Rug wegdrukken / over de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Rug wegdrukken / over de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:51

Hee!

Ik heb het nou nooit helemaal begrepen, wanneer drukt een paard zijn rug nou weg en wanneer niet? Wanneer loopt hij over de rug en wanneer niet?

En hoe kan je zien / voelen dat een paard over zijn rug loopt of hem wegdrukt?

(als je eventueel foto's zou hebben van paarden die over de rug lopen of hun rug wegdrukken, graag dan :D)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:57

hmm zit even te denken hoe ik dit vanuit mijn ogen goed kan uitleggen....heel simpel gezegt een paard drukt zijn rug weg als je kijkt naar de rug achter het zadel. het paard heeft een badkuip idee zeg maar, een knik in de rug achter het zadel. De achterhand treed niet goed eronder hij maakt zijn of haar lijf lang. paard loopt dan ook op de voorhand. (vanuit de voorbenen). paard loopt niet of nauwelijks nageefelijk (valse knik krijg je dan ook vaak)

over de rug treed de achterhand goed onder zijn kracht komt vanuit zijn achterhand. (motortje start van achter naar voren of te wel via de achterbenen zet hij kracht naar voren). Het badkuip effect is nu weg of sterk verminderd. rug word korter doordat hij zijn achterhand er onder treedt. Als een paard over de rug loopt is hij ook nageefelijk te rijden omdat het paard zich kan ontspannen over zijn hele lijf.
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 06-04-11 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:59

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 23:06

diesel83 schreef:
hmm zit even te denken hoe ik dit vanuit mijn ogen goed kan uitleggen....heel simpel gezegt een paard drukt zijn rug weg als je kijkt naar de rug achter het zadel. het paard heeft een badkuip idee zeg maar, een knik in de rug achter het zadel. De achterhand treed niet goed eronder hij maakt zijn of haar lijf lang. paard loopt dan ook op de voorhand. (vanuit de voorbenen). paard loopt niet of nauwelijks nageefelijk (valse knik krijg je dan ook vaak)

over de rug treed de achterhand goed onder zijn kracht komt vanuit zijn achterhand. (motortje start van achter naar voren of te wel via de achterbenen zet hij kracht naar voren). Het badkuip effect is nu weg of sterk verminderd. rug word korter doordat hij zijn achterhand er onder treedt. Als een paard over de rug loopt is hij ook nageefelijk te rijden omdat het paard zich kan ontspannen over zijn hele lijf.

En hoe zie je dan dat het paard een valse knik heeft? En drukt elk paard dat een minder goeie achterhand heeft, zijn rug weg?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:13

een paard hoort te knikken vanuit de kaaklijn zo zie je het ook op de link van tigra. een mooie ronde gebogen hals (de eerste waar je de ruiter op ziet zitten is een valse knik zeg maar). De nageefelijkheid komt vanuit de kaak en niet vanuit de hals. er zijn heel veel paarden met een erge weke rug/ doorgezakte rug. Daar blijft een probleem zitten met de achterhand eronder te rijden. Die zullen wat meer moeite hebben met het over de rug lopen dan andere paarden. Maar ik wil NIET zeggen dat alle paarden met een weke rug/doorgezakte rug NIET over de rug kunnen lopen.

Revanches

Re: Rug wegdrukken / over de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:01

TAO-->RT-P

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:13

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:14

Mijn probleem is dat als ik een paard onder de man zie, ik wel ZIE of een paard zijn achterhand gebruikt en zijn rug wel/niet wegdrukt, maar ik kan het niet voelen als ik zelf rijd! Hoe kun je dit (leren) voelen dan?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:08

Ik snap het idd al wat beter dankje!
Maar bij die 2e foto van die site (waar de vrouw het wel juist doet) zit de achterhand toch nog hoger dan de rug? Ik bedoel, je ziet toch nog een 'deukje', is dat dan juist of fout?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:12

_Carowa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:36

hoe leer je je paard zo te lopen?
veel lang en laag rijden? ik heb een 4 jarige en die buigt dus niet goed haar hals!
met de longe kwam ik daar vandaag achter! eerst liep ze perfect! na een week stil staan heeft ze een (valse knik)!
hoe los ik dit op met de longe! en rijden?

paard is ook heel lang en no vrij slap in de achter had!

3 weken terug! GOED

Afbeelding
heb geen andere! probeer haar uit ontspanning te rijden en wil haar graag wat langer laten lopen!

(kon geen ander topic vinden!)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:04