En dat je paard bang is van een zweep kan misschien wel zo zijn, maar dat is pure conditionering en kan je zo afleren. Begin gewoon vanaf de grond met een springzweepje, oefen erop dat je haar er overal mee mag aanraken. Hierna kan je overschakelen op een dressuurzweep en dan uiteindelijk ook onder het zadel. Dit moet mogelijk zijn, als je maar geduld genoeg hebt. Ik kan mijn paard zelfs zachte tikjes op haar hoofd geven met mijn dressuurzweep zonder dat ze reageert.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:45

inderdaad, je hebt gelijk,,
maar, ik ben al heel lang aan het oefenen met de zweep, haar der aan laten ruiken,...
maar als ik mijn zweepje bovenhaal is ze direct weg! en als ik haar vasthoud kan ik haar niet houden, dus een zweep zit er zéker de eerste tijd nog niet in.
spijtig genoeg !

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:49

Even een springzweepje, dat hebben ze meestal nieteens door als je gewoon rijd. en als ze terug valt en ze schrikt weg van je zweep loopt ze door!
Verder met langer zweepjes goed oefenen, er zijn veel filmpjes te vinden op youtube.
Laatst bijgewerkt door Vanky op 09-04-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:49

Als ze bang is voor een zweep dan heb je eerst en vooral er al voor te zorgen dat je dit gaat aanpakken, een paard mag daar niet echt van schrikken.
Je wil je paard vooruit krijgen en dat wil het paard dus eigenlijk niet, breng hem even uit balans, dan moet hij wel zijn benen verzetten, en blijf dit herhalen tot hij voorwaarts begint te gaan, op zo'n moment dadelijk belonen, dus alle druk eraf halen, niet meer drijven en ook met je stem belonen.
stopt hij weer , gewoon overnieuw uit balans tot hij voorwaarts gaat, dus niet beginnen met schoppen, hoogstens heel zachte tikjes met je been, en samen met je stem voorwaarts drijven.
Het is heel belangrijk zachte hulpen te geven, en vooral net op tijd te belonen, het moment dat het paard nog maar denkt aan voorwaarts wel op dat moment moet je al belonen, je moet dat als het ware aanvoelen.
Ik rij zelf ook met sporen , het is dus niet dat ik sporen verkeerd vind, maar ze dienen niet om het dier vooruit te trappen.

Michele1 schreef:
Hoi!

maar zo als het nu gaat is het zeker ook niet goed voor zowel haar als voor mij.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:58

Ik herken dit want mijn nieuwe verzorgpaard doet dit ook en is dan in geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen en dan moet je wel stoppen tegen j zin in.
Probeer te vinden waar het vandaan komt.
Zweepjes en sporen zijj niet de oplossing voor zo iets en zal waarschijnlijk niet veel helpen. De merrie waar ik op rijd reageert hier juist alleen maar erger op en gaat alleen nog maar bokken als je zo iets doet.
Deze merrie wordt over een tijdje op nieuw doorgereden want nu kan je gewoon niet normaal rijden. Bij deze merri is het touwens echt puur eigenwijs. Nu hopen we dat dit zl helpen zodat we deze streek er nog uit kunnen rijden. Paard is trouwens ook 5 jaar.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:01

ik denk dat je met sporen niks oplost. naar mijn idee probeert ze je gewoon uit. ik zou eerder een zweep pakken en haar daarmee soms iets bijtikken en belonen als ze weer gaat lopen. probeer het voor te zijn en als je merkt dat ze weer wil gaan stoppen haar alvast iets te tikken of aan te sporen. van sporen worden ze alleen maar lui op het been. deze zijn meer voor de verfijning van de hulpen bij moeilijke oefeningen.
veel succes!

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:09

voordat je een probleem goed kunt oplossen, moet je weten waardoor dat probleem ontstaan is. dus ik zou ook nog even wachten met de sporen en eerst even uitzoeken waarom hij stil gaat staan

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:10

Had mijn verzorgpony ook toen die net ingereden was. Ze moeten het even snappen. Op het laatst was die niet meer te stoppen en heel voorwaarts. Gewoon even doorgaan.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:32

rijd vooral veel overgangen, en ik heb geleerd om dan dit te doen:

aanknijpen ---> geen reactie ---> schopje ---> geen reactie ---> schop

en dan mag je best wat harder schoppen hoor! en net zolang volhouden tot ze gaat stappen, en dan flink belonen! :)

en dus vooral veel overgangen rijden. en sporen zijn trouwens niet om een paard te laten lopen, maar om bijvoorbeeld een oefening te verfijnen ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:50

Wat hierboven staat kan je proberen maar, praat dan ook enthousiast tegen je pony. Beweeg lekker mee. Je moet het ook leuk maken. Zou hem liever een tikje geven dan een schop....

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:15

ik zou ook gaan voor een zweepje en dan zachtjes aan tikken als ze niet meer wil lopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:18

Je moet je pony gewoon voor zijn, als ze zo vaak stopt zul je het onderhand wel aanvoelen. Vlak voor ze stopt flink gas geven.
Verder flink attent maken op het been.
Been, meer been, klikken en een schop/tik met de zweep.
Flink consequent zijn.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:27

Mijn paard doet dat ook.

Als ik alleen ben probeer ik haar haar ding te laten doen... dus gewoon wachten! En bij mijne
betekend dat een hele lange adem hebben... Soms na een 20minuten geeft ze op en rijden
we eventjes flik belonen! En dan stoppen op het moment dat het goed gaat. Of als ze na 20/30
minuten nog niet toegeeft stap ik af, gooi dr aan de longe, wat dan wel heel goed gaat.
Ik weet bij mijn paard zeker dat ze niets lichamelijke mankeert, op buitenrit gaat ze als een trein.

De laatste tijd, helpt iemand met een longeer zweep! =) helpt goed, hij doet er niets mee
maar af en toe houd ie de zweep even om hoog, dat is genoeg! Het is niet de manier hoe ik
het het liefste wil doen, maar dit spelletje speelt mijn paard al een tijdje en ik wil dit gewoon
doorbreken. =) het gaat na 3weken 3/4x per week met longeer zweep er bij steeds beter! =D

Omdat je pony angstig is voor het zweepje, kun je misschien ritselen met een plastic zakje!
aanknijpen ---> geen reactie ---> schopje ---> geen reactie ---> beetje ritel ---> heftig ritselen

Proberen kan altijd? Ik wens je heel veel succes. Het is soms heel erg frustrerend, maar heb geduld
en als je zeker weet dat je pony niets mankeert, heb gewoon heel veel geduld en nog meer geduld.
En niet gefrustreerd worden! Het komt goed! ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:30

Michele1 schreef:
Hoi!

Ik denk dat het misschien niet onverstandig is om niet verder aan te klooien en het paard weg te brengen naar iemand die er verstand van heeft!

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:08

Bedankt!
maar ik ga vandaag is proberen met een springzweepje, wie weet...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:10

Lijkt me goed plan meis, zal vast helpen, zeker als ze er al bang voor is!!
Ik haak af voor ik echt grof ga worden!