Al sinds dat ik mijn merrie heb doet ze dit. Ze schijnt dit in het begin ook bij haar vorige eigenaresse gedaan te hebben.
Pony is hartstikke braaf, je zou er zo een kindje op kunnen zetten, echter is er een opstart probleem om het maar even zo te noemen.
Opstappen is al moeilijk, draaien en doen. Zodra de teugels loshangen staat ze stil. Waarna ik op mag stappen. Als ik ga zitten is er niets aan te hand. Totdat ik haar voorwaarts vraag. Op wat voor manier dan ook, stem of benen. Zodra ze voorwaarts moet begint het probleem. Dan gaat ze als een dolle stier in de rondte. Bokken, zijwaarts, achterwaarts, schudden met t hoofd. Dit houdt zo ongeveer 2 minuten aan. En dan is het goed. Dan loopt ze ongelooflijk braaf, lekker lang en laag.
Ik snap er helemaal niets van. Alles is nagekeken, zadel, hoofdstel, tanden, rug. Allemaal niets mis mee.
Iemand enig idee?
aeolusnr1
Ha, mijn merrie doet dat ook. Het is een vorm van zadeldwang. Een heel onplezierig vorm dat wel. Het gaat wel over, lief zijn, veel belonen en veel geduld. Mijn merrie heeft het hele periodes niet. Tot er iets mis gaat, dan associeert ze het er weer aan. Nieuwe mensen bv die op d'r rijden moeten echt even wat lekkers mee nemen en dan nog is het een kwestie van tijd.
Ja er is toch iets waarom hij het doet ook als alle sin nagekeken, miss toch nog eens door een ander na laten kijken.
Miss eens een tijdje alleen op stappen en weer af stappen en terug in de wei zetten, zonder weg te stappen. Miss is het jou zit, te veel druk op de teugel , ja verzin maar iets. Maak een aparte oefening ervan, wat doet ze als er iemand naast mee wegstapt? Wat doet ze zonder zadel ?
Als het zadeldwang is, heeft het geen zin om haar bij een trainer te plaatsen. Zadeldwang gaat nooit helemaal over, het enige wat je kan doen is met veel tijd en geduld, er rustig mee omgaan. Hopelijk wordt het dan minder.
- Wat doet hij bij longeren met aangesingeld zadel, als je wegdrijft? - Wat doet hij als iemand 'm vasthoudt bij het aanstappen? - Wat doet hij als je rustig een paar minuten blijft staan voor je aanstapt? - Wat doet hij als je wegdraaft ipv wegstapt?
listiglistje
Geplaatst: 08-04-11 11:53
klinkt idd als singel/zadeldwang, dat gaat eigenlijk bijna nooit helemaal over...
Tip: niet voorwaarts (rechtuit) wegstappen, maar veel stelling vragen en rechts of links in een kleine volte wegstappen. (dat voorkomt meestal rare capriolen )