Weglopen tijdens opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam_x

Weglopen tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:20

Hey allemaal,

elke keer als ik op wil stappen gaat mijn pony lopen. Soms zelfs in draf.
Ik zeg dan altijd 'hooo' en trek een beetje (zachtjes) aan de teugels, als dit niet werkt verhef ik mijn stem en trek iets strenger aan de teugels, maar ook dit helpt niet. Dit deed hij ook al bij de vorige eigenaresse (ik heb hem nu anderhalve week). Misschien dat hij in het verleden een vervelende ervaring heeft gehad met opstijgen, maar ik wil het hem toch afleren. Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Bedankt!

noekje

Re: Weglopen tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:22

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:23

Oke bedankt! Sorry, ik dacht er even niet aan dat er al een topic over was.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:23

Zodra je pony wegloopt stoppen met opstappen. Weer terug zetten naar waar je begon met opstappen en opnieuw beginnen. Net zolang herhalen tot je pony stil blijft staan. Daarna belonen (aai of gewoon braaf zeggen kan al voldoende zijn).
Mijn paard dacht toen slim te zijn en ging achteruit lopen. Tip van mijn instructrice heb ik 2x uit hoeven voeren. N.l. dan ook achteruit zo lang als ik het wilde. Meneer heeft toen 2x met zijn kont tegen de bakrand gestaan (vanaf de A-C lijn). Vond ie niet grappig en het hield op.

Heb persoonlijk een bloedhekel aan weglopende paarden, ben n.l. genadeloos van zo'n exemplaar af geklapt en heb daardoor een wervel gebroken. Stalgenoot van mij is dat ook overkomen met opstappen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:32

Dank je voor je advies! Dit staat ook in de andere topics die hier over zijn en ik ga het uitproberen :)
Zo dat is wel heftig dat je zelfs een wervel hebt gebroken! Wist niet dat weglopen tijdens opstappen zo gevaarlijk kon zijn!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:40

Idd weglopen bij het opstappen kan echt een risico opleveren, als je statistieken wat ongevallen te paard betreft bekijkt, dan blijkt daaruit dat de meeste ongevallen gebeuren bij op of afstappen, dus het is zeker niet verkeerd daar echt aandacht aan te geven.
Voor mij moet een paard echt stil blijven staan als ik opstap, en het is eigenlijk niet eens zo heel moeilijk je paard dit te leren, ieder paard doet dit al tijdens de eerste training, uiteraard moet je dit dan nog een hele reeks keren herhalen om dit vast in het gedragspatroon te krijgen, maar das dan niet zo moeilijk meer natuurlijk.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 18:34

Dank je voor je reactie! Ik wist niet dat het zoveel risico met zich mee brengt.
Het is jammer dat ik je aanbod niet kon aannemen, anders had ik het met jou kunnen trainen.
Maar ik denk dat het me wel lukt met de tips die ik heb gekregen :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:08

gewoon terugzetten op zijn plaats , terug proberen vanaf het minste terug zetten . Na een tijdje lukt het snel . Mijn pony had snel door dat het veel makkelijker is om stil te staan . :)