Voor er misverstanden ontstaan: ik rijd niet meer op de Shetlander, en er wordt ook niet gereden met zadel.
Het probleem: Mijn verzorgShetlander laat het opstijgen niet meer toe. Zo'n anderhalve maand geleden ging er iets mis, Zorro werd ons de baas. Ik was er net optijd bij. Zorro werd heel dominant, ik heb veel met haar gegrondwerkt, en in die tijd is niet meer op haar gereden. Ik heb eens een 'opstijgende beweging' gemaakt(been omhoog tillen alsof je opstijgt). Toen dijnsde ze achteruit. Ik heb het na een tijdje nogeens gedaan, toen legde ze oren in de nek. Aangezien ze drachtig is, wilde ik toch al stoppen met haar laten berijden rond deze tijd. Maar van de week dacht ik dat ze er misschien weer klaar voor was. Meisje ernaast op een houtblok. Ze legde haar handen eerst even op de rug, Zorro oren in de nek. Meisje tilt har been om, raakte de rug niet, Zorro deinst achteruit, en beet mij in mijn arm.(ze beet in het wildeweg en raakte toen mij).
Wat er misschien mee te maken zou kunnen hebben: Ze staat dus op een kinderboerderij. Eén van de beheerders heeft 2 Haflingers, hij vindt dat paarden niet van suiker zijn, en denkt dat Shetlanders 80 kilo kunnen dragen. Dat zei hij, na een klein gesprek waarin ik vertelde dat ik er niet meer op rijdt omdat ik te groot&te zwaar ben. Die beheerder is toen op Zorro's rug gaan zitten en ging een rondje stappen...
Kortom: Zorro is nu anderhalve maand niet bereden, en laat opstijgen dus niet meer toe. Ik weet niet of hier al een topic over is, maar dit is een geval apart wat ik even apart wil doen.
Is ze nog drachtig? De rug is erg gevoelig tijdens de dracht, en volgens mij laat ze goed merken dat ze er veel last van heeft.
senna21
Geplaatst: 07-04-11 13:44
Mevrouw Zorro is drachtig . Laat haar eerst maar rustig het veulentje krijgen en opvoeden. Misschien lukt het daarna wel weer.
Eske_B
Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-11 13:46
EngeltjeS schreef:
Is ze nog drachtig? De rug is erg gevoelig tijdens de dracht, en volgens mij laat ze goed merken dat ze er veel last van heeft.
Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Ze moet nu nog zo'n 2 maanden, daarom wilde ik al rond deze tijd stoppen. Ze is de laatste tijd al wat humeuriger dan normaal...
Inderdaad laat haar even met rust, en pak haar nadat het veulen geboren is weerop.
Zorg er wel voor dat ze voldoende beweging krijgt, niet allen het weiland, maar longeren is ook goed. Zo hou je ze lekker soepel en dat is voor hen alleen maar prettiger. ( natuurlijk moet je je tempo etc. wel aanpassen aan de pony)